Ilon kautta
Suomen Työsuhdepyörä Oy on suomalaisen työsuhdepyöräilyn tienraivaaja. Yritys perustettiin jo vuonna 2011 ja se onkin vanhin Suomessa toimiva työsuhdepyöriä tarjoava yritys. Kautta yhtiön historian sitä on ajanut eteenpäin intohimo pyöräilyyn ja asiakaskunnan hyvinvoinnin lisääminen. Kaikessa tekemisessä välittyy hyvä meininki ja ilon kautta tekeminen.
Vuonna 2021 Verohallinto hyväksyi työsuhdepyöräetuuden, jossa polkupyöräetu on ansioverovapaata työntekijälle 1200 €:oon asti vuodessa. Muutos vilkastutti alaa ja toi lisää kilpailua. Suomen Työsuhdepyörällä syntyikin ajatus yrityskuvan uudistamisesta. Toiveissa oli saada yrityksen arvoja tukeva graafinen ilme, jolla yritys myös erottuisi alati kasvavasta kilpailijoiden joukosta.
Kuvitukset erottautumistekijänä ja fiiliksen luojana
Kuvapankkikuvat ovat monesti käyttökelpoinen tapa rikastaa yrityksen viestintä- ja markkinointimateriaaleja. Taitavasti käytettynä ne voivat tukea yrityksen viestejä ja auttaa selittämään monimutkaisia konsepteja. Toisinaan niillä voi kuitenkin olla myös päinvastainen vaikutus: puhtaasti kuvapankkikuvilla kuvitettu yritysilme saattaa jäädä persoonattomaksi ja etäiseksi. Kun tuhannet yrityksen käyttävät samankaltaisia tai jopa täysin samoja kuvia, on erottautuminen massasta hankalaa.
Yhdessä Kuukin suunnittelijoiden kanssa käytyjen ideointisessioiden jälkeen Suomen Työsuhdepyörä päätti kuvittaa yritysilmettään valokuvien sijaan piirretyillä kuvituksilla. Räätälöidyt kuvitukset ovat takuuvarma erottautumistekijä, ja niiden etuna on, että ne voidaan suunnitella juuri sellaiseksi kuin halutaan. Uniikit kuvitukset tekevät brändistä kiinnostavan. Projektin edetessä ymmärrettiin nopeasti, että käsintehdyt kuvitukset ovat myös loistava tapa tukea Suomen Työsuhdepyörän määrittelemiä arvoja: Luotettavuus, Reilu peli ja Hyvä meininki.
”Meillä olisi paljon tärkeitä viestittäviä asioita, mutta kiinnostuksen herättäminen on nykyään vaikeaa, koska kaikille tulee tekstiä joka suunnasta. Ajatus oli, että piirroshahmojen ja sarjakuvien ansiosta saamme lukijan pysähtymään, hymyilemään ja keskittymään viestiimme. Samalla ajatus oli, että olisimme paremmin tunnistettavissa. Saman aiheen ympärillä on usean eri toimijan viestiä ja markkinointia”, Suomen Työsuhdepyörän toimitusjohtaja Magnus Liljestrand taustoittaa.
"Käsintehdyt kuvitukset ja sarjakuvat ovat loistava tapa tehdä yritysilmeestä kiinnostava ja helposti lähestyttävä."