Sosiaalisen median algoritmit voivat tuntua monimutkaisilta, mutta niiden ymmärtäminen ei vaadi syvällistä teknistä osaamista. Täydellistä osaamista aiheeseen on mahdotonta saada, sillä ihan kaikkea somejätit eivät algoritmeistaan paljasta. Vaikka algoritmit ovatkin monimutkaisia, ne toimivat tiettyjen periaatteiden mukaan, ja niitä voidaan hyödyntää tehokkaasti markkinoinnissa.
Vahvojen brändien voima
Algoritmit suosivat vahvoja brändejä, sillä tunnettu brändi herättää luottamusta. Tässä, kuten monessa muussakin yhteydessä voidaan todeta, että brändityöhön kannattaa panostaa. Näin sisällöt nousevat algoritmien suosioon. Brändin rakentaminen ei tapahdu yhdessä yössä, mutta pitkäjänteinen työ maksaa itsensä takaisin.
Sisältö, joka sitouttaa
Yksinkertaisesti sanottuna algoritmit suosivat sisältöä, joka pitää käyttäjät alustalla mahdollisimman pitkään. Tämä tarkoittaa, että sisältösi tulee olla kiinnostavaa ja kanavalle sopivaa. Miksi näyttää käyttäjille sisältöä, josta he eivät ole kiinnostuneita? Eri alustat kuitenkin painottavat eri asioita, joten on tärkeää ymmärtää, mitä kukin alusta arvostaa ja suunnitella sisällön toteutus sen mukaiseksi.
Säännöllisyys palkitaan
Säännöllinen sisällöntuotanto on avainasemassa. Algoritmit palkitsevat aktiivisia käyttäjiä, joten julkaisutahti kannattaa pitää tasaisena. Liiallinen julkaiseminen voi kuitenkin kääntyä itseään vastaan, joten maltti on valttia!
Sisältökalenterin käyttö auttaa suunnittelemaan ja aikatauluttamaan julkaisut tehokkaasti eikä esimerkiksi kiireestä johtuvia taukoja pääse syntymään.
Pidä kanava mielessäsi
Jokaisella sosiaalisen median kanavalla on oma ainutlaatuinen algoritminsa, joka määrittää, mitä sisältöä käyttäjät näkevät ja kuinka usein. Seuraavaksi tarkastelemme, miten eri somekanavien algoritmit toimivat ja mitä voit tehdä optimoidaksesi sisältösi niiden mukaisesti.
LinkedInin algoritmi suosii verkostoitumista ja vuorovaikutusta. Kommentit ja keskustelut auttavat sisältöä näkymään laajemmin. Pidä julkaisusi lyhyinä ja ytimekkäinä, ja vältä ulkopuolisia linkityksiä, jotta sisältöäsi ei tulkittaisi roskasisällöksi. Linkin sijoittaminen julkaisun kommentteihin ei vaikuta julkaisun näkyvyyteen.
Facebook arvostaa yhteisöjä ja keskusteluja. Luo siis keskustelua sisältösi ympärille ja ole aktiivisesti vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa. On myös hyvä ymmärtää, mitä yleisösi haluaa nähdä, sillä Facebook priorisoi merkityksellistä ja informatiivista sisältöä.
Tästä huolimatta orgaanisen sisällön näkyvyys sivun omille seuraajille on nykyään heikkoa Metan kanavissa. Ei siis ole ollenkaan huono idea käyttää mediabudjetista hieman euroja myös omille seuraajille mainostamiseen, jotta sisällöt eivät mene ohi.
Instagramin algoritmi puolestaan arvostaa alkuperäistä sisältöä. Tämän vuoksi julkaisuissa on hyvä välttää muiden kanavien vesileimoja. Keloissa (Reels) ja tarinoissa (Stories) kannattaa hyödyntää pystykuvaa, sillä se toimii niissä parhaiten. Tarinoiden interaktiiviset elementit, kuten kyselyt ja visat, ovat hyvä tapa sitouttaa käyttäjiä ja näin osoittaa algoritmille tuottavansa käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä.
Jo hetken aikaa Instagramin algoritmi on suosinut erityisesti keloja, mutta viimeisimmässä päivityksessä myös muut sisällöt, kuten tarinat ja tavalliset julkaisut, ovat alkaneet saada enemmän huomiota käyttäjien toiveiden vuoksi.
TikTok
TikTokin algoritmi suosii aktiivista vuorovaikutusta. Videoihin saadut kommentit sekä esimerkiksi trendaavien äänien käyttäminen auttaa videoiden leviämisessä. Sisällön laatu ja sopivuus yrityksellesi ovat tärkeitä, sillä nämä tekijät vaikuttavat siihen, miten videoitasi näytetään käyttäjille.
TikTokin algoritmi palkitsee sisältöjä, jotka saavat käyttäjän viettämään aikaa niiden parissa ja reagoimaan niihin jollain tavalla.
Pysy mukana muutoksissa
Algoritmit muuttuvat jatkuvasti, joten on tärkeää pysyä ajan tasalla muutoksista. Tai valita sopiva kumppani siihen avuksi! Näin varmistat, että sisältösi pysyy algoritmien suosiossa. Sosiaalisen median hallinnointialusta Hootsuite tiivistääkin algoritmien kanssa toimimisen seuraavasti:
”Work with the algorithm, not against it”.