Lakiuudistuksen laiminlyönti hintojen ilmoittamisesta verkkokaupoissa voi tuoda sakkoja – entä ne mahdollisuudet?

Vältä sakot ja hinnoittele aletuotteesi selkeästi – lue blogista, miten martech-kumppani voi tukea tässä!

Ulla Ristkari-Ryynänen

KIRJOITTAJA
Ulla Ristkari-Ryynänen
CMO, Founding Partner

Viime aikoina olen muutamassakin yhteydessä törmännyt keskusteluihin verkkokaupan lakisääteisten alehintailmoitusten ympärillä. Eikä ihme, sillä vaikka lakimuutos astui voimaan jo kohta kaksi vuotta sitten, ei monikaan verkkokauppias ole vielä tänä päivänä saanut hinnoitteluaan uuden lain mukaiseksi. Lakimuutos toi verkkokauppabisnekseen sekä haasteita että mahdollisuuksia.

Kuuntelin Yleltä radiouutisia hiljattain ja Kilpailu- ja Kuluttajaviraston asiantuntijan haastattelu paljasti, että moni yritys laiminlyö edelleen nykylain mukaista hintojen ilmoittamista ja kohta voivat seuraukset olla muutakin kuin kirjallisia varoituksia.

Tämä herätti ajatuksia. Niinpä ajattelin avata aihetta hieman syvemmin – sillä tässä on kyse enemmästä kuin vain mahdollisista sakoista.

Lakimuutos – mitä se käytännössä tarkoittaa? 

Kaksi vuotta sitten voimaan astunut laki alennusmyynnistä vaatii verkkokauppiaita ilmoittamaan aletuotteiden alimman hinnan, jolla ne on myyty 30 päivän ajan ennen alennusta.

Tämä on tehty ensisijaisesti kuluttajien eduksi, jotta he saavat reilua ja avointa tietoa hinnoista. Mutta mitä tämä tarkoittaa verkkokauppiaan näkökulmasta?

Verkkokauppa Ruohonjuuri ilmoittaa viimeisen 30 päivän alimman hinnan alennustuotteissaan selkeästi. Lähde: Ruohonjuuri

Haaste vai mahdollisuus? 

On selvää, että jokainen lisävaatimus verkkokaupan ylläpidossa tuo mukanaan työtä. Mutta, kuten inbound-markkinoinnissa, tässäkin on kyse asiakassuhteiden rakentamisesta. Avoimuus ja rehellisyys hinnoittelussa voivat olla juuri se kilpailuetu, joka erottaa muista alan toimijoista. Ja toki, kukaan meistä ei halua olla se varoittava esimerkki, jota KKV seuraavaksi esittelee.

Miksi hyvä martech-kumppani on tarpeen tässäkin asiassa? 

Me Kuukissa autamme asiakkaitamme pysymään ajan tasalla lakimuutoksista. Ei vain siksi, että vältyttäisiin mahdollisilta mainehaitoilta tai sakoilta, vaan siksi, että asiakkaamme voivat rakentaa entistä vahvempaa suhdetta omiin asiakkaisiinsa. Avoimuus hinnoittelussa on vain yksi osa sitä laadukasta asiakaskokemusta, jollaisen haluamme, että asiakkaamme pystyvät tarjoamaan.

Yllättäen jopa isoilta verkkokauppatoimijoilta ei lain vaatimaa merkintää 30 päivän alimmasta hinnasta tarjoustuotteista löydy selkeästi merkattuna, vaan tieto pitää osata etsiä. Lähde: Verkkokauppa.com

SEM, SEA, SEO, some, sisältö, mainonta ja liidien hankinta – kaikki osa kokonaisuutta 

Ja kuten markkinoinnissa tai myynnissä – sekä yleisesti liiketoiminnan kehittämisessä – kaikki liittyy kaikkeen. Verkkokaupan lakimuutokset, hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median strategiat ja laadukas sisältö muodostavat yhdessä sen kokonaisuuden, joka auttaa rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita sekä kasvattaa bisnestä.

Haluamme varmistaa, että verkkokauppa ei ainoastaan noudata lakeja, vaan myös palvelee sen asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla, edistää myyntiänne ja kasvattaa brändiänne. Arvolupauksemme kuuluukin ”Kuukilaisten ja kumppaniemme menestyessä myös Kuuki menestyy.”

Katso verkkokauppaan liittyviä lakimuutoksia ja säädöksiä myös muista näkökulmasta 

Verkkokaupan lakimuutokset eivät ole pelkkä muodollisuus tai kiusankappale – ne ovat mahdollisuus parantaa liiketoimintaa ja syventää asiakassuhteita. Lakimuutoksissa niin myynnin, digimarkkinoinnin kuin esimerkiksi tietosuojan osalta ajan tasalla pysyminen on tärkeä kilpailuetu. Hyvä markkinointi- ja teknologiakumppani pitää huolen näistä, että sinä voit keskittyä bisnekseesi.

Läpinäkyvyys lisää luotettavuutta ja toimii itsessään hyvänä brändin sekä tunnettuuden buustaajana markkinoilla. Vastavuoroisesti asioiden laiminlyönti voi olla pahimmillaan mainehaitta ja niiden hoitamatta jättäminen voi kasvattaa kilpailija etumatkaa sekä ajaa potentiaaliset asiakkaat suoraan kilpailijan luo.


Kiinnostuitko syventämään tietämystäsi ja varmistamaan, että digitaalinen kaupankäyntisi on sekä tehokasta että lainmukaista? Yhdessä voimme varmistaa, että yrityksesi paitsi noudattaa lakia, myös kukoistaa markkinalla. Ota yhteyttä ja asiantuntijamme voivat veloituksetta tarkastaa miten verkkokauppanne saadaan vastaamaan tämän lain vaatimuksia!

P.S. Voimme samalla tarkistaa esimerkiksi analytiikan ja tietosuoja-asioiden tolan verkkopalvelustanne!

Lähteet:
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)
Finlex
Yle
Kaupan liitto – Finnish Commerce Federation

Voit myös varmistaa kuluttaja-asiamiehen linjauksen sisältämien tarkistuslistojen avulla, että lain edellyttämät keskeiset periaatteet on otettu alennusmarkkinoinnissa huomioon. Löydät listauksen täältä.

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen

Tomi Kaitarinne

Director – Business & Technology, Founding Partner
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi

Tomi Kaitarinne
Ota yhteyttä