Inbound-markkinointi – hanki asiakkaita arvokkaalla ja merkityksellisellä sisällöllä  

Inbound-markkinointi on strategia, joka keskittyy asiakkaiden houkuttelemiseen luomalla arvokasta sisältöä ja tarjoamalla ratkaisuja heidän ongelmiinsa.

Ulla Ristkari-Ryynänen

KIRJOITTAJA
Ulla Ristkari-Ryynänen
CMO, Founding Partner

Inbound-markkinointi on strategia, joka keskittyy asiakkaiden houkuttelemiseen luomalla arvokasta sisältöä ja tarjoamalla ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Toisin kuin perinteisessä outbound-markkinoinnissa, joka keskittyy viestien lähettämiseen suurelle yleisölle, inbound-markkinointi pyrkii rakentamaan merkityksellisiä suhteita potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja houkuttelemaan heitä luonnollisesti yrityksesi palveluiden tai brändin pariin. 

Miten yrityksesi voi toteuttaa inbound-markkinointia?

Aloita luomalla sisältöä, joka vastaa kohderyhmäsi kysymyksiin ja tarpeisiin. Tämä voi olla blogipostauksia, opaslehtisiä, videoita tai infograafeja. Tärkeää on, että sisältö on informatiivista, hyödyllistä ja optimoitu hakukoneille. 

Inbound-markkinointistrategian keskeiset vaiheet: 

  1. Houkuttele: Käytä optimoitua sisältöä (SEO) ja sosiaalista mediaa houkutellaksesi kävijöitä verkkosivustollesi. 
  1. Konvertoi eli kerää yhteystietoja ja jopa suoraa kauppaa verkosta: Tarjoa arvoa vastineeksi yhteystiedoista. Tämä voi olla esimerkiksi yhteystietoja vastaan ladattava opas, webinaaritallenne tai kanta-asiakkaaksi liittyneelle tarjottu etu. Eli konvertoi haalitut sivukävijät liideiksi eli potentiaalisiksi asiakkaiksi sivustollasi. 
  1. Tue ostopäätöstä ja “klousaa” kaupat: Tue ja auta saatuja liidejä etenemään myyntiprosessissa tarjoamalla heille räätälöityä sisältöä ja tukea. 
  1. Iloitse: Pidä asiakkaasi tyytyväisinä ja sitoutuneina jatkuvalla tuella ja arvoa tuottavalla sisällöllä. 

Inbound-markkinointi ei ole vain myynnin lisäämistä; se on pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamista. Jos haluat rakentaa brändistäsi asiantuntijamielikuvaa alallasi ja houkutella laadukkaita liidejä, inbound-markkinointi tarjoaa tehokkaan tavan saavuttaa nämä tavoitteet. 

Miten markkinoinnin automaatio ja inbound liittyvät toisiinsa? 

Inbound-strategian tueksi voi, ja usein kannattaakin ottaa markkinoinnin automaatio. Markkinoinnin automaation voi “rakentaa itse” eli suunnitella ostopolut ja käyttää montaa eri järjestelmää automaatioviestien lähettämiseen sekä asiakassegmentointiin. Ajan säästämiseksi, kustannustehokkuuden saavuttamiseksi ja usein myös sen vuoksi, että dataa on helpompi tarkastella sekä kehittää eteenpäin, kannattaa kuitenkin valita valmis automaatiojärjestelmä.

Markkinoilla on paljon erilaisia vaihtoehtoja. Järjestelmän valintaan sekä tarvekartoitukseen kannattaa käyttää aikaa, jotta osaat valita kerralla oikeanlaisen ja pitkään yrityksesi myynnin sekä markkinoinnin tarpeita palvelevan automaatiojärjestelmän. 

Miten valitsen oikeanlaisen markkinoinnin automaatiotyökalun? 

Verkosta löytyy paljon asiantuntijoiden blogeja ja arvosteluita markkinoilla olevista työkaluista. Parhaan ratkaisun yrityksesi liiketoiminnan ja toimialan tarpeisiin saat kuitenkin varaamalla aikaa  

  1. Itsenäiseen tutkimustyöhön verkossa ja verkostosi suositusten perkaamiseen 
  1. Ottamalla yhteyttä asiantuntijaan, esimerkiksi markkinointi- tai digitoimistoon, joka tarjoaa markkinoinnin automaatiotyökalua TAI on harjaantunut/sertifioitu osaaja sellaiseen. Asiantuntija osaa luultavimmin antaa myös parhaiten näkemyksiä siihen mitä kaikkea ominaisuuksia yrityksesi kannattaa arvostaa markkinoinnin automaatiojärjestelmässä. 
HubSpot Partner

Olemme luotettava HubSpot-kumppani

Kiinnostuitko? Kysy rohkeasti lisää inbound-strategioista, markkinoinnin automaatiosta ja erilaisista toteutusvaihtoehdoista meiltä. Kauttamme saat tehokkaan markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöösi sekä kaiken siihen liittyvän tuen käyttöönotosta sisällöntuotantoon, ostopolkujen suunnittelusta oikean yleisön tavoittamiseen sekä liikenteen ajamiseen sivustollesi. Ota yhteyttä niin jutellaan lisää markkinoinnin automaatiosta! 

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ville Rantanen

Commercial Director
+358 40 546 7497
ville.rantanen@kuuki.fi

Ville Rantanen

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä