Lähtötilanne – Suomen Kotikylmiö Oy tarvitsi markkinointikonseptin toteuttajan ja digitaalisen markkinoinnin kumppanin

Suomen Kotikylmiö Oy haki vetävän markkinointikonseptin toteuttajaa ja digitaalisen markkinoinnin kumppania Festivo-tuotemerkkinsä kodin kylmälaitteiden tuoteuudistuksen yhteyteen sekä mahdollisesti jatkon tekemiseen, brändi-ilmeen ja tarinan kehitysprojektiin vuoden 2019 aikana.

Lähdimme liikkeelle tapaamisella, jossa Festivon markkinointi- ja myyntipäällikkö Noora Englund kertoi yrityksestä, tulevasta mallistouudistuksesta ja sen tavoitteista sekä valotti hieman yrityksen aikaisempaa markkinoinnin tekemistä. Tämän pohjalta teimme ehdotuksen verkkosivu-uudistuksesta, mallistouudistuksen lanseerausmarkkinoinnista eri kanavissa kohderyhmä huomioiden, jossa oli optiona myös jatkuvan tekemisen kumppanuus mm. sisällöntuotantoon ja mainontaan, kertoo Kuukin markkinointijohtaja Ulla Ristkari-Ryynänen.

Olin saanut useamman suosituksen Kuukista ja jo ensitapaamisen myötä olin erittäin vakuuttunut kuukilaisten ammattitaidosta. Meillä oli etsinnässä pitkäaikainen kumppani ja heti tuli fiilis, että tässä firmassa ihmisiä kiinnostaa oikeasti meidän tekeminen ja menestyminen. Toki myös henkilökemiat tuntuivat natsaavan, mikä on mielestäni vähintään yhtä tärkeä valintakriteeri kuin tietotaito ja osaaminen, kertoo Festivon myynti- ja markkinointipäällikkö Noora Englund.

Yhteistyö alkoi brändi-ilmeen kehittämisestä ja säännöllisestä sisällöntuotannosta

Festivon ja Kuukin yhteistyö alkoi viime vuoden toukokuussa Festivon yleisilmeen ja markkinointimateriaalien uudistamisella. Kuuki aloitti kesäkuussa säännöllisen sisällöntuotannon Festivon verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan (Facebook ja Instagram) tekemänsä sisältökalenterin mukaisesti.

Festivo

Festivon markkinointimixiin otettiin syksyllä mukaan myös vaikuttajamarkkinointi yhteistyö Kaviaarista arkeen -ruokablogistin kanssa, joka tuottaa erilaisia reseptejä Festivolle. Myöhemmin mukaan tuli myös muita vaikuttajamarkkinoijia.

Loppuvuodesta 2019 Festivolle tehtiin kampanjansivuksi rinnakkaissivusto ennen uusien verkkosivujen julkaisua. Rinnakkaissivusto toimi Festivon uuden malliston tiedotussivuna ja laskeutumissivuna somessa toteutettaville kilpailuille ja mainonnalle.

Ihan jo ensipalaverista asti oli sellainen fiilis, että ihan kuin olisimme tehneet töitä yhdessä jo pidempäänkin! On upeaa löytää kumppaneita, joiden kanssa synkkaa ja ollaan samalla aaltopituudella. Nooralla on vahva asiantuntemus alaan ja ymmärrys niin asiakkaita kuin muita tärkeitä sidosryhmiä kohtaan. Tämä yhdistettynä kuukilaisten ideoihin ja ammattitaitoon on synnyttänyt paljon hyviä ideoita ja olemme testanneet Festivolle uusia mainonnan kanavia sekä erilaisia mainosmuotoja yhteistyön myötä, Ristkari-Ryynänen summaa.

Kuuki teki uudet verkkosivut ja hoitaa kokonaisvaltaisesti digitaalista markkinointia

Jatkuvan orgaanisen SoMe-sisällöntuotannon lisäksi Festivon digitaalista näkyvyyttä tehostetaan jatkuvalla Facebook-mainonnalla, ohjelmallisella ostamisella Match2One-työkalun kautta sekä Google Ads-hakusanamainonnalla ja Google Ads Display -mainonnalla. Lisäksi Kuuki tuottaa uutiskirjeitä ja natiivimainontaa digi- ja printtilehtiin sekä uutismedioihin.

Festivo verkkosivut

Festivon bränd-ilmeelle sopivat uudet verkkosivut  julkaistiin tänä keväänä ja samalla Festivolle tehty rinnakkaissivusto siirretään syrjään. Verkkosivu-uudistuksessa Kuuki toteutti sivuille myös tuotekonfiguraattorin eli tuotevalitsimen, jolla pääsee suunnittelemaan mieluisensa kylmälaitteen.  Voit käydä tutustumassa tuotevalitsimeen ja rakentamassa oman Festivosi täällä.

Kuuki hoitaa Festivon verkkosivujen ylläpidon ja tuottaa sivuille ajankohtaisia artikkeleita ja hakukoneoptimoitua sisältöä.  Verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa ja verkossa tehostetaan myös hakukonemainonnalla muun digitekemisen lisäksi.

Kuluneen kevään aikana messujen ympärillä Tampereella ja Turussa nähtiin Festivon ulkomainontaa. Kuuki hoiti kampanjoiden hallinnoinnin ja toteutti materiaalit ulkomainontaan liikenneasemamedioihin, busseissa oleviin diginäyttöihin ja ulkomainonnan digitaalisiin jättitauluihin tienvarsille. Messujen ympärillä ulkomainontaa vahvistettiin Facebook-mainonnalla ja orgaanisella sisällöntuotannolla some-kanavissa.

Tulokset – Brändin tunnettuus ja vahva digitaalinen näkyvyys

Brändi- ja tuoteuudistuksen markkinointitoimenpiteiden myötä Festivon brändi-ilme on vahvistunut ja brändin tunnettuus laadukkaana markkinoiden ainoana kotimaisena kodin kylmälaitevalmistajana on kasvanut kuluttajien silmissä. Jatkuvan digimainonnan myötä myös Festivon verkkosivujen kävijäliikenne on kasvanut huimasti. Uudet verkkosivut julkaistiin huhtikuussa, mutta jo nyt voimme nähdä kävijäliikenteessä selvää nousua.

Festivolla on pitkä historia ja ainoana suomalaisena kylmiövalmistajana oli myös meille todella tärkeää saada mallistouudistus ponnahtamaan ensi metreiltä kuluttajien tietoisuuteen. Pääsimme hyvin testaamaan syksyn aikana eri mainoskanavia ja valitsimme kevään päälanseerauksessa parhaiten toimineet tehon ja tavoittavuuden maksimoimiseksi. Pelkästään somekanavien sitoutuneiden seuraajien määrä ja verkkosivuanalytiikka osoittavat, että sisältömarkkinointi ja mainonta ovat olleet toimivia. Kevään ja kesän aikana markkinoinnin tavoittavuus varmasti kasvaa entisestään. Seuraamme jatkuvasti Festivon markkinoinnin tuloksia ja teemme myös kehitystä sisältöihin ja kanavavalintoihin sen mukaan mitä tulokset näyttävät, Ristkari-Ryynänen sanoo.

Festivo baneri-mainonta

Olemme saaneet palautetta sekä talon sisältä että jälleenmyyjiltä siitä, kuinka hyvin Festivo on tullut vastaan eri markkinointikanavissa. Brändiuudistuksen osalta tämä on musiikkia korvilleni, Noora Englund kertoo.

Yhteistyön eteneminen

Olemme olleet erittäin tyytyväisiä tähänastiseen yhteistyöhön ja odotamme jo innolla tulevaa! Olen saanut kuukilaisilta todella paljon hyviä vinkkejä ja uusia markkinointikanavia tuotteillemme, Englund kertoo.

Yhteistyö sujuu mielestäni erittäin hyvin ja on ollut ilo kuulla positiivista palautetta Festivon suunnalta sekä nähdä konkreettisia tuloksia. Meille parhaimpia kumppanuuksia ovat juuri tällaiset pitkäaikaiset ja jatkuvat yhteistyöt, kun silloin pääsemme syvemmälle asiakkaan liiketoimintaan ja voimme myös ammentaa markkinoinnin osaamista sinne suuntaan. Yhteistyö tulee hedelmällisemmäksi mitä pidempään tehdään yhdessä hommia ja samalla kustannustehokkuus kasvaa, kun opitaan toistemme aloista – jokaista asiaa ei tarvitse selittää aina alusta. Parhaimpia palautteita tiimiläisille ovat asiakkaan suunnalta olleet ”Olet ihan kone!” ja ”Sinusta on tullut aivan Festivo-ihminen!”. Toivon, että tämä yhteistyö jatkuu pitkään, Ristkari-Ryynänen sanoo.

Tutustu markkinoiden ainoaan kotimaiseen kodin kylmälaitemallistoon, Festivoon!

Jokaisen Festivon Hollolassa valmistaa  vuonna 1994 perustettu Suomen Kotikylmiö Oy, joka on ainoa suomalainen kodin kylmälaitevalmistaja. Festivo  on Avainlippu-tuote, jonka kotimaisuusaste on huikeat 80 prosenttia.

Henkilöstöämme yhdistää halu luoda täsmällisellä ja tarkalla työllään kestäviä ja
aidosti laadukkaita kylmälaitteita. Festivo on ansaitusti keittiön ylpeyden aihe!

 

Noora Englund, 
Myynti- ja markkinointipäällikkö, Festivo

Tutustu kotimaiseen Festivoon


Jaa artikkeli


Kaikki referenssit
Ota yhteyttä