Vuosi 2025 on markkinoinnin vuosi

Kuukin kulmassa asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme kirjoittavat itse valitsemistaan markkinointia, teknologiaa, liiketoiminnan kehittämistä ja myyntiä koskettavista aiheista.

Uskon, että tämä on B2B-markkinoinnissa käänteentekevä vuosi. Alustojen, toimistojen ja teknologioiden katseet ovat kääntyneet B2B-yrityksiin, joissa on vihdoin ymmärretty, että ratkaisu myynnin ja tunnettuuden lisäämiseen löytyy markkinoinnista.

Vahvan brändin merkitys B2B:ssä on jopa suurempi kuin B2C:ssä, koska se tarkoittaa luottamusta. Siksi tulemme näkemään ennennäkemättömän määrän B2B-markkinointia perinteisissä kanavissa, kuten televisiossa, radiossa ja ulkomainonnassa. Myös vaikuttajien käyttö lisääntyy B2B-puolella roimasti. 

Unohda B2B-markkinoinnin opit

Tuntuu hassulta puhua erikseen B2C-markkinoinnista, koska suurin ero kuluttajamarkkinointiin on lähinnä ostoaikajanan pituus. Fakta on, että vaikka miten esitämme rationaalista päätöksentekijää, niin yrityspäättäjän roolissa olemme täysin samoja ihmisiä kuin kuluttajina. Meihin pätevät samat markkinoinnin keinot ja meitä liikuttavat tunteet ja mielikuvat.

On myös vaikeaa löytää perusteluja sille, että B2B-brändin pitäisi näyttää joltakin tietyltä ollakseen uskottava tai rajoittua tiettyihin kanaviin, joissa liikkuvat B2B-päättäjät.

Panosta markkinointiin, joka jättää muistijäljen

Markkinoinnissa oleellista on muistijälki, oli kyseessä hitsauskone tai yrityksen kirjanpitopalvelut. Digimarkkinointi synnytti reilut kymmenen vuotta sitten markkinointiin hypen ja helppouden illuusion, johon moni mainostaja lankesi. Siinä samassa unohtui muistijäljen ja sitoutumisen merkitys. Maailman isoimpien brändien digikupla puhkesi jo pari vuotta sitten, kun alustojen tarjoilemia tuloksia alettiin verrata yritysten liikevaihdon kasvuun. Silloin moni hoksasi, ettei verkkosivujen tai mainosten suuri vierailijamäärä ole sama kuin ihmiset, jotka muistavat viestisi.

Digitaalisessa maailmassa sisältöjä selataan vauhdilla. Pahimmillaan näyttökerrat kertovat mainokseksi ohittaneiden määrän ja konvertoitumattomat klikkaukset taas vahinkoklikkauksien määrän. Digitaalisen kohinan kasvaessa muistijäljen jättäminen digitaalisessa maailmassa on jatkuvasti haastavampaa. Se vaatii mainosten tekijöiltä syvällistä ymmärrystä kanavien erityispiirteistä ja ihmisten käyttäytymisestä. Mainonnan ostajilta se vaatii rohkeutta erottua luovuudella ja halua investoida laadukkaaseen toteutukseen. 

Kansainvälisissä seminaareissa kuulee usein sanottavan, että 90 prosenttia maailman mainonnasta on pelkkää kohinaa, jonka ihmiset kokevat häiritsevänä ja joka digitaalisessa maailmassa kuormittaa palvelimia. En ota kantaa siihen, pitääkö luku paikkansa, mutta jokaisen mainostajan on aika herätä kysymään itseltään, onko oma mainonta kohinaa muiden joukossa vai tuloksellista.

Vinkkejä digimarkkinointiin johtavilta B2B-brändeiltä vuoden 2025 markkinointipanostuksiin

Jos mietit, mitä tekisit hyvin mietityn digitaalisen mainonnan rinnalla, niin alla on ideoita kerättynä johtavilta B2B-brändeiltä vuoden 2025 markkinointipanostuksista:

  • Kokeile alasi mikrovaikuttajia, jotka ovat usein edullisempia ja nauttivat parempaa luottamusta yleisönsä joukossa. 
  • Panosta hauskoihin tai informatiivisiin lyhytvideoihin, joiden kulutus lisääntyy edelleen ja jotka jättävät muistijäljen.
  • Kartuta omaa dataa, sillä evästeiden käyttö vaikeutuu. Tarjoile esimerkiksi testejä, pelejä ja lomakkeita, joilla saat ihmiset jättämään tietoja.
  • Myymälämarkkinointi (retail marketing) on kasvanut räjähdysmäisesti ja tulee myös B2B-puolelle, joten seuraa oman alasi kauppapaikkojen kehitystä.
  • Tarjoile sisältöjä natiivimainosten kautta, joita luetaan kuin artikkeleita.
  • Ole livenä paikalla siellä missä ovat ne ihmiset, jotka haluat tavoittaa. Valitse parhaat messut, tapahtumat ja tee tarvittaessa road show -kiertue.
  • Ihmiset haluavat kuunnella, joten tarjoile kiinnostavaa sisältöä podien, radion ja muiden audiokanavien kautta. 
  • Ulkomainonta kasvaa ja digitaaliset mainossisällöt voidaan kohdentaa hyvin tarkasti datan perusteella. Varmista, että olet läsnä silloin, kun yleisösi kaipaa sinua. 
  • Ole osa paikallista yhteisöä ja tee hyvää esimerkiksi sponsoroimana paikallista urheilua, kulttuuria tai hyväntekeväisyyttä. 
  • Luo somessa yhteisö, joka tarjoaa tukea ja sitouttaa brändiisi.
  • Kokeile television ja printin tarjoamia vahvoja muistijälkiä yleisöäsi kiinnostavien sisältöjen yhteydessä.
  • Valjasta AI ja virtuaaliset assistentit asiakaspalvelusi tueksi, jotta olet saatavilla 24/7.
  • Tee ostaminen helpoksi tarjoamalla nopeita tapoja ostaa, suoraan mainoksista ja tukemalla.
  • Rakenna asiakkaidesi tueksi erilaisia GPT:tä, jotka auttavat arjen haasteissa.
  • Tuo chattiin ja bottiin älyä ja inhimillisyyttä.
  • Kehitä AI hakukoneiden ymmärrystä yrityksestäsi ja tuotteistasi perinteisen hakukoneoptimoinnin rinnalla.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että onnistumiset markkinoinnissa tulevat silloin, kun erotut muista ja tavoita oikeat ihmiset, oikealla viestillä ja oikeaan aikaan. 

Kirjoittajasta

Kirjoittaja Riikka-Maria Lemminki on toiminut Marketing Finlandin toimitusjohtajana vuodesta 2017.

Lemminkillä on yli 20 vuoden kokemus kansainvälisestä markkinoinnista, erityisesti digitaalisen markkinoinnin alalta. Uraansa hän on rakentanut muun muassa perustamalla kaksi markkinointiyksikköä: ensimmäisen, joka tarjosi markkinointipalveluita 40 maahan, ja toisen, joka myöhemmin myytiin Alma Medialle digitaalisen markkinoinnin tarpeisiin.

Lisäksi hän on mukana useiden organisaatioiden hallituksissa, mukaan lukien World Federation of Advertisers (WFA).

Ota yhteyttä