Google Adsin uusi Demand Gen -kampanjamuoto: mikä se on ja minkälaiseen mainontaan se soveltuu? 

Google-mainostajat ovat jo lokakuun 2023 alusta asti voineet luoda uudenlaisia kampanjoita, kun Google julkaisi uuden Demand Gen -kampanjamuodon.  Kysynnän kasvattamiseen tähtäävän mainosmuodon nimi on lyhennetty englannin kielen termistä demand generation.

Google-mainostajat ovat jo lokakuun 2023 alusta asti voineet luoda uudenlaisia kampanjoita, kun Google julkaisi uuden Demand Gen -kampanjamuodon.  Kysynnän kasvattamiseen tähtäävän mainosmuodon nimi on lyhennetty englannin kielen termistä demand generation.

Miten Demand Gen -kampanjat toimivat ja minkä tyyppiseen mainontaan digitaalisen markkinoinnin asiantuntija sellaista suosittelisi? Kuukin digitaalisen markkinoinnin tiiminvetäjä Valtteri Mikkonen ja asiakkuus- ja markkinointijohtaja Ulla Ristkari-Ryynänen kertovat näkemyksiään.

Demand Gen -kampanja on monipuolisesti kohdennettava ja tekoälyllä optimoitu 

– Demand Gen -kampanjatyypin tavoite on nimensä mukaisesti lisätä kysyntää, eritoten uusissa kohderyhmissä. Näkisin, että ne soveltuvat kaikille sellaisille mainostajille, jotka haluavat kasvattaa tunnettuutta ja tavoittaa uusia asiakkaita, mutta erityisesti kuluttajapuolella tällä on potentiaalia, Mikkonen pohtii.

Mikkosen mukaan uusi kampanjamuoto tarjoaa laajasti kohdennusmahdollisuuksia. Googlen Demand Gen -kampanjoita voi kohdentaa voi muun muassa:

  • kiinnostuksenkohteiden mukaan
  • demografisten tietojen mukaan
  • asiakaslistojen perusteella
  • sivustolistojen perusteella, jossa potentiaalinen kohderyhmä vierailee
  • samankaltaisille yleisöille, kuin jo omalla sivustolla vierailleet.

Demand Gen -mainoksia toistetaan YouTubessa, Gmailissa sekä Googlen Discover Feed -näkymässä. Mainoksissa hyödynnetään Google Adsin tekoälyä, joka yhdistelee kaikkia kampanjalle asetettuja kuva- ja tekstivaihtoehtoja luodakseen yhdistelmän, joka herättää parhaiten katsojan mielenkiinnon ja tuo tuloksia. 

Mikkonen kertoo myös muista Demand Gen -kampanjatyypin ominaisuuksista:

– Tarjolla on niin kuva-, karuselli- kuin videomainoksia. Ja toimintona on myös videoeditori, jonka avulla myös pienemmällä budjetilla varustettu mainostaja voi luoda kuva- ja tekstielementeistä videomuotoisia mainoksia.

– Tosin tällaisten videoiden laatu tai taso ei vastaa ammattilaisen tuottamaa mainosvideota, mutta ajaa joissain tapauksissa asiansa ja auttaa nimenomaan silloin, jos budjetti on kovin rajallinen tai mainosmateriaalia on haastava tuottaa tai saada, täydentää Ristkari-Ryynänen.

Valmiiksi paketoidut kampanjakokonaisuudet yleistymässä

– Todellisuudessa Demand Gen ei ole varsinaisesti oma mainosmuotonsa, vaan nippu mainostyyppejä ja -paikkoja kampanjakokonaisuudeksi paketoituna, Mikkonen valottaa.

Hänen mukaansa Google – ja muutkin mainosalustat – ovat tarjonneet viime aikoina enenevissä määrin ”valmiiksi paketoituja” kampanjakokonaisuuksia, joka mahdollistaa yhdellä kertaa mainostamisen useammalla mainosalustalla.

Esimerkiksi Googlen niin ikään tarjoaman Performance Max -kampanjan tavoite on maksimoida konversiot hyödyntäen koko Googlen verkostoa. Performance Max -kampanjoinnissa tulee tosin Ristkari-Ryynäsen mukaan tiedostaa, että mainokset voivat näkyä millä vain sivustoilla ja minkälaisen sisällön yhteydessä hyvänsä maksimoidakseen kampanjan tavoitteet. Tämä kannattaa tiedostaa mainoskampanjoita suunnitellessa, sillä se saattaa toisinaan olla uhka bränditurvallisuudelle.

Demand Gen tekee mainonnasta helppoa – niin helppoa, että mihin edes tarvitsee kumppania?

Jos mainostaminen on tehty paketeilla helpoksi, saattaa herätä kysymys, miksi digimarkkinoinnissa kannattaa käyttää kumppania. Mikkosen mukaan tehokas digimarkkinointi vaatii asiantuntijuutta ja hahmotusta siitä, mitä kannattaa tehdä ja milloin. Ristkari-Ryynänen täydentää, että kumppanin kanssa monet digimainonnan sudenkuopat voi välttää ja siten pystyy varmistamaan, että mainoseurot käytetään fiksusti, eikä rahaa valu hukkaan.

– Kumppani pystyy helposti tuottamaan myös sopivat, kohderyhmää puhuttelevat ja teknisiltä ominaisuuksiltaan sopivat sisällöt. Mainontaa täytyy myös optimoida, jotta tulokset ovat halutunlaisia, Mikkonen listaa.

Kuukin palveluihin kuuluu toimittaa kampanjoista aina tulosraportit sanallisten huomioiden kera. Näin kumppani saa muutakin kuin pelkkiä numeroita, joista ei tiedä, onko suuri vai pieni luku hyvä ja miten tulokset vertautuvat omaan toimialaan.

Ristkari-Ryynänen mainitsee kumppanieduksi myös mainonnan kehityksen:

– Kuukin kanssa kauppaan kuuluu myös se, että haluamme aidosti kehittää asiakkaidemme markkinointia ja mainontaa paremmin tuloksia tuottavaksi. Vertaamme aikaisempien kampanjoiden ja tekemisten tuloksia ja otamme ne huomioon, kun annamme kehitysehdotuksia tuleviin toimenpiteisiin.


Kiinnostuitko Google Adsin Demand Gen -kampanjoinnista tai kaipaisitko muuten ajatuksia, miten kehittää yrityksesi digimainontaa? Olemme brutaalin rehellinen, aito kumppani ja haluamme, että bisneksesi menestyy oikeanlaisten markkinointitoimenpiteiden avulla.  

Ota yhteyttä ja suunnitellaan teille tuloksia tuottavaa mainontaa! 

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen

Valtteri Mikkonen

Digital Lead, Partner
+358 40 823 6964
valtteri.mikkonen@kuuki.fi

Valtteri Mikkonen
Ota yhteyttä