Pelicans sitouttaa fanejaan Kuukin kehittämän Pekko GO! -mobiilipelin avulla

Jääkiekkojoukkue Lahden Pelicans pohti, miten sitouttaa jääkiekkofaneja entisestään ja tavoittaa myös uusia kohderyhmiä. Rakastetun Pekko-maskotin innoittamana syntyi Kuukin ja Pelicansin keskusteluissa idea yksinkertaisesta mobiilipelistä, jota voisi hyödyntää alkavan SM-liigakauden aikana ja sen jälkeenkin joukkueen brändin vahvistamiseen.

Pekko-pelikaani on muutakin kuin jääkiekkopeleissä esiintyvä maskotti – oman Instagram-tilinsäkin perustanut pelikaani on läsnä lahtelaisessa elämänmenossa ja ehtiipä se edustamaan salibandyotteluihinkin. Siksi Pekko oli sekä Pelicansin että Kuukin asiantuntijoiden mielestä erinomainen hahmo pelin sankariksi. USA:n urheilukentän maskottikulttuurista vaikutteita ottavan “omaa elämäänsä elävän” Pekko-hahmon ympärille pelin luominen onkin Kuukin asiantuntijoiden mukaan Pelicansilta rohkea harppaus maailmanluokan urheilukulttuuriin.

– Lahden seudulla on tuskin hirveästi potentiaalisia jääkiekkofaneja, joita Pelicans ei olisi vielä tavoittanut. Pekko-pelin avulla voidaan puhutella myös niitä, joita jääkiekko ei vielä kiinnosta. Lisäksi Pekossa on hahmona potentiaalia moneen, pohtii Kuukilla projektia luotsannut Tomi Kaitarinne.

Mobiilipeli tukemassa liiketoimintaa

Niin Androidille kuin iOS:lle julkaistu Pekko GO! -peli mukailee noin kymmenen vuotta sitten suureksi hitiksi noussutta Flappy Bird -mobiilipeliä ja on yksinkertaisuudessaan koukuttava. Koko peli pelimoottoria lukuun ottamatta on Kuuki teknologia-asiantuntijoiden käsialaa: niin koodi kuin 90-luvun videopelimaailmasta inspiraationsa saaneet musiikit ja grafiikat ovat peräisin Lahden Vapaudenkadulta.

– Vaikka peliprojektit ovatkin toimistossamme harvinaista herkkua, teemme niitä mielellämme. On hienoa, että Kuukilta löytyy osaajat projektin kaikkiin vaiheisiin. Yhdistämällä teknisen ja markkinoinnillisen osaamisen voimme suunnitella tällaiset projektit palvelemaan yrityksiä heidän tarpeensa mukaan, Kaitarinne kertoo.

Myös Pekko GO! on enemmän kuin hauska kuriositeetti. Pelin taustalla pyörii niin ikään kuukilaisten koodaama järjestelmä, jota hallinnoimalla Pelicans voi arpoa palkintoja pelaajien kesken tai palkita huipputuloksen saavuttaneita pelaajia. Grafiikat taas on suunniteltu niin, että niitä on jatkossa helppo tarvittaessa muuttaa, jolloin peliin voi tuoda esimerkiksi Pelicansin yhteistyöyritysten aineistoa, kuten logoja tai muita tunnuksia.

Testaa peliä ja lataa se Google Play -kaupasta tai App Storesta:

Pelien ja pelillistämisen hyödyntäminen markkinoinnissa

Suomalaisista yli 40 % pelaa digitaalisia pelejä – määrä on nelinkertaistunut viimeisen 25 vuoden aikana. Pelit eivät ole vain lasten tai pienen harrastajaryhmän juttu, vaan arkipäivää.

Pelillistäminen, englanniksi gamification, viittaa siihen, kun pelillisiä elementtejä hyödynnetään pelien ulkopuolisessa ympäristössä, esimerkiksi tehostamaan oppimista tai tekemään arjesta tavalla tai toisella mielekkäämpää. Pelit palkitsevat ja siten motivoivat käyttäjää, joka johtaa parempaan sitoutumiseen.

Pelejä tai pelillisiä elementtejä voi hyödyntää markkinoinnissa ja brändin rakennuksessa, ja ne ovat myös erinomainen tarinankerronnan keino. Kuukin ammattilaiset auttavat yritystänne mielellään – ota yhteyttä, niin pohditaan yhdessä, miten pelien avulla voitaisiin hyödyttää brändiänne tai tukea muuten liiketoimintaanne!

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Tomi Kaitarinne

Director – Business & Technology, Founding Partner
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi

Tomi Kaitarinne
Ota yhteyttä