Suomalaista palvelua lahtelaisessa digitoimistossa
Kuuki osallistui Suomalaisen Työn Liiton Tervetuloa meille! -kampanjaan keskiviikkona. Ohjelmassa oli kaksi tietoiskua digimaailmasta. Päivän aikana toimistossa vieraili paikallisia pienyrittäjiä, opiskelijoita Koulutuskeskus Salpauksesta ja Lahden ammattikorkeakoulusta. Kaikkiaan vieraita Aleksanterinkadun alkupäässä piipahti tapahtuman aikana noin parikymmentä.
– Halusimme digitiedon levittämisen lisäksi myös juhlistaa tapahtumalla syyskuussa saamaamme Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkkiä, Ulla Ristkari-Ryynänen kertoo.
Kuuki on saanut Avainlippu-tunnuksen käyttöoikeuden markkinoinnin ja myynnin palveluille.
Vinkkejä hakukoneoptimointiin
Päivän ensimmäisen tietoiskun, hakukoneoptimoinnin eli SEOn pikakurssin veti Tomi Kaitarinne. Esitys kattoi hakukoneiden kehityksen 2000-luvun alkuajoista tähän päivään. Ennen vain verkkosivuilla olevalla tekstillä oli merkitystä, nykyään painoarvoa on sivujen sisällön relevanssilla käyttäjälle, responsiivisuudella, nopeudella ja linkityksillä. Tekniikat ovat muuttaneet hakukoneiden toimintaa ohjaavia algoritmeja, mutta ihmisten käyttäytyminen ei ole Kaitarinteen mukaan muuttunut hakukoneiden lyhyen maailmanhistorian aikana:
Ihmiset etsivät hakukoneista ratkaisuja ongelmiinsa tai vastauksia kysymyksiinsä, eivät löytääkseen tiettyä yritystä tai tuotetta. Siksi yritysten tulee osata kertoa tuotteistaan ja palveluistaan hakukoneita käyttäville ihmisille.
– Reilussa puolessa tunnissa ehtii vain raapaista pintaa hakukoneiden toiminnasta ja hakukoneoptimoinnista. Tiistaina vedin samasta aiheesta kahdeksan tunnin koulutuksen, Kaitarinne muistutti puheenvuorossaan.
Hyviin tuloksiin pääsemisen toimivan tekniikan ohella Kaitarinne kiteytti kolmeen pääkohtaan:
- Sivujen sisällön tulee olla mielenkiintoista ja uniikkia.
- Sisällön pitää olla hyvin jäsenneltyä.
- Sisällön tulee kerätä laadukkaita linkityksiä.
Yrityksen digikanavien valinta
Entä miten sitten valita oikein digimaailman kanavat yritykselle ja kuinka löytää lisää asiakkaita digissä? Näihin kysymyksiin vastasi puheenvuorossaan Ulla Ristkari-Ryynänen.
– Ei ole olemassa yhtä oikeaa kaavaa siihen, mitkä digikanavat tulisi ottaa käyttöön. Jokainen liiketoiminta on omanlaisensa ja kohderyhmät sen mukaiset. Paras asiantuntijuus omista asiakkaista on aina yrityksen sisällä, Ristkari-Ryynänen totesi.
Yrityksen ei tule valita digikanaviaan sen mukaan, missä omat työntekijät, toimitusjohtaja tai sukulaiset ovat. Brändin tai yrityksen markkinointiviestinnän digikanavavalintojen tulisi muokkautua nykyisten asiakkaiden, sidosryhmien ja potentiaalisten asiakkaiden digipresenssin sekä yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden mukaan.
– Asiat myös muuttuvat. Facebookissa voisi olla nyt hyvä mainostaa esimerkiksi erilaisia terveys- tai hoivapalveluja, kun suurin kasvava ikäryhmä on eläkeläiset. Nuoria taas en välttämättä tavoittelisi enää Facebookin välityksellä, Ristkari-Ryynänen kuvaili.
Hän painotti myös, että tehtiin sisältöä mihin tahansa sillä on oltava merkitystä ja arvoa vastaanottajalle.
– Huonoa sisältöä – tai väärää kohdennusta hyvälle sisällölle – ei pelasta edes maksettu näkyvyys. Siksi tavoitteiden asettaminen, tulosten seuraaminen, päivittäminen ja kehitys ovat todella tärkeä osa kanavien valintaa.
Kuuki on rento ja asiantunteva
Tapahtumassa kerättiin myös pikapalaute osallistujilta. Kehitysehdotuksia ei tullut. Kuukia kuvailtiin mukavaksi ja asiantuntevaksi.
Näin vieraat kuvailivat Kuukia:
”Kuuki on luottamusta herättävä firma, hassusta nimestä huolimatta.”
”Kiitos päivästä, kannatti tulla. Esityksistä sai hyvän kuvan digimarkkinoinnin perusteista ja tunnelma oli rento.”
”Kuuki vaikuttaa erittäin rennolta, mukavalta ja asiantuntevalta yritykseltä, jossa oli ilo vierailla.”
”Oli mukavaa päästä kuulemaan toiminnasta. Esitys tehty hyvin ja mielenkiintoisesti.”
Kiitos kaikille tapahtumassa vierailleille. Ensi vuonna uudestaan!