Viimeksi käsittelimme tapahtumia siltä kannalta, kuinka niistä voi ottaa kaiken hyödyn irti muun muassa sisällöntuotantoa silmällä pitäen, ja miten rikastaa tapahtuman ilmettä visuaalisuuden avulla – linkin blogiin löydät jutun lopusta.
Tällä kertaa katse käännetään yrityksen omiin markkinointitoimenpiteisiin. Paneudumme siihen, miten niiden avulla voi tukea tapahtuman menestymistä ja aktivoida asiakkaita. Etenkin kun puhutaan messuosallistumisesta, täytyy kymmenien, jopa satojen muiden näytteilleasettajien joukosta pystyä erottautumaan – tässä tehokas digimarkkinointi voi auttaa.
Tähän juttuun koostettujen vinkkien tarkoitus on tarjota inspiraatiota ja ideoita. Kaiken kaikkiaan tapahtuman markkinoinnista on hankala antaa yleispäteviä totuuksia, jotka pitäisivät kutinsa jokaisen yrityksen ja kaikenlaisien tapahtumien kohdalla. Siksi suunnittelemmekin asiakkaidemme kanssa tapahtumamarkkinoinnin kokonaisuuden, joka palvelee aina nimenomaan käsillä olevaa tapahtumaa ja senhetkisiä tavoitteita.
Sisällys
1. Kohderyhmän määrittely
2. Panostaako vai pihistääkö?
3. Omien kanavien hyödyntäminen
4. Markkinointi tapahtuman aikana ja jälkeen
5. Tavoiteasetanta ja mainonnan optimointi
1. Kohderyhmän määrittely on pohja markkinointitoimenpiteille
Usein jo itse osallistuminen alan tärkeisiin tapahtumiin – ja erityisesti omien tapahtumien järjestäminen keskeisille sidosryhmille – viestii siitä, että yrityksenne haluaa pysyä alan kehityksessä mukana ja ajankohtaisilla asioilla on teille merkitystä. Kun alat kaavailla markkinointia tapahtuman ympärille, voit miettiä, kenelle sillä on merkitystä, että yrityksesi osallistuu messuille tai järjestää käsillä olevan tapahtuman. Vastaus kysymykseen määrittää paljolti sitä, miten ja missä kanavissa tapahtumaa on syytä markkinoida.
Jos kyseessä on vaikkapa rekrytointitapahtuma, missä kanavassa saavuttaisit toimialasta kiinnostuneet opiskelijat, entäpä viihtyvätkö tuotteistasi kiinnostuneet asiakkaat Instagramissa vai LinkedInissä? Näistä pohdinnoista käsin on hyvä lähteä suunnittelemaan tapahtumaa.
2. Panostaako vai pihistääkö tapahtuman markkinoinnissa?
Paljonko tapahtumaan tulisi sitten panostaa? Paha sanoa suorilta – tämä riippuu niin paljon yrityksestä, liiketoiminnan laadusta ja vaikkapa siitä, kuinka usein alalla järjestetään tapahtumia. Yhdelle kyseessä voi olla vuosittain toistuva tapahtuma, toisen alalla tapahtumia järjestetään harvemmin, mutta siellä solminut kumppanuudet voivat pedata liiketoiminnan menestystä pitkäksi aikaa eteenpäin.
Myös tapahtuman luonne vaikuttaa: messujen markkinointia on fiksua usein lähestyä eri tavalla kuin itse tuotetusta tapahtumasta viestimistä. Toisessa ”kaikki on tehtävä itse” kun taas toisessa itsekin halutessaan voi ja kannattaa tehdä itse, mutta myös esimerkiksi messujärjestäjät tarjoavat myös laajasti mahdollisuuksia tuoda esille oman osaston tarjontaa.
3. Ota omat kanavat hyötykäyttöön tapahtumia markkinoidessa
Vähintään omat orgaaniset kanavat on hyvä hyödyntää tapahtumasta viestittäessä – siellä tavoitat helposti jo ennalta yrityksestäsi kiinnostuneet ihmiset. Omille verkkosivuille kirjoitettua uutista on helppo jakaa eteenpäin – tässä, ja muussakin tapahtumamarkkinoinnissa uutiskirjeet sekä sosiaalisen median tilit kannattaa valjastaa käyttöön. Jos mietit, millaista sisältöä tapahtumasta voisi someen taltioida, kurkkaa aiemmasta tapahtuma-aiheisesta blogistamme ideoita siihen, millaista sisältöä tapahtumasta voi tuottaa!
Omien kanavien lisäksi viestin näkyvyyttä voi tehostaa maksetun mainonnan keinoilla valituissa kanavissa. Sosiaalisen median lisäksi vaikkapa jo pyörivään Googlen hakusananmainontaan voi halutessaan lisätä sivulinkkilaajennuksen, jossa mainostaa myös tapahtumaosallistumistaan. Pienellä graafisen suunnittelun panoksella voi taas halutessaan lisätä henkilökunnan sähköpostiallekirjoitukseen ja LinkedIn-profiileihin bannerin, jossa mainostetaan firman osallistumista tapahtumaan.
Ei pidä myöskään unohtaa esimerkiksi Facebookin ja LinkedInin tarjoamaa mahdollisuutta tapahtuman luomiseen: yritystilin kautta luotua tapahtumaa voi jakaa kiinnostuneille ja alustoilla julkisia tapahtumia selailemaan pääsevät kaikki kiinnostuneet.
Myös virtuaalisen ”varjotapahtuman” tai kokonaan virtuaalisen tapahtuman järjestämistä kannattaa pohtia: jotkut kohderyhmät voi olla helpompi tavoittaa virtuaalisen messualustan avulla tai fyysistä tapahtumaa voi rikastaa virtuaalisten tapahtuma-alustojen tarjoamilla palveluilla.
4. Entäs markkinointi tapahtuman aikana – ja sen jälkeen?
Tapahtuman aikana monikanavainen markkinointi tarjoaa erityisen herkullisia mahdollisuuksia: halutessaan tapahtumaa voi tukea monenlaisella markkinoinnilla aina näyttävästä ulkomainonnasta messujärjestäjän tarjoamiin mainospaikkoihin kuin vaikkapa hyperlokaalisti tapahtuma-alueelle kohdennettuun some- ja display-mainontaan. Näin saa parhaimmillaan jätettyä myös tapahtuman jälkeiseenkin aikaan kantavan muistijäljen.
Kun tapahtuma on viimein ohi ja puitteet on purettu, jatkaa arki rullaamistaan niin yritysmaailmassa kuin vierailijoiden henkilökohtaisessa elämässä nopeasti. Siispä jälkimarkkinoinnin merkitystä ei ole syytä unohtaa. Huolella hoidettu jälkimarkkinointi tarjoaa yrityksellenne oivallisen tilaisuuden erottua joukosta, sillä moni unohtaa jälkimarkkinoinnin kokonaan.
Huomioiminen jälkimarkkinoinnin avulla on omiaan sitouttamaan kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita. Vähintään osallistumisesta kiittäminen on suotavaa. Entä, jos lisäksi soittaisitte liidit läpi puhelimitse ja kyselisitte tunnelmia tapahtuman jälkeen? Tai voisitteko tarjota tapahtumassa käyneille jotain personoitua ”sisäpiirin tietoa”? Tapahtumasta kertominen jälkeenpäin omissa kanavissa saattaa saada myös uudet tahot kiinnostumaan yrityksestäsi tai tapahtumastanne – ehkä seuraavan kerran hekin ilmoittautuvat mukaan!
5. Aseta tavoitteet ja hienosäädä tapahtumamarkkinointia tulosten perusteella
Vuodesta toiseen samalla kaavalla tehty tapahtumamarkkinointi tuskin kantaa hedelmää alati kehittyvässä digitaalisessa maailmassa. Tapahtumia tukevissa markkinointitoimenpiteissä pätevätkin samat lainalaisuudet kuin muussakin digitaalisessa markkinoinnissa – tuloksia kannattaa seurata ja markkinointia hienosäätää sen mukaan. Kun selkeät tavoitteet on asetettu jo alussa, on myös tulosten seuraaminen vaivattomampaa.
Jos tarvitset tukea tapahtumamarkkinointiin, tavoitteiden määrittelyyn ja markkinointikanavien valintaan, Kuukin markkinoinnin ammattilaiset tukevat mielellään. Kurkkaa myös edellinen tapahtuma-aiheinen blogimme tästä.