Turkoositori – Lahden torin Liiga-kisakatsomon toteutus

Finaalikevät on harvinaista herkkua lahtelaisille. Kuuki halusi osaltaan rakentaa paikallista urheilukulttuuria.

Tiistaina 16. huhtikuuta Kuukin Eeva Ristkari lähetti Teams-viestin, josta alkoi Turkoositorin tarina, joka on osa lahtelaista jääkiekon kannatushistoriaa. Vaadittiin vain perustajakolmikon reaktio ”No, hell jeah!” ja toteuttaminen lähti rullamaan vauhdilla eteenpäin!
Kisakatsomo rikkoi kaikki tapahtumajärjestämisen nopeusennätykset, kun parhaat paikalliset osaajat saatiin auttamaan. On historiallista, että vain muutamassa arkipäivässä saadaan toteutettua satojen ihmisten kisakatsomo toimivalla tekniikalla.

Turkoositori keräsi kahden viikon, viiden finaalisarjan pelin aikana vajaa 2000 ihmistä nauttimaan Pelicansin ja Tapparan kohtaamisista Lahden torin kisakatsomoon. Viimeistä viidettä finaalipeliä oli seuraamassa noin 300 katsojaa. Eniten väkeä oli perjantaista ottelua seuraamassa, jolloin teltassa oli yli 600 ihmistä.

Lahtelaisten kannalta harmillisesti finaalikevät päättyi Tapparan voitonjuhliin.

– Tämä finaalikevät oli niin harvinaista herkkua lahtelaisille, vaikka toisena vuonna peräkkäin olemmekin mukana finaaleissa, että halusimme osaltamme olla rakentamassa paikallista urheilukulttuuria, tapahtuman ideoineen ja toteuttaneen markkinointi- ja teknologiatoimisto Kuukin asiakkuus- ja markkinointijohtaja Ulla Ristkari-Ryynänen sanoo.

Onneksi maalejakin päästiin juhlimaan kisakatsomossa

Apuna kaksi tapahtuma-alan ammattilaista

Kuukin apuna tapahtuman toteuttamisessa ydintiimissä oli taustalla operoimassa pitkän linjan tapahtuma-ammattilainen Mikko Kittelä ja varsinaisena tapahtumatuottajana Reetta Hatamaa.

– Ilman Stoptelttojen osallistumista tätä ei olisi koskaan saatu kasaan. Onneksi myös paikallinen KMU Live lähti talkoisiin ja saimme torille ison screenin ja kaksi tukinäyttöä, Hatamaa kertoo.

Myös paikallinen osaaminen turvallisuusasioissa oli kullanarvoista, sillä pelastussuunnitelman ja järjestyksenvalvojat järjestyivät lahtelaisesta Total Secistä.

Kaikki paikalliset yritykset, jotka osallistuivat tapahtuman toteuttamiseen, on koottu tähän Facebook-julkaisuun.

Paikallisen median tuki oli korvaamatonta

Myös Perhetapahtumasta oli puolen sivun lehtimainos.

Reilun kahden viikon aikana duunia painettiin Turkoositori-tiimissä kelloon katsomatta ja yöllisiä Teams-kokouksia myöten. Kaikesta selvittiin: torille löytyi yövahteja sisaruksista ja aviopuolisoista, teltta saatiin takatalvesta huolimatta lämpimäksi ja perhetapahtuma puserrettiin kasaan, vaikka sen tekeminen aiheutti ylimääräistä vaivaa.

– On Kuukin arvojen mukaista ottaa myös pienet kiekkofanit huomioon, vaikka taloudellisesti ajateltuna ei ollut mitään järkeä maksaa järjestyksenvalvonnasta ilman anniskelua, Ristkari-Ryynänen sanoo.

Tappotahdissa kokoon lyöty tapahtuma ei saanut mitään tukea kaupungilta, vaan tapahtuma toteutettiin kokonaan paikallisten yritysten voimin. Myöskään säät eivät olleet tapahtuman järjestäjien puolella, sillä takatalvi toi kirjaimellisesti lunta tupaan.

Talvi ja kylmä sää aiheuttivat tapahtumalle lämmityksestä lisäkustannuksia.

Erityinen haaste oli markkinointi: aiemmin oli kerrottu, että torille ei kisakatsomoa tule, koska Pelicans ei sitä lähtenyt toteuttamaan.
– Emme olisi koskaan päässeet näin hyvään yleisötulokseen ilman paikallisen median Radio Voiman ja Etelä-Suomen Sanomien mediatilatukea, vaikka tavoitimme Turkoositorin Facebook-sivujemme kautta yli 40 000 ihmistä. Sosiaalisen median mainontaan käytimme vain 150 euroa koko tapahtuman aikana, Ristkari-Ryynänen kertoo.

Paikalliset mediat omistava Hämeen media auttoi mediatilatuellaan tavoittamaan jääkiekkokansan tehokkaasti, sillä Pelicansin pelit selostetaan paikallisradioaseman taajuudella. Kuukissa on onneksi omaa osaamista äänimarkkinointiin, ja radiomainos saatiin soimaan heti perjantaina ennen ensimmäistä finaaliottelua ja lehteen mainos ensimmäiseksi finaaliottelulauantaiksi.

– Mediamiximme oli äärimmäisen onnistunut. Ensimmäinen, lauantain finaalipeli keräsi torille 500 katsojaa varmasti pääosin vain Etelä-Suomen Sanomien puolen sivun ilmoituksen ansiosta. Lehti on tehokas ja nopea tapa tavoittaa lahtelaiset, Ristkari-Ryynänen sanoo.

Tapahtuman järjestämistä helpotti yhteistyö Pelicansin kanssa, kun Kuuki solmi sopimuksen, jonka ansiosta markkinoinnissa oli oikeus käyttää Pelicansia brändiä ja Pelicansilta sai esimerkiksi myös näkyvyyttä heidän kanavistaan.

Tapahtumaa markkinointiin myös verkkosivuilla www.turkoositori.fi ja Facebookissa. Toimintansa aikana seuraajia ja tykkääjiä sivu sai yli 550. Yhteensä tapahtumana aikana julkaisuja tehtiin 119 kappaletta.
– Varasimme Instagramin käyttäjätunnuksen, mutta emme koskaan julkaisseet tilillä mitään. Tämä oli selvä valinta, sillä resurssimme eivät olisi riittäneet ylläpitämään Facebookin lisäksi Instagramia.

Orgaanisen Facebookin tavoittavuutta tehostettiin jakamalla julkaisuja paikallisiin ryhmiin.

Tapahtuman aikana suosituin orgaaninen julkaisu käsitteli kisakatsomon syntytarinaa.

Tämän yksittäisen julkaisun kattavuus oli yli 2000 ihmistä.

Turkoositorin yhteistyökumppanuuksien myynti tehtiin ilman varsinaista myyntiorganisaatiota, sillä myyjiä ei ollut irrottaa tapahtuman tekemisestä ja tapahtuman lisäksi piti hoitaa Kuukin tavanomaiseen tapaan rullaavat asiakastyöt.

Lähetetyt kylmämeilit eivät olleet oikea tapa myydä tapahtumanäkyvyyttä, jota myydään fiiliksellä ja innostuksella. Jos aikaa ja resursseja olisi ollut enemmän, puhelinmyyntityö olisi ollut paras keino saada tapahtumalle yhteistyökumppaneita. Myös ostajalta vaadittavia nopeita ratkaisuja on hankala saada ilman henkilökohtaista kontaktia.

Ansaittua mediaa tapahtuma sai kuitenkin kiitettävästi paikallismedioista ahkeran tiedottamisen ansiosta. Etelä-Suomen Sanomat uutisoi tapahtumasta kolmesti:

Yle kertoi tapahtumasta kaksi kertaa:

Lisäksi Ristkari-Ryynästä haastateltiin Radio Voimaan kolmeen otteeseen. Tapahtuma myös mainittiin paikallisissa radiouutisissa ja kaupunkilehti Uusi Lahti uutisoi tapahtumasta.

Tapahtumasta on kulunut niin lyhyt aika, että kaikki kustannukset eivät ole selvillä. Lyhyt valmisteluaika sekä esimerkiksi lämmityskustannukset vaikuttivat kuitenkin siihen, että mikään rahasampo kisakatsomoteltta ei ollut.

– Kaikkea ei voi mitata rahassa. Toteuttamalla tapahtuman teimme Kuukia tunnetuksi ja tulimme ihan uudella tavalla osaksi paikallista yhteisöä. Puhumattakaan siitä, kuinka upeasti kuukilaiset lähtivät mukaan tekemään talkoohengellä tapahtumaa kaikille lahtelaisille!

Tapahtumasta on tulossa vielä erillinen dynaaminen artikkeli www.turkoositori.fi-sivustolle, jossa esitellään tapahtuma.

Turkoositori-ydintiimi: Ulla Ristkari-Ryynänen, Eeva Ristkari, Tomi Kaitarinne, Timo Puolakka, Reetta Hatamaa ja Mikko Kittelä.

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Henkilöiden yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä