Ohjelmallinen ostaminen ja miten se on muuttunut

Ohjelmallinen ostamisen ennen ja nyt. Lue miten ”mysteerimainonta” on muuttunut digitalisaation myötä.

Mitä on ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallinen ostaminen on automatisoitua verkkomainontaa, jossa hyödynnetään erilaisia järjestelmiä mainospaikkojen ostamisessa. Palveluiden tarjoajien systeemit tarjoavat työkalut monenlaisen verkkonäkyvyyden (display, mobiili, video) ostamiseen, kohdistamiseen ja optimointiin reaaliaikaisesti.

Yksinkertaistettuna ohjelmallinen ostaminen on perinteisesti tätä:

  • Ohjelmallista ostamista myyvät tahot tavallisesti esittelevät mainostajalle oman verkkomainontansa inventaarin, jossa on profiloitu erilaisia ostajaryhmiä.
  • Mainostaja valitsee omaan liiketoimintaansa sopivimman verkkosivustokokonaisuuden, jossa hänen mainontaansa näytetään.
  • Mainosten näytetty määrä perustuu huutokauppaan ja mainostajan budjettiin.
  • Mainoksia näytetään inventaarin valituissa sivustoissa kaikille sivustojen verkkosivukävijöille, kunnes mainosbudjetti on käytetty.
  • Ohjelmallisen ostamisen palveluntarjoaja kertoo paljonko näyttöjä ja klikkejä mainonta tuotti.

IAB Finland on koonnut kattavan, maksuttoman oppaan ohjelmallisen ostamisen saloihin (linkki päivitetty 11/2021).

Perinteinen ohjelmallinen ostaminen on kokenut muodonmuutoksen

Perinteisesti ohjelmallista ostamista tarjoavat isot mediatalot, kuten Sanoma tai Alma Media, mutta viime vuosina digitalisaation myötä ohjelmallisen ostamisen verkostot ovat laajentuneet ja sitä tarjoavia tahoja on tullut runsaasti enemmän.

Aikaisemmin ohjelmallisen ostamisen mainontaa oli mainostajana haastava, jopa vaikea tehdä ja ymmärtää. Palveluiden tarjoajat eivät oikeastaan kertoneet mitä kaikkea ostettuun mainoskampanjaan kuului, missä mainokset näkyisivät tai mistä mainonnan hinta koostui. Mainospaikkojen inventaari oli alati vaihtuva ja usein sekavasti esitetty. Mainonnan ostajille heiteltiin erikoisia termejä, kuten RTB (Real Time Bidding) ja SSP (sell/supply-side platform), joilla ostajan pää saatiin pyörälle. Mainonnan tekeminen oli kallista, minimibudjetit mainonnan aloittamiseen tuhansia euroja, tuloksia ei voinut oikeastaan seurata ja mainoseurojen lopullista kohdetta ei mainostaja välttämättä saanut tietää kampanjan lopuksi.

Erilaisten alustojen ja palvelun tarjoajien tultua yleisimmiksi on ohjelmallinen ostaminen tullut lähemmäs mainostajaa ja ”mysteerimainonnan” verho alkanut raottua.

Miten teen ohjelmallista ostamista tai kuka sitä myy?

Voit edelleen ostaa ohjelmallista ostamista isojen mediaorganisaatioiden kautta, suosittelen kartoittamaan myös muut vaihtoehdot.

Esimerkiksi erilaiset sosiaalisen median kanavat, kuten LinkedIn, tarjoavat ohjelmallista ostamista omissa verkostoissaan. Palaan somen ohjelmalliseen ostamiseen myöhemmin syksyllä blogissa, jossa kerron LinkedInin ohjelmallisen ostamisen display-mainoksista.

Myös me Kuukissa hyödynnämme ohjelmallista ostamista. Ohjelmallisen ostamisen alustat tuovat koneoppimisen ja algoritmien kautta täysin uutta toimintaperiaatetta verkkomainontaan: ei enää mainonnan tyhjäkäyntiä, ei ”mustia aukkoja” budjetin kulumisessa ja mikä parasta, ei minibudjettia.

Kiinnostuitko ohjelmallisesta ostamisesta tekoälyn avulla? Ota yhteyttä minuun niin kerron lisää.

Ota yhteyttä