Ihmisillä on taipumus liioitella muutoksen merkitystä lyhyellä aikavälillä, mutta aliarvioida muutoksen vaikutuksia pitkällä aikavälillä.
Siksi kannattaa välillä pysähtyä suurten kuvioiden äärelle, ja pohtia miten ne vaikuttavat oman liiketoiminnan kehittymiseen tulevaisuudessa ja sitä kautta tietenkin myös markkinointiin.
– Yrityksen päättäjien tulisi pysähtyä ja pohtia miten trendit vaikuttavat omaan bisnekseen pitkällä aikavälillä. Pitää olla tietoinen ja varautua oman bisneksen kannalta merkityksellisiin asioihin, tiivistää Ville Rantanen.
– Perusasiat eivät ole kadonneet mihinkään. Edelleen yrityksen pitää tuntea omat asiakkaansa ja kohderyhmänsä ja kertoa tälle kohderyhmälle merkityksellistä tarinaa, Ulla Ristkari-Ryynänen lisää.
Uusista teknologisista mahdollisuuksista huolimatta tärkeintä on tunnistaa oman liiketoiminnan ja brändin kannalta olennaiset asiat ja pitää ne keskiössä, asiakkaita unohtamatta.
Sekä Rantanen että Ristkari-Ryynänen painottavat, että läpinäkyvyys ja vastuullisuus tulevat olemaan pysyviä arvoja liiketoiminnassa ja markkinoinnissa.
– Kyse on aina ja edelleen ihmisistä, joita tavoitellaan myös B2B– markkinoinnissa. Tunteet ja tarinat ovat tärkeitä.
Tekoäly ei ole vain puhetta
Alkuvuoden suurin puheenaihe on ollut tekoäly. ChatGPT on ällistyttänyt ominaisuuksillaan. Rantanen toteaakin, että tekoäly ei ole enää vain seminaaripuhetta vaan oikeasti olemassa oleva voimavara, joka pitäisi osata vain valjastaa hyödylliseen käyttöön.
– Ihmistä tarvitaan vahtimaan tekoälyä, mutta he, ketkä ottavat nyt viimeistään tekoälyn käyttöön oman bisneksensä kasvattamiseen, tulevat olemaan voittajia. Moneen palveluun tekoälyn voi integroida jälkikäteenkin, nyt pitäisi yrityksissä vain herätä kaikkiin mahdollisuuksiin, Rantanen sanoo.
Rantasen mukaan tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet ovat loputtomat. Markkinoinnissa voit jatkossa pelkän A/B-testauksen sijaan tehdä tekoälyn avulla vaikka A/B/C/D-testausta!
– Tai tyhjän paperin kammon voi voittaa, kun pyytää tekoälyltä ensin jonkin aihion, josta oma ajatus voi lähteä sitten virtaamaan.
Ristkari-Ryynänen muistuttaa, että digimarkkinoinnin puolella tekoälyä pitää myös vahtia. Esimerkiksi algoritmien löytämät edullisimmat klikkihinnat eivät välttämättä ole bränditurvallisuuden kannalta paras paikka olla näkyvissä.
Tekoälyn rinnalla jatkettu todellisuus on suuri mahdollisuus markkinoinnissa ja kouluttamisessa – viihteestä puhumattakaan. Jatketun todellisuuden mahdollisuuksista voit lukea Kuuki Visualsin Production Director Matti Laakson kirjoituksesta.
Liiketoiminnassa ja markkinoinnissa pitää olla hyvien puolella
Markkinointia ei kaikkiaan voi enää ajatella ilman kytköksiä teknologiaan. Aika harva yritys voi olla miettimättä hakukonenäkyvyyttä ja yrityksen löydettävyyttä verkossa.
– Pääsääntöisesti liiketoimintaan on aina nykyisin kytköksissä jotain verkkopresenssiä. Oli se sitten sosiaalisen median tili tai logo jossakin yrityshakemistossa.
Ristkari-Ryynänen muistuttaa myös, että verkossa kerrottujen ja esiteltyjen asioiden pitäisi vastata todellisuutta. Lopuksi molemmat muistuttavat: Tärkeintä on olla hyvien puolella.
– Asiakkaat haluavat läpinäkyvyyttä, vastuullisuutta ja tekoja, jotta voivat luottaa ja tehdä itse valistuneita, omia arvoja tukevia ratkaisuja. Viesti avoimesti ja seiso arvojesi ja valintojesi takana.
Tarvitsetko modernia markkinointia tai teknologiaan tukeutuvia ratkaisuja liiketoimintasi kasvattamiseen? Ota yhteyttä, me sparraamme mielellämme!