Black Friday tulee – lähteäkö mukaan villitykseen vai ei?
Black Friday -alennusmyyntipäivä sijoittuu aina kiitospäivän jälkeiseen perjantaihin. Vuonna 2025 Black Fridaytä vietetään 28.11.
Black Friday on jo tuttu ilmiö Suomessakin, erityisesti kuluttajamarkkinoinnin puolella. Yhdysvalloista muualle maailmaan rantautunut kiitospäivän jälkeisen perjantain ostotapahtuma herättää tunteita laidasta laitaan – sekä ostohurmosta että periaatteellista vastustusta. Jotkut yritykset ovat julkisesti ilmoittaneet jättävänsä tämän ostojuhlan väliin. Näihin lukeutuvat esimerkiksi vastuullisuusteoillaan nimeä kerännyt ulkoiluvaatebrändi Patagonia ja kotimainen Makia, joka on aikoinaan muun muassa sulkenut liikkeensä kyseisenä päivänä. Lisäksi Luontoliitto juhlistaa kansallista Älä osta mitään -päivää nykyään Black Fridaynä.
Mitä tästä kulutusjuhlan huipentumasta täytyisi ajatella? Entä miten B2B-yritysten kannattaa ottaa Black Friday huomioon?
Valitse strategisesti, miten suhtaudut Black Friday -ostospäivään
Nykyajassa yritykset luovivat monenlaisten arvovalintojen ja vastuullisuuskysymysten ristiaallokossa. Siksi jokaisen B2C-yrityksen olisi hyvä muodostaa arvojensa pohjalta selkeä kanta Black Fridayn viettoon ja seisoa sen takana, oli päätös mikä hyvänsä. Jos yritys tuntee asiakkaansa ja kohderyhmänsä, se varmasti tietää, pureeko kuluttajiin tarjousmainonta vai selkeä kannanotto alepäivää vastaan.
Jos Black Fridayn haluaa jättää väliin, voi olla hyvä perustella, miksi niin tekee. Osa kuluttajista saattaa olettaa alennuksia ja pettyä, kun niitä ei olekaan tiedossa. Toisaalta samalla on hyvä sauma tuoda esiin omaa vastuullisuusajatteluaan ja arvomaailmaansa. Usea kotimainen toimija on Black Fridayn yhteydessä tuonut esille esimerkiksi suomalaisen työn arvoa. Esimerkiksi tamperelainen Sidoste-sukka nosti vuonna 2020 hintojaan huimat 50 prosenttia ja lahjoitti Black Fridayn myyntituotot hyväntekeväisyyteen.
Black Friday voi nostaa digimarkkinoinnin hintoja kaikille
Jos ostosjuhlaan haluaa osallistua, kannattaa sitäkin mainostaa ja oma strategia miettiä hyvin. Miten näkyä ja kuulua hurjan kilpailtuna ajankohtana ja mikä kiinnostaa asiakaskuntaanne? Kuluttaja- ja kanavaymmärrys on tässä erityisen tärkeää, samoin kuin pitkäjänteinen työ menestyksen eteen.
Myös B2B-yritysten kannattaa havahtua Black Fridayn aikoihin tarkastelemaan markkinointiaan: mainonnan hinta saattaa nousta yllättäen kovaksikin, kun kilpailua on paljon. Voi olla hyvä pohtia erityisen tarkkaan missä medioissa, millä tavoitteilla ja kuinka suurilla budjeteilla mainostaa Black Fridayn aikaan.
Toisaalta mainostajan kannattaa pitää silmät auki niin ikään tarjouksien näkökulmasta: myös mainostilaa myyvät tahot saattavat järjestää Black Friday -kampanjoita, jotka oikeuttavat vaikkapa ilmaiseen mainosrahaan, kun alustalla mainostamiseen on käyttänyt tietyn summan rahaa.
Kuluttajien Black Friday -budjetti tänä vuonna laskemaan päin
Talouden pientä piristymistä on havaittavissa vuoden 2025 Black Friday -budjeteissa. Hintaoppaan vuosittaisessa kyselytutkimuksessa selvisi, että suomalaisten Black Friday -budjetti on 16 euroa suurempi kuin vuonna 2024. Suunnitelmissa suomalaisilla on kuluttaa tänä vuonna keskimäärin 266 euroa ostoksiin. 46 prosenttia vastanneista 18–75-vuotiaista suunnittelee tekevänsä Black Friday -ostoksia tänä vuonna – luku on kasvanut kuusi prosenttiyksikköä edellisvuodesta.
Black Friday -myynnissä kilpailu on kovaa ja esimerkiksi vaatteita ja kodinteknologiaa myyvät yritykset panostavat näyttävään kampanjointiin saadakseen kuluttajat astumaan ovestaan sisään tai surffailemaan verkkokauppaan. Toisinaan on uutisoitu Black Friday -”tarjouksista” jotka eivät ole lopulta olleet normaalihintoja kummemmat. Tovi sitten voimaan on kuitenkin tullut lainsäädäntö, jonka mukaan kauppiaan täytyy ilmoittaa tarjoustuotteen alin hinta edellisen 30 päivän ajalta.
Lainsäädäntö lienee osaltaan hillinnyt lumehintoja, mutta viime vuonna 60 prosenttia Hintaoppaan kyselyyn vastanneista ei luottanut Black Friday -alennusten todenmukaisuuteen lainkaan tai juurikaan. Modernia Black Fridaytä leimaavat koko viikonlopun tai viikon mittaiseksi paisuneet kampanjat. Tänä vuonna 47 prosenttia kyselyyn vastanneista oli taas sitä mieltä, että Black Friday oli parempi, kun se oli yksipäiväinen.
Olipa oma tai yrityksesi suhtautuminen Black Friday -hulinaan mikä hyvänsä, on sen vaikutus hyvä ottaa huomioon omaa markkinointia suunnitellessa. Jos mainonta tuottaa päänvaivaa, tai haluat kuulla lisää esimerkiksi yhteistyökumppaniemme tarjoamista Black Friday -mainostarjouksista, ota yhteyttä Kuukin asiantuntijoihin!
Ota yhteyttä
Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.
Ulla Ristkari-Ryynänen
CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi