Google Ads tuo lisää merkkejä ja tekstikenttiä tekstimuotoisiin hakukonemainoksiin

Google Ads tuo nimenmuutoksen ja käyttöliittymäuudistuksen myötä uusia ominaisuuksia hakukonemainostajalle

Heinäkuussa uuteen käyttöliittymään kokonaan siirtynyt Google Ads elää murroksen syksyä.

Google Ads, joka tunnettiin toistakymmentä vuotta nimellä Google AdWords, uudistaa tarjoamiaan hakukonemainonnan muotoja vauhdilla.

Google Adsin käyttöliittymäuudistuksen myötä poistuneista ja päivittyneistä ominaisuuksista voit lukea aikaisemmasta blogistani.

Viimeisimpänä ja erittäin tervetulleena uudistuksena Google Ads toi mainostajalle perinteisen hakuverkoston mainosmuotoon lisätekstikenttiä ja nosti käytössä olevia merkkimääriä.

Edellisen kerran Google Ads päivitti tekstimainosformaattia vuoden 2016 lokakuussa ja esitteli Google-mainostajan käyttöön Laajennetun tekstimainostyypin.  Tämä uudistus oli merkittävä muutos mainokseen käytettävän tekstimäärän melkein tuplaantuessa aikaisemmasta.

Mitkä ominaisuudet muuttuivat Googlen tekstimainoksissa?

Nykyinen tekstihakumainoksen muutos toi mainostajan käyttöön yhden 30 merkin otsikkokentän lisää, toisen kuvaustekstikentän sekä lisäsi molempien kuvaustekstikenttien merkkimäärää 10 merkillä nykyiseen 90 merkkiin.

Uudistus on omassa maailmassaan verrattavissa Twitterin merkkimäärän lisäykseen vuonna 2017  ja tuokin mainostekstien sisällöntuottajille aivan uusia mahdollisuuksia markkinointiviestin kirjoittamiseen.

Google-Ads-hakuverkoston-mainosmuoto-uudistuu-uusilla-tekstikentilla-ja-merkkimaarilla

Mainostajan on kuitenkin huomioitava, että uudet lisätekstikentät eivät välttämättä näy kaikissa päätelaitteissa tai silloin, kun Google Ads arvioi erilaisen näyttötavan mahdollisesti parantavan tehokkuutta. Tämän vuoksi mainosviestin tärkeimmän sisällön ja toimintaan aktivoivan kehotuksen paikka kannattaa valita tarkoin.

Google-Adsin-uudistunut-tekstimainos-mobiilissa

Laajennetun tekstimainoksen tarkkoihin määritteisiin voi tutustua Googlen ohjekeskuksessa, josta on saatavilla myös vinkkejä mainosten laatimiseen.

Henkilökohtaisesti olen innostunut uudistuksista ja uskon, että tämä helpottaa monien asiakkaiden palvelulupausten sekä tuotteiden ja nimien esiintuontia tekstimainonnassa. Toisaalta olen myös aina pitänyt itseni haastamisesta ja rajoitetut merkkimäärät mainossisällöissä ovat pakottaneet joskus todella luoviin ratkaisuihin. Uudistuksen myötä kekseliäisyyttä pääsee harjoittamaan vähän leveämmällä kentällä.

Hakukonemainonnan uudistuksista on helppo syttyä, kun on vuosien kokemus vanhasta tavasta tehdä tekstimainoksia Googleen. Laita viestiä  tai soita, jos kaipaat harjaantunutta Google Ads -osaamista.

Ota yhteyttä