Googlen trendaavat haut vuonna 2022 – yllättävän vähän jalkapalloa

Hakukonejätti Google julkaisi jälleen vuoden trendaavat kyselyt. Tänä vuonna lista ei sisällä suuria yllätyksiä, vaikka jalkapallon vähyys hieman ihmetyttääkin.

Eeva Ristkari

KIRJOITTAJA
Eeva Ristkari
Content & Marketing Lead, Partner

Hakukonejätti Google julkaisi jälleen vuoden trendaavat kyselyt. Tänä vuonna lista ei sisällä suuria yllätyksiä, vaikka jalkapallon vähyys hieman ihmetyttääkin.

Jo 16. kerta kun Google kertoo maakohtaisina listoina, minkälaisten hakutermien käyttö lisääntyi eniten Suomessa kuluneena vuonna edellisvuoteen verrattuna.

Kyseessä eivät siis välttämättä ole asiat, joita on googlattu eniten vaan asiat, jotka ovat kiinnostaneet aiempaa enemmän. Ja tietenkin listauksissa kannattaa huomioida, että Google päättää yrityksenä itse, mitä haluaa listoinaan julkaista.

Kirjoitan tästä aiheesta blogia ja kolmatta kertaa, tässä linkit vuoden 2021 ja 2020 Googlen trendaaviin hakuihin.

Suomalaiset ovat jääkiekko- ja hiihtokansaa, edes MM-jalkapallo ei kiinnosta yhtä paljon

Ehkä itsellä on vielä mielen päällä voimakkaasti jalkapallon MM-kisat, että kuvittelin niiden ehdottomasti pääsevät tilastoihin. Suomalaiset ovat kuitenkin jääkiekko- ja hiihtokansaa, joten urheilupuolen listoilla komeilee vain olympialaiset, jääkiekko ja Iivo Niskanen.

Olympiavoitto miesten 15 kilometrin perinteisellä sai selvästi monet kiinnostumaan Puijon Hiihtoseuraa edustavasta maailmanmestarista vielä vuotta 2021 enemmän.

Lahtelaisena lämmittää, että Salpausselän kisat ovat päässeet urheilun listalla sijalle 10! Johtunee siitä, että vuonna 2020 ei yleisöä kisoihin otettu ja vuonna 2021 olivat kisat taas yleisötapahtumakin.

Eläimet ja kuolema kiinnostavat aina

Kuvan mursu ei liity Haminan mursuun millään tavalla. Haminan mursu konservoidaan Helsinkiin Luonnontieteelliseen keskusmuseoon, Luomukseen esille ensi kesäksi.

Vuoden 2022 top3-uutisia Suomessa oli ehdottomasti Haminaan ja Kotkaan heinäkuussa rantautunut mursu. Googlaajia kiinnosti kovasti: ”Mitä mursu syö?”. Kyseinen kysymys on Googlen mukaan kasvattanut kiinnostustaan kolmanneksi eniten vuonna 2022. Toisiksi eniten kiinnosti milloin virvotaan, kun vuonna 2021 ja 2020 pandemia rajoitti perinteen harjoittamista ja ykkösenä on ilmiselvä, vuoden suurin ja samalla pysäyttävin uutinen: Miksi Venäjä hyökkää Ukrainaan?

Elokuussa kuollut yhtenäiskulttuurin viimeisiä edustajia ollut näyttelijä ja laulaja Vesa-Matti Loiri on tietenkin henkilöt-listan ensimmäisellä sijalla. Olin hieman yllättänyt, että kuningatar Elisabeth on vasta sijalla kuusi, listalla kuningatarta ylempänä on sijalla 4 huhtikuussa menehtynyt kansanedustaja Ilkka Kanerva.

Enterorokkoa googlattiin Ukrainaa enemmän

Puheenaiheissa ja kysymyksissä Venäjän hyökkäysota näkyy yllättävän vähän. Toki Putinia on googlattu enemmän kuin vuonna 2021, mutta kysymysten ykkössijan lisäksi ei Ukrainan tilanne ole nostanut aiheeseen liittyviä kyselyjä Googlen trendaaviin kysymyksiin. Ukrainaa enemmän suomalaisia on kiinnostanut enterorokko, joka on sairastuttanut kesällä lapsia ja aikuisia vuotta 2021 enemmän.

Yksittäisinä poimintoina on nostettava esiin puheenaiheiden ja viihteen ykkössijalle päätynyt verkon sanapeli Wordle. Pelissä arvuutellaan sanaa enintään kuudella yrityksellä. Jokaisen arvauksen on oltava kelvollinen viisikirjaiminen sana. Koukuttavan nettipelin suosio alkoi jo vuoden 2021 lopulla.

Trendaavat haut nostavat esiin nuorten kieli-ilmiöitä

Kielen näkökulmasta Googlen trendaavat haut ovat antoisa paikka, sillä teinien käyttämät ilmaisut nousevat usein mukaan etsityimpiin asioihin. Tänä vuonna mukana on slay (jokin on tappavan upeaa) sekä NPC.

NPC tulee sanoista  ”non-player character” tai ”non-playable character”. Kyse on rooli- ja videopelien ei-pelattava hahmo. Googlatuimpia termejä se on ollut, koska sitä on käytetty nettimeemissä, jossa NPC edustaa ihmisiä, jotka eivät ajattele tai tee omia päätöksiään itse. Helsingin Sanomien Nyt -on koonnut kaikkiin kysymyksiin vastaukset.

Kuluttajakäyttäytymisen muutos näkyy kyselyissä, sillä listoille ovat nousseet äkkilähdöt ja Finnkino. Maailma aukesi covid-19-pandemian jälkeen ja elokuviinkin pääsi jälleen.

Markkinoijalle Google Trends on hyvä työkalu esimerkiksi oman alan trendien seuraamiseen ja muutoksien tarkkailuun. Trendien avulla voi myös miettiä mennyttä vuotta ja pohtia, onnistuiko omissa sisällöissään tekemään ajan kanssa resonoivaa sisältöä vai menikö metsään?

Faktoja Googlesta

Googlessa tehdään joka sekunti yli 106 tuhatta hakua.

Itse asiassa:

Ota yhteyttä