Googlen trendaavat haut vuonna 2025 – Labubu, Euroviisut ja 67 

Googlaamme vuodesta toiseen paikallisia asioita ja tapahtumia, tekoälyn yleistymisen myötä googlaamme vielä innokkaammin.

Kirjoittaja
Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Google hallitsee edelleen hakukonemarkkinoita yli 90 prosentin markkinaosuudellaan, ja hakukonejätin ekosysteemi kattaa laajan skaalan jokapäiväisestä elämästämme. Esimerkiksi YouTuben, Gmailin ja muiden palveluidensa kautta jätti on läsnä usein, kun olemme verkossa. Siksi onkin oletettavaa, että Google tuntee meidät paremmin kuin läheisemme. Vuosittain yritys julkaisee vuoden trendaavat kyselyt -katsauksen eri maista. Eniten suosiotaan kasvattaneiden googlausten vuosittainen lista on mielenkiintoinen katsaus kuluneeseen vuoteen. 

Googlen tilaisuudessa esiteltiin joulukuun puolivälissä SemRushin dataa, jonka mukaan ChatGPT:n käyttö lisää Googlen käyttöä, kun tekoälyn antamia vastauksia pitää tarkistaa

Vuosi 2025 on jo 19. kerta, kun Google kertoo maakohtaisina listoina, minkälaisten hakutermien käyttö lisääntyi eniten kuluneena vuonna edellisvuoteen verrattuna. Kyseessä ei ole lista siitä, mitä on googlattu eniten, vaan lista kertoo, mitkä asiat ovat kiinnostaneet aiempaa enemmän. Ja tietenkin listauksissa kannattaa huomioida, että Google päättää mitä haluaa listoinaan julkaista.  

Suomalaiset ovat viisukansaa, mutta niin ovat ruotsalaisetkin 

Vuodesta toiseen Suomen listauksesta löytyy Euroviisuihin liittyviä hakuja. Nyt piti ihan kurillaan katsoa, että mitenkäs olikaan länsinaapurissa kiinnostus viisuihin, kun kisaamassa ja edustamassa Ruotsia oli suomenruotsalainen huumoriyhtye KAJ suoraan Vöyristä! 

Suomalaisille KAJ oli ehdoton ykkönen, sillä viihteessä Vöyrin maailmankartalle vienyt yhtyä sai ykköspaikan sekä viihteessä että musiikissa, musiikissa myös kisan kesken jättänyt One Morning Left komeili sijalla 5. 

Viisuedustajaamme Erika Wikmania ei henkilöistä löytynyt, mutta sen sijaan suomalaisia kiinnosti, että ”mitä ich komme tarkoittaa?”.  

Entä Ruotsissa sitten? Euroviisut 10 vuotta sitten vuonna 2015 kappaleellaan Heroes voittanut Måns Zelmerlöw komeili toisiksi haetuimpana Ihmiset-listalla. Hän hävisi KAJ:lle Melodifestivalenin finaalin eikä päässyt edustamaan Ruotsia viisuissa. Tapahtumissa ja uutisissa KAJ komeili ykkösenä.  

Voinemme siis todeta, että molemmin puolin Pohjanlahtea viisut ovat kova juttu, vaikka Suomi taitaa vielä ihan muutaman viisuvoiton olla Ruotsin perässä! 

Myös nuorisohokemat kuten 67 ja Labubun kaltaiset ilmiöt, näkyvät trendaavissa hauissa

Ilmiöitä on aina ollut ja tekisi mieli verrata kaupoissa massiivisia jonoja aiheuttavia Labubu-pehmoleluja oman lapsuuden trollinukkeihin, vaikka tanskalaisen tuotteen vertailu Kiina-tuotteeseen ei ehkä ole ihan toimivinta. Helsingin Sanomat nimittäin muistuttaa, että pörröiset ja irvistelevät voivat toimia Kiina-tuotteiden kasvojenkohotuksena.  

67 taas on hokema, jonka alkuperästä liikkuu monenlaista tarinaa.  Luultavimmin sen alkuperä on räppäri Skrillan kappaleessa Doot Doot (6 7). Se on yhdistetty myös NBA-tähti LaMelo Ballin korisvideoihin, sillä hän on suunnilleen 6 jalkaa ja 7 tuumaa (noin kaksi metriä) pitkä. Lisäksi on olemassa viraalinen video ”6 7 kid” , joka on video lapsesta, joka heiluttelee käsiään kupin muodossa ja huutaa six seveniä korisottelussa. 

Sisältöjen maailmassa on tärkeintä auttaa asiakasta 

Kirjoitan tästä aiheesta blogia jo kuudetta kertaa, tässä linkit vuoden 2024 2023, 2022, 2021 ja 2020 Googlen trendaaviin hakuihin. 

Sisällöntuotannossa on tekoälyn aikakaudellakin tärkeää osata tehdä sisältöjä, joita sekä hakukoneet että suuret kielimallit voivat käyttää! 

Suosittelen kuuntelemaan myös Kuukin tuoreen podcastin aiheesta: 

Me tarjoamme sisällöntuotannon lisäksi osaamista myös GEO-optimoinnissa ja  hakukonemarkkinoinnissa, ota yhteyttä! 

Kirjoittaja

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Eeva Ristkari

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Ulla Ristkari-Ryynänen

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner
+358 400 878 269
eeva.ristkari@kuuki.fi

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Googlen trendaavat haut vuonna 2023 – Käärijä, Käärijän pituus, piña colada ja liputus kiinnostivat

MARK – Suomen Markkinointiliitto ry

Ota yhteyttä