Verkkosivut 2024 – paljon uutta, mutta myös vanhaa

Liiketoiminta- ja teknologiajohtajamme Tomi Kaitarinne kirjoitti verkkosivutrendeistä vuonna 2024. Lue Tomin kirjoitus!

Tomi Kaitarinne

KIRJOITTAJA
Tomi Kaitarinne
Director – Business & Technology, Founding Partner

Kuten fyysikko Niels Bohr jo arvioi: ”Ennustaminen on hankalaa. Erityisesti tulevaisuuden”. Pätee varmasti myös verkkosivujen trendien ennustamiseen vuodelle 2024. Osaltaan ennustettavuutta vaikeuttaa tekoäly, joka muutti kuluneen vuoden aikana monta asiaa. Aiheeseen sopii myös toinen tunnettu klisee: ”Ihmisillä on taipumus liioitella muutoksen merkitystä lyhyellä aikavälillä, mutta aliarvioida muutoksen vaikutuksia pitkällä aikavälillä.”

Tekoälyyn liittyy tällä hetkellä myös turhaa hypeä. Näin toimiston näkökulmasta huomaan, että erilaiset työkalut uivat pikkuhiljaa osaksi työarkeamme ilman suuria fanfaareita, kehittäen jokaisen tekemistä.

Kovin pätevä meedio ei tarvitse kuitenkaan olla ennustaakseen, että ensi vuonna näemme myös verkkosivuja, joiden käyttöliittymä on klikkailtavien polkujen sijaan keskusteleva ja sisällöt mukautuvat käyttäjän toivomiin muotoihin.

Tiettyjen taitettujen näkymien sijaan verkkosivut tulevat toimimaan sisältöjen kotina, joista niitä jaellaan eri kanaviin huomioiden niiden tarpeet esittää sisältöä. Tätä kehitystä ovat aikaisemmin ohjanneet esimerkiksi kauppapaikat, kuten Google Shopping sekä sosiaalinen media, joihin on toimitettu verkkosivujen sisältöjä.

Vaikka edellä mainitut asiat eivät olisi vielä ollut verkkosivujen kehittämisessä kissa työpöydällä, niin verkkosivujen saavutettavuuteen liittyvät asiat ovat jo ohjanneet verkkosivujen tekijöitä. Onnittelut heille, jotka ovat tämän työn jo aloittaneet! Tämä auttaa myös siinä kohtaa, kun yritykset alkavat toteuttamaan omia tekoälyratkaisujaan, joissa yritysten sisällöt ovat pohjana.

Vielä hieman tekoälystä

Yksi osa-alue, jossa puhutaan paljon tekoälyn hyödyntämisestä, on hakukoneoptimointi (SEO). Kuten SEO:n historia osoittaa, on se pitkä sarja toistuvia vaiheita ”Rosvo ja poliisi” -leikissä. Hakukoneiden algoritmit ovat korostaneet erilaisia osa-alueita verkkosivujen järjestämisessä hakutulossivulle. Kun tällainen osa-alue on hakukoneoptimointia tekevien toimesta keksitty, pian jokainen on tehnyt samat toimenpiteet. Tämän jälkeen hakukone ei voi kyseisen attribuutin (esim. metakuvaukset, linkkifarmit tai oikean merkkimäärän metsästys) perusteella päättää luotettavasti, että minkä sivun nostaa kärkeen. Uskoisin, että hakukoneet kehittävät entistä parempia keinoja erottamaan hyödyllisen sisällön muista sivuista.

SEO-taktiikka, jossa luodaan geneeristä sisältöä, jonka tavoitteena jatkuvasti suurempi peitto eri hakutulossivuilla, tulee häviämään. Vaikka tekoäly tuottaa jo hyvin sulavaa tekstiä, niin en usko sen olevan avain onneen hakukoneoptimoinnissa ainakaan pitkässä juoksussa.

Filosofisempi kysymys on se, että onko tekstin kirjoittajalla väliä, jos joka tapauksessa saan pätevän vastauksen minua mietityttäneeseen asiaan. Aihe on myös siksi kiinnostava, että 2023 nähdyt uudet, tekoälyn mahdollistamat tuotteet, ovat ensimmäinen aidosti hakukoneiden asemaa horjuttava teknologia. Voi olla, että vuoden päästä SEO:n roolin markkinointimixissä on korvannut AIO eli tekoälyn vastausten optimointi. Tämän akronyymin keksin ihan itse.

Ai, ei pelkkää tekoälyä

Jotta tämä ei olisi pelkkää tekoälyä, niin maailmalta ja meiltä kuultujen huhujen mukaan 2024 tulemme näkemään myös tällaisia asioita:

Bento Grid

Viimeistään Applen valittua käyttöönsä japanilaisista bento-säilytyslaatikoista nimensä saaneen Bento Grid -tyyppisen lähestymisen ulkoasuunsa uskoisin, että muut seuraavat perässä. Toimii myös responsiivisissa toteutuksissa. (Muistatko vielä Nokian Windows-puhelimet: Olivatko sittenkin aikaansa edellä?)
Lue lisää täältä!

Mikroanimaatiot

Edellistä jatkaen, tulemme näkemään yksityiskohtiin keskittyvää UX/UI-suunnittelua esimerkiksi mikroanimaatioiden muodossa. Ei ainoastaan näyttävämpien toteutusten takia, vaan myös tarjotakseen käyttäjälle selkeämmän osoituksen hänen aiemmista toimistaan verkkosivuilla.
Lue lisää täältä!

Retro Design

Visuaalisessa suunnittelussa tullaan hakemaan inspiraatiota 1990-luvun ja 2000-luvun alun sivustoista. Ysärillä lapsuutensa viettäneenä luonnollisesti kaikki tähän aikakauteen liittyvä tuntuu kotoisalta. Olemme jo nähneet joitain toteutuksia maailmalta ja meiltä (TJEU: Pekko GO -peli sovelluskaupoissa), joissa visuaalinen inspiraatio haetaan 90-luvun maailmasta.

Juttu on julkaistu alun perin MRKTNG-lehden numerossa 4/2023.

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Tomi Kaitarinne

Director – Business & Technology, Founding Partner
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi

Tomi Kaitarinne
Ota yhteyttä