Kuluttajat haluavat seurata yrityksiä Instagramissa saadakseen tietoa uusista tuotteista ja palveluista, tarjouksista ja muista yritysuutisista. Yrityksen markkinoinnin näkökulmasta Instagram onkin oivallinen kanava sitouttaa ihmisiä brändiin ja tietenkin ohjata liikennettä verkkosivuille.

Toki kannattaa muistaa, että mihinkään somekanavaan ei kannata suin päin sännätä, vaan aina ensin pitää miettiä, mistä yrityksesi tavoittaa oikeat ihmiset ja onko yritykselläsi rahkeita tuottaa säännöllisesti sisältöä valittuihin sosiaalisen median kanaviin.

Digitaalisen maailman markkinointitutkimusfirma Similarwebin mukaan Instagram on heinäkuussa 2021 Suomessa seitsemänneksi suosituin sovellus Android-puhelimissa. Suosituimmissa sovelluksissa Facebook viidentenä, WhatsApp Messenger toisena.

Instagramissa vain profiilissa paikka linkille

Suomessa aktiivisia käyttäjätilejä Instagramissa on kaksi miljoonaa (Facebookin mainostyökalu, 2021).

Teknologiaan erikoistunut markkinoinnin tutkimusyritys AudienceProject kertoo, että suomalaisista Instagram-käyttäjistä yli 40 prosenttia käyttää Instagramia brändien seuraamiseen. Tulos on mielenkiintoinen, sillä vastaavat luku on matalampi Tanskassa (40%), Ruotsissa (23%) ja Norjassa (28%).

Visuaalisuuteen perustuvassa Instagramissa linkkien jakaminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin Facebookissa.

Instagramiin saa vain yhden linkin profiiliin (bioon), uutisvirran julkaisuissa linkit eivät toimi. Saat laittaa vain yhden napautettavan URL-osoitteen, josta voit ohjata Instagram-käyttäjiä verkkosivuillesi. Toki voit erilaisia linkin lyhentäviä työkaluja käyttäen toivoa, että joku jaksaisi naputella koko osoitteen selaimensa osoiteriville, mutta harvassapa sellaiset Instagram-käyttäjät ovat. Instagram on tunnetusti sosiaalinen media, josta ei helpolla poistuta yrityksen sivuille.

Instagram-mainoksiin saa linkin, verkkokaupat voivat esitellä tuotteitaan

Story-toimintoon linkin saa lisättyä joko ostamalla mainostilaa tai suurilla seuraajamäärillä (10 000 tai enemmän), linkin saa lisättyä ”swipe up” -toiminnolla. Tähän voi tosin olla muutosta luvassa, sillä teknologiayhtiö Laterin mukaan Instagram testaa tällä hetkellä toimintoa, jossa linkin voisi lisätä Storyyn tarrana ilman 10 000 seuraajaa. Odotellaan siis.

Mainoksissa linkin saa uutisvirran julkaisuun tai Storyyn erilaisilla kehotteille kuten ”Lue lisää”, ”Osta nyt” tai ”Rekisteröidy”.

Instagramin hyväksymät verkkokaupat voivat esitellä tuotteitaan jo nyt linkkien kera ”Ostokset Instagramissa” -ominaisuuden avulla. Yrityksen on täytettävä Instagramin omistavan Facebookin määrittelemät kaupankäynnin kelpoisuusvaatimukset. Voit lukea aiheesta lisää linkkien kautta Facebookin ohjekeskuksesta.

Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin, että profiiliin saa sen yhden linkin. Siinähän sitten vaihdellaan aina tuoreimpaan uutiseen, tuotteeseen tai videoon. Tai tehdään, kuten monet tekevät: ohjaavat vain yrityksen etusivulle.

Instagramin ulkopuoliset linkkityökalut

Teknologiayhtiöt ovatkin haistaneet bisneksen, ja tarjolla on monenlaista palveluntarjoajaa auttamaan useamman linkin tuomiseksi tarjolle Instagramin profiiliin. Tarjolla on monenlaisia ratkaisuja, jotka ovat yhdistettävissä esimerkiksi Shopify-verkkokauppa-alustaan. Yksi tutuimmista lienee Linktree, jossa rakennat erillisen sovelluksen kautta linkkipuun jaettavaksi Instagram-seuraajillesi profiilissasi.

Voit käyttää helppokäyttöisiä Tap.bion, LinkTreen, Linkin.bio tai vastaavan kaltaisia ulkopuolisia palveluntarjoajia. Me Kuukilla kuitenkin suosittelemme rakentamaan verkkosivuille oman laskeutumissivun Instagramille.

Tee Instagramille oma laskeutumissivu Instagramin ulkopuolisten linkkityökalujen sijaan!

Instragramille räätälöidyn laskeutumissivun hyödyt

Yksi riski vähemmän: Entäpä jos ulkopuolinen sovellus kaatuu? Kun linkki ohjaa suoraan verkkosivuillesi, on vain verkkosivujesi palvelimella merkitystä.

  • Ohjaat kävijät suoraan luoksesi ja selaimen muistiin jää osoitteesi, parhaassa tapauksessa myös uudelleenmarkkinointi onnistuu!
  • Saat varmasti oman brändisi näköisen lopputuloksen.
  • Instagram saattaa koska tahansa esimerkiksi kieltää linkkityökalujen käytön.
  • Säilytät datan omistajuuden itselläsi ja vain yhdessä paikassa, ja voit suoraan Google Analyticsin kautta seurata hyvinkin tarkasti Instagramista saamaasi liikennettä.
  • Voit helposti tehdä myös yhteistyötä muiden yritysten kanssa!

Festivon Instagramin laskeutumissivu ohjaa liikennettä tehokkaasti

Suomen Kotikylmiö valmistaa Festivo-tuotemerkillä kotimaisia kylmiöitä, pakastimia ja viinikaappeja. Heille Instagram on yksi tärkeimpiä markkinoinnin kanavia. Meille Kuukissa on tärkeää myös toimenpiteiden oikea-aikaisuus. Brändi- ja sisältöasiantuntijuuteen kuuluu dataymmärryksen lisäksi myös ajoituksen miettiminen.

Viemme eri kanavien markkinointia eteenpäin pitkäjänteisesti. Halusimme ensin vahvistaa Festivon läsnäoloa kanavassa ja saada varmuuden, että sosiaalisen median kanavista juuri Instagramiin kannattaa panostaa. Erillinen laskeutumissivu on kuitenkin aina kustannus, jonka hyödyt pitää puntaroida asiakkaan näkökulmasta.

Instagramin laskeutumissivu on ollut nyt Festivolla jonkin aikaa käytössä, ja jo nyt analytiikasta näkee, että kun polku esimerkiksi Festivon tuotevalitsimeen on lyhyempi, saapuu Instagramista suoraan liikennettä selvästi tehokkaammin kuin aiemmin.

– Instagramin laskeutumissivu on hyvä esimerkki siitä, miten Kuukissa viedään oikeassa rytmissä eteenpäin Festivon digitaalista markkinointia, ja ymmärretään eri kanavien erityispiirteitä, Festivon markkinointi- ja myyntipäällikkö Noora Englund sanoo.

Voit lukea lisää vuonna 2019 alkaneesta yhteistyöstä referensseistämme.

Jos haluat kehittää oman yrityksesi Instagram-markkinointia, ota rohkeasti yhteyttä!