Voglia oy – Kunnianhimoista vastuullisuus­­­­markkinointia vaikutuslaskurin avulla

"Kuuki on erittäin asiakaslähtöinen talo, joka auttoi meitäkin katsomaan asiaa koko ajan asiakkaidemme näkökulmasta."

Toimitusjohtaja Katriina Virtanen

Tutustu vaikutuslaskuriin!

Vastuullisuusmarkkinointi on yrityksille iso haaste. Kantarin uutisoiman globaalin Sustainability Sector Index 2023 -tutkimuksen mukaan yli puolet kuluttajista suhtautuu vaate- ja jalkinealan kestävän kehityksen viestintään viherpesuna. Pahimmillaan vastuullisuusmarkkinointi onkin löysää ja jopa lakisääteisten toimien luettelemista. Valveutuneet kuluttajat vaativat vastuullisuusmarkkinoinnilta taustalle kovia faktoja. Yritysten vastuullisuusteoiksi ei enää riitä ESG-sivun perustaminen verkkosivuille.

Toinen puoli vastuullisuusmarkkinoinnissa on, että varsinkin vaatealalla tuotteiden vastuullisuudesta kiinnostunut kuluttaja ei ole helpoin kohde kaupalliselle viestille, saati sitten innostunut ostamaan uusia vaatteita.

– Kuuki auttoi meitä ensin insinöörimäisesti selventämään haasteeseemme vastauksen. Haasteemme on yksinkertaistettuna, että miten voimme perustella verkossa kuluttajalle hintamme. Verkossa valkoinen t-paita on valkoinen t-paita, oli se meidän tai jonkin muun brändin valmistama, kiteyttää Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen.

Kuuki auttoi palvelumuotoilussa ja toteutti laskurista prototyypin sekä julkaistun version

Suomalainen perheyritys Voglia päätti jatkaa arvoilleen sopivaa, kunnianhimoista vastuullisuusmarkkinointia lanseeraamalla Impact Scale -vaikutuslaskurin, joka ei perustu keskiarvoihin vaan jokainen vaikutuslaskurin vaate saa yksilölliset laskelmat vastuullisuudestaan. Nyt verkkokaupassa pääsee näkemään, miten vaatteen käyttövuodet vaikuttavat sen hiilijalanjälkeen eli ympäristökuormaan.

– Ratkaisuksi haettiin kuluttajaystävällistä tapaa esittää käyttökertojen vaikutusta vaatteen ympäristövaikutuksiin. Tässä ollaan vielä ihan lähtökuopissa, sillä kuluttajan on todella vaikeaa suhteuttaa näitä lukuja mihinkään.

Kuuki toteutti laskurin prototyypistä valmiiseen laskuriin saakka.  Kuuki oli mukana palvelumuotoilemassa laskuria, käyttöliittymäsuunnittelussa sekä teknisenä kumppanina.

– Suurin haaste laskurissa on havainnollistaa helposti asiakkaan omien valintojen vaikutukset. Harva tietää, kuinka monta kertaa vaate on ollut päällä, mutta onneksi toimialalla on olemassa tähän dataa. Tätä samaa dataa käytetään esimerkiksi, kun testataan vaatteiden kestävyyttä, Kuukin kaupallinen johtaja Ville Rantanen kertoo.

Nykyisen ratkaisun ansiosta ostajan tarvitsee vain arvioida, kuinka monta vuotta vaatetta hän tulisi käyttämään.

Vaikutuslaskurin kehitystyö alkoi LAB-ammattikorkeakoulun projektilla

Vaikutuslaskurin kehitystyö aloitettiin keväällä 2022 LAB-ammattikorkeakoulun Digital & Sustainable Fashion Showroom -projektissa. Projektin tavoitteena oli kehittää digitaalisia ratkaisuja vaatealalle.  Kuukin Rantanen suunnitteli ja fasilitoi projektin Design Sprint -työpajat.

– On oikeastaan Kuukin ansiota, että alun perin edes lähdimme mukaan koko projektiin, Virtanen kertoo.

Rantanen perusteli Voglian johdolle, miksi kehitysprojektiin kannattaa lähteä ja miksi ongelmaa ei kannata tuoda projektiin valmiiksi ratkaistuna.

– Kuuki on erittäin asiakaslähtöinen talo, joka auttoi meitäkin katsomaan asiaa koko ajan asiakkaidemme näkökulmasta, Virtanen kiittelee.

Kuukin teknologiajohtaja Teemu Parkkinen toteaa, että vaikka projekti oli ainutlaatuinen, se noudatti silti tuttua sovelluskehityksen kaavaa.

– Pääsääntöisesti on kaksi perusasiaa, jotka pitää ratkaista: mikä yrityksen ongelma kannattaa ratkaista ja miten ongelma kannattaa ratkaista.

Parkkisen mukaan vaikutuslaskurin kaltaisissa projekteissa palvelumuotoilulla on suuri merkitys lopputuotteen onnistumiselle.

– Käyttöliittymän kannalta oli olennaista pysähtyä ja miettiä, mitä tässä oikeasti halutaan viestiä ja miten laskuri säilyy käytettävänä. Pahimmillaan lopputuloksessa olisi voinut olla jopa 20 vipua ja kukaan ei olisi jaksanut täyttää laskuria, nyt selvittiin yhdellä!

Vastuullisuusmarkkinoinnissa laskuri auttaa todentamaan valintojen seurauksia

Voglian vaikutuslaskurin hiilijalanjälkilaskelma perustuu vaatteen valmistusmaassa ja logistiikasta syntyviin päästöarvioihin. Taustalla on myös tietoja, jotka pystytään tällä hetkellä jäljittämään eri tasoilla. Taustalla on siis dataa ja lukujan aina Voglian omista energiankäyttöön liittyvistä päästöistä materiaalien hankintaan, valmistukseen, logistiikkaan sekä vaatteiden huoltoon ja käyttöön.

 Voglian laskuri täyttää maailmanlaajuisen Greenhouse Gas Protocol -standardin asettamat vaatimukset.

Tuoteikämääritys perustuu brändin omiin arvioihin sekä laskelmiin laadusta 40 vuoden ajalta. Voglia on perustettu Hämeenlinnan Lammilla vuonna 1983. Vaatteet suunnitellaan ja testataan Suomessa. Valmistus pääosin Virossa, lisäksi valmistusta Turkissa, Kiinassa ja Liettuassa. Voglialla toimii Suomessa omien myymälöiden, jälleenmyyjien sekä verkkokaupan kautta.

Voglialla tekemisen keskiössä on vastuullisuus ja vaikutuslaskuri on vain yksi tapa tehdä vastuullisuudesta helpommin ymmärrettävää.

– Vaikutuslaskurin avulla rakennetaan luottamusta brändin ja kuluttajan välille, jotta vastuullisuusmarkkinointi olisi kuluttajasta uskottavaa, Rantanen sanoo.

Vaikutuslaskurin taustalla vaikuttavien lukujen selvittäminen on ollut iso ponnistus perheyhtiölle. Kyseessä ei ole kampanja vaan brändiin kytkeytyvä arvolupaus. Voglia onkin mukana myös tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten etujärjestön Suomen Tekstiili & Muoti ry:n lanseeraamassa Hiilineutraali tekstiiliala 2035 -sitoumuksessa.

Vaikutuslaskurin julkaisua edelsi parin vuoden työskentely talon sisällä. Nyt laskuri on käytössä yrityksen bestsellereissä, sillä vaatekohtaisen laskurin tekeminen on käsityötä. Vaikutuslaskuri julkaistiin marraskuussa 2023, ja tuloksia Vogliassa tarkkaillaan pitkällä tähtäimellä. Vaikutuslaskuri ei ole konversio-optimoitua verkkokaupan kehittämistä vaan pitkälle tähtäävää brändityötä.

Perheyrityksessä kvartaali on lyhyt aika.

– Haluamme osaltamme olla mukana edistämässä vastuullisuustyötä ja eri tapoja viestiä valintojen merkityksestä, Virtanen päättää.

Kuuki on selväsanainen kumppani haastaviinkin sovelluskehitysprojekteihin, ota yhteyttä, kun haluat ratkaista liiketoimintasi haasteita teknologian avulla!

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Henkilöiden yhteystiedot

Ville Rantanen

Commercial Director
+358 40 546 7497
ville.rantanen@kuuki.fi

Ville Rantanen

Teemu Parkkinen

Chief Technology Officer
+358 440 783 783
teemu.parkkinen@kuuki.fi

Teemu Parkkinen
Ota yhteyttä