Festivo–Porkka Group: Pitkäjänteinen tekeminen ja tiivis markkinoinnin kumppanuus tuottaa tuloksia

"Kommunikaatio toimii suuntaan ja toiseen. Olemme tyytyväisiä Kuukin toimintaan koko myynnin ja markkinoinnin ketjun jokaisessa osiossa."

Noora Englung, markkinointi- ja myyntipäällikkö

Suomessa valmistettu kylmälaite on nykyään harvinaisuus. Kotimaisesta tuotannosta kiinni pitänyt Festivo–Porkka Group valmistaa kylmälaitteita kotikäyttöön sekä ravintola-alan ja lääketeollisuuden tarpeisiin kolmella tehtaallaan Kemijärvellä, Ylöjärvellä ja Hollolassa. Kuuki on jo pidempään tehnyt menestyksekästä markkinointiyhteistyötä kuluttajaliiketoiminnassa Hollolassa toimivan Suomen Kotikylmiön kanssa. Yritys valmistaa kodin kylmälaitteita Festivo-tuotemerkin alla. 

Kun Porkka-tuotemerkin alla myytävä, B2B-liiketoimintaan keskittynyt tuotevalikoima yrityskauppojen myötä siirtyi osaksi konsernia, sai Festivo–Porkka Groupin markkinointi- ja myyntipäällikkö Noora Englund myös Porkan markkinoinnin vastuulleen. Kun aika täytyy jakaa laajemman tuotevalikoiman ja useamman brändin välillä, alkavat tehokkaankin tekijän päivästä loppua tunnit. 

– Minulle oli itsesäänselvää, että oma aika tai kompetenssi ei riitä yksin tekemään Porkan markkinointia samalla tasolla, jolla olemme markkinointia Festivolle yhdessä kuukilaisten kanssa tehneet, Englund kuvailee. 

Siispä kuukilaiset ottivat Festivon markkinoinnin ohelle hoitaakseen myös Porkan pelikenttää. 

Pitkä markkinoinnin yhteistyö poikii ymmärrystä tuotteista ja liiketoiminnasta 

Kuukilaiset tekevät laajasti markkinoinnin toimenpiteitä koko konsernille. Tämä sisältää kokonaisvaltaisen markkinoinnin strategisen suunnittelun eli esimerkiksi markkinointisuunnitelmien valmistelun vuositasolla, monikanavaista sisällöntuotantoa, mainossisältöjen tuotantoa sekä tietenkin brändimarkkinointia. Englundin mukaan Kuukin asiantuntijat ovat ottaneet hyvin haltuun myös uuden liiketoiminnan ja omaksuneet sen erityispiirteet. Vuodesta 2019 jatkuneen yhteistyön edut näkyvät eritysesti Festivon markkinoinnissa kuukilaisten kasvaneena tuoteymmärryksenä. Esimerkiksi Kuukin Anna Hakulinen on ollut tekemässä Festivon markkinointia yhteistyön alusta asti ja Englundin mukaan se näkyy: 

– Anna tuntee tuotteemme ja niiden myyntiargumentit todella hyvin. Pitkäaikainen yhteistyö vapauttaa omaa aikaani, kun pystyn luottamaan, että faktat ovat varmasti oikein. Olen leikilläni kysynytkin Annalta joskus messujen alla, että miltä viikonlopun kalenteri näyttää – hän voisi ihan hyvin edustaa Festivoa messuilla. 

Markkinoinnin kumppanuudessa kehitystä tapahtuu rinta rinnan 

Kumppanuudessa kummankin kehitys vaikuttaa toiseen. Kuukin kasvun myötä laajentunut palvelutarjonta on tukenut myös Festivo–Porkka Groupin tarpeita. Kuukin yrityskauppojen myötä viime vuosina monipuolistunut visuaalinen osaaminen on päässyt oikeuksiinsa tässä yhteistyössä, kun toteutuksia on tehty verkkosivujen ja bannereiden lisäksi animaatioista printtiesitteisiin.  

Kuukin laaja palvelutarjonta saa kiitosta Englundilta. Se kattaa tarpeet aina markkinoinnin strategisesta suunnittelusta verkkosivuston tekniseen kehitykseen ja päivittäiseen operatiiviseen tekemiseen. 

– En pidä järkevänä sitä, että pilkkoisimme markkinoinnin kumppanuuksiamme useammalle palveluntarjoajalle. Kuukilla on kokonaisuus niin hyvin hallussa, Englund kertoo. 

Asiakkuudesta vastaava Kuukin asiantuntija Eeva Ristkari valottaa Kuukin tapaa toimia kumppanuuksissa: 

– Kun suunnittelen toimenpiteitä, lähden aina siitä ajatuksesta, että missä on asiakas saa eniten vastinetta rahalleen. Tämä pätee niin meidän työhömme kuin suunnittelemiimme mediabudjetteihin. 

Ristkarin mukaan pitkissä kumppanuuksissa suunnitelmallisuus pääsee oikeuksiinsa, sillä toimintaa pystyy kehittämään laajemmin kuin vain yksittäisten kampanjoiden suorittamisena.  

– Bränditekeminen myös kertautuu ja kokemus kylmälaitebisneksestä auttaa tekemään aina vain vaikuttavampaa ja tuloksellisempaa markkinointia, hän kertoo. 

Markkinointikumppani tiiviisti myynnin tukena 

Kuukin ja Festivo–Porkka Groupin yhteistä tekemistä leimaa säännöllisyys ja suunnitelmallisuus, joka mahdollistaa pitkäjänteisyyden ja tuloksiakin pystyy seuraamaan luotettavasti. Englund nostaa tärkeäksi teemaksi myös markkinoinnin merkityksen myynnille ja päinvastoin. Markkinoinnin toimenpiteillä ja materiaaleilla pystytään tukemaan myyjien työtä. 

Myynnin vahva tukeminen korostuu erityisesti jälleenmyyjille suunnatussa liiketoiminnassa. Kuluttajille suunnattujen kodin kylmälaitteiden verkkosivuilla asiakaspolku on mietitty niin tietoa hakevaa kuluttajaa kuin käyttöohjetta etsiskelevää jälleenmyyjää ajatellen. Festivo myös kouluttaa aktiivisesti jälleenmyyjiä ja tukee heidän toimintaansa materiaaleillaan.  

– Meidän myyjiltämme tulee kiitosta hyvistä materiaaleista, mutta he myös liputtavat äkkiä, jos jokin on hassusti. Kommunikaatio toimii suuntaan ja toiseen. Olemme tyytyväisiä Kuukin toimintaan koko myynnin ja markkinoinnin ketjun jokaisessa osiossa, Englund sanoo. 

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Henkilöiden yhteystiedot

Ville Rantanen

Commercial Director
+358 40 546 7497
ville.rantanen@kuuki.fi

Ville Rantanen

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner
+358 400 878 269
eeva.ristkari@kuuki.fi

Eeva Ristkari
Ota yhteyttä