Liikenneopetus

”Kuukin avulla kaikki on mennyt helposti. Alallamme kilpailu kiristyy koko ajan, Kuukin avulla pystymme markkinoinnilla vastaamaan kiristyvään kilpailuun.”

Harri Keski-Rekilä

”Kuukin avulla kaikki on mennyt helposti. Alallamme kilpailu kiristyy koko ajan, Kuukin avulla pystymme markkinoinnilla vastaamaan kiristyvään kilpailuun.”

Harri Keski-Rekilä, Liikenneopetuksen toimitusjohtaja

Lähtötilanne – Liikenneopetus halusi uudistaa verkkopalvelunsa

Opetusmateriaaleja sekä autokouluille että ajokorttia opetusluvalla hankkiville tarjoavan Liikenneopetuksen verkkokauppa ja verkkosivut uudistettiin yhteistyöllä. Uudistus käynnistettiin loppusyksystä 2019 ja uudistus oli valmis alkuvuodesta 2020. Uudet sivut toteutettiin WordPress-julkaisujärjestelmällä ja verkkokaupan alustaksi valittiin WooCommerce.

Liikenneopetuksen toimitusjohtaja Harri Keski-Rekilä halusin yhdistää aiemmin eri osoitteissa olleet verkkokaupat yhteen osoitteeseen.

Nyt samasta osoitteesta löytyvät sekä autokoulujen että kuluttajien tuotteet. Uudistuksen yhteydessä en halunnut ostaa pelkkää uutta verkkopalvelua vaan hankkia myös itselleni osaamista. Ajatuksenani on jatkuvasti laajentaa sähköisen puolen koulutusmateriaalien tarjontaa, Liikenneopetuksen toimitusjohtaja Harri Keski-Rekilä kertoo.

Yhteistyöhön Kuukin kanssa Keski-Rekilä päätyi suosituksen perusteella.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun toteutimme sivuston yhteistyössä asiakkaan kanssa. Kustannukseltaan toteutus meni lopulta aika samoihin summiin, jos olisi tilannut meiltä kokonaan valmiit verkkosivut ja verkkokaupan, teknologiajohtaja Tomi Kaitarinne Kuukista kertoo.

Kaitarinne painottaa, että yhdessä tekeminen vaatii asiakkaalta sitoutumista ja aitoa kiinnostusta verkkosivujen ja verkkokaupan tekemiseen.

Keski-Rekilä kertoo olevansa yhteistyöhön tyytyväinen, ja oman osaamisen karttumisesta on ollut apua esimerkiksi Autokoululiiton verkkosivujen tekemisessä.

Nyt osaisin tehdä tavanomaiset WordPress-sivut.

Uusi verkkosivusto ja verkkokauppa tehtiin Kuukin kanssa yhdessä, käynnistettiin digimainonta

Verkkokaupan ja verkkosivujen uudistus eteni Tomi Kaitarinteen laatiman muutaman kuukauden koulutussuunnitelman mukaan, jossa lähitapaamisia oli kerran viikossa. Kuuki teki sivuston teeman ja muut koodin puolella toteuttavat asiat.

Yhteistyö sujui todella hyvin, ja saimme valmista jopa nopeammin kuin alun perin oli ajateltu. Emme jääneet lähipäivinä kiinni ongelmiin vaan siirryimme aina eteenpäin ja sitten viikon tauon aikana Tomi selvitteli esimerkiksi lisäosista, mitä sivuille kannattaa laittaa, Harri Keski-Rekilä kuvailee.

Keski-Rekilän mukaan ilman ammattilaisen apua olisi projektin kanssa mennyt paljon kauemmin. Myös sivujen optimointi hakukoneille ei olisi yhtä hyvässä kunnossa ja sivujen latausnopeuskin olisi jäänyt hitaaksi.

Tässä edettiin oikeassa järjestyksessä, kun ensin laitettiin verkkosivut ja verkkokauppa kuntoon, ja sen jälkeen aloitettiin markkinointi, jonka avulla sivuille saadaan kävijöitä, Tomi Kaitarinne sanoo.

Uuden verkkokaupan ja verkkosivujen julkaisun jälkeen sivustolle käynnistettiin digitaalinen markkinointi, jossa hyödynnetään Google Adsin hakusanamainontaa sekä sosiaalisen median kanavia, Facebookia ja Instagramia.

Tulokset: Verkkokaupan ostosmäärä on kuusinkertaistunut

Digimarkkinoinnin puolella Kuukin digituottaja Valtteri Mikkonen uudisti Google Ads -hakusanamainonnan tilirakenteen kustannustehokkaammaksi. Lisäksi verkkosivukävijöille tehdään uudelleenmarkkinointia Googlen Display-verkostossa verkkobannerimainontana. Huhtikuun lopulla käynnistettiin erityisesti verkkokaupoille sopiva Google Shopping, jonka avulla hakutuloksiin on saatu nousemaan tekstimainosten rinnalle myös kuvalliset mainokset.

Verkkokaupan puolella markkinointi on tuottanut tulosta:

Kun vertaa toukokuuta 2019 ja toukokuuta 2020, on vuoden 2020 kuluttajien ostosmäärä kuusinkertainen vuoteen 2020 verrattuna, Keski-Rekilä kertoo.

Hyvin toimivasta kuluttajakaupasta on ollut iso apu Liikenneopetuksen kassavirralle, kun korona-aika iski rajusti autokoulujen tekemiin oppimateriaalitilauksiin keväällä 2020.

Yhteistyön eteneminen

Jatkossa Kuuki hoitaa ja kehittää edelleen Liikenneopetuksen digitaalista markkinointia. Viimeisimpänä on otettu käyttöön ohjelmallisen ostamisen työkalu Match2One. Harri Keski-Rekilän mukaan ajo-opetus uudistuu jatkuvasti ja samalla tarve digitaalisille koulutuksille kasvaa.  Ajo-opetusmateriaalien rinnalle onkin tullut jo ammattikuljettajien jatkokoulutuksia. Tulevaisuudessa verkkokaupasta voi hankkia koulutusmateriaalia myös D- ja E-ajokorttiluokkien suorittamiseen. Opetussisällöissä hyödynnetään verkon mahdollisuuksia laajasti virtuaaliluokista videoihin ja 3D-animaatioihin.

Markkinointi on osa-alue, jossa haluan hyödyntää Kuukin osaamista jatkossakin, koska kilpailu kiristyy koko ajan eikä oma osaaminen riitä tekemään sitä, Keski-Rekilä sanoo.

Yhden ihmisen onkin mahdotonta hallita kaikkia modernin markkinoinnin osa-alueita, siksi meillä Kuukissakin on tiimit, joissa osaamista ja hyviä käytäntöjä jaetaan kollegoiden kesken, Kaitarinne täydentää.

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Henkilöiden yhteystiedot

Tomi Kaitarinne

Director – Business & Technology, Founding Partner
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi

Tomi Kaitarinne
Ota yhteyttä