Brändisi arvojen mukainen valinta – kotimainen uutismedia mainosympäristönä

Kuukin kulmassa asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme kirjoittavat itse valitsemistaan markkinointia, teknologiaa, liiketoiminnan kehittämistä ja myyntiä koskettavista aiheista.

Kirjoittaja

Kati Mélart

Kärkimedia

Kuukin kulmassa asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme kirjoittavat itse valitsemistaan markkinointia, teknologiaa, liiketoiminnan kehittämistä ja myyntiä koskettavista aiheista.

Mainonta on merkittävä osa liiketoimintaa, mutta yhä useammin yritykset pohtivat myös mediavalintojensa vastuullisuutta. Milloin sinä viimeksi mietit, minne mainoseurosi päätyvät? Kotimaisen uutismedian valitseminen on paitsi strateginen päätös, myös vastuullinen teko, jolla tuetaan luotettavaa journalismia ja suomalaista työtä.

Sanomalehtimedia – sekä painettuna että digitaalisena – on tutkitusti Suomen luotetuin media. Kansallisen mediatutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista pitää sanomalehtiä luotettavina. Tämä luotettavuus heijastuu myös mainontaan: mainontaa pidetään uskottavampana, kun sitä kohdataan arvostetussa uutismediassa. Tämä on erityisen tärkeää aikana, jolloin valeuutiset ja harhaanjohtava informaatio leviävät nopeasti sosiaalisessa mediassa.

Mainonta digissä ja printissä on tehokasta

Mainonta kotimaisessa uutismediassa on myös tehokasta. Mainonnan huomioarvot ovat korkealla. Kärkimedian medioilla tavoitetaan 3,8 miljoonaa silmäparia joka viikko. Uutismedia tarjoaa mainostajille laajan ja ostovoimaisen yleisön turvallisessa mediaympäristössä. Kärkimedia on markkina-alueidensa suurimpien sanomalehtien yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio. Kärkimedian avulla saat yhden kumppanin kautta mainoksesi jopa 32 sanomalehteen – sekä printtinä että diginä.

Mainostaja voi valinnoillaan tukea suomalaista työtä ja demokratiaa

Mainonta kotimaisessa uutismediassa tukee brändin rakentamista. Kuluttajat arvostavat vastuullisia ja luotettavia yrityksiä, jotka viestivät arvoistaan johdonmukaisesti. Mediavalinnalla on siis merkitystä. Viestimällä ja markkinoimalla kotimaisessa uutismediassa yritys vahvistaa brändiään laadukkaassa ja arvostetussa ympäristössä.

Kun mainostaja valitsee mainoskanavakseen suomalaisen uutismedian, se arvostaa samalla laadukasta journalismia ja suomalaista työtä. Kärkimedia koostuu alueellisista ja valtakunnallisista sanomalehdistä, jotka ovat merkittäviä työllistäjiä ja yhteiskunnallisia vaikuttajia. Mainoseurot, jotka ohjautuvat kotimaisille mediataloille, varmistavat, että laadukas uutistyö jatkuu myös tulevaisuudessa.

Kotimaisen median osuus mainoseuroista on kutistunut markkinassa

Ulkomaiset sosiaalisen median ja hakukonemainonnan jätit ottivat 37 prosentin osuuden koko suomalaisesta mediamarkkinasta vuonna 2024. Muutos viidessä vuodessa on ollut merkittävä. Kun tarkastellaan pelkkää digitaalista mainontaa on tilanne vielä raadollisempi. Ulkomaiset jätit hallitsevat mainospanostuksissa 68 prosentin osuudella suomalaista digimediamarkkinaa.

Jokainen mainoseuro, joka sijoitetaan kotimaiseen mediaan, on investointi Suomen tulevaisuuteen.

Sosiaalisen median ja hakupalveluiden keskittyminen muutamalle suurelle ulkomaiselle toimijalle tuo oman ulottuvuutensa mainosrahojen osuuksien suuriin muutoksiin. Vastaavasti panostus kotimaisiin sanomalehtiin jakaantuu useille suomalaisille mediataloille sekä suurelle joukolle alueellisia ja paikallisia lehtiä. Mainostuloilla on olennainen rooli tilaustuottojen rinnalla korkeatasoisen kotimaisen journalismin tuottamisessa.

Luotettavuus, tehokkuus ja vastuullisuus ovat keskeisiä syitä valita kotimainen media osaksi markkinointistrategiaa. Uutismedia tarjoaa myös alueellista vaikuttavuutta, sillä sanomalehdet vahvistavat paikallista identiteettiä ja mahdollistavat kohdennetun mainonnan eri yleisöille.

Kotimainen media -kampanja muistuttaa tästä tärkeästä asiasta ja kannustaa yrityksiä tekemään vastuullisia valintoja mainonnassaan. Kampanjan tavoitteena on tuoda esiin kotimaisen uutismedian merkitys niin mainostajille kuin koko yhteiskunnalle. Kun mainostat kotimaisessa uutismediassa, viestit asiakkaillesi, että arvostat suomalaista työtä, luotettavaa journalismia ja kestävää kehitystä. Lisäksi vahvistat brändisi luottamusta ja arvoja, jotka resonoivat asiakkaidesi kanssa. Varmista, että mainoksesi nähdään ja että se tuottaa todellisia tuloksia – valitse kotimainen uutismedia!

Kirjoittajasta

Kati Mélart

Kärkimedia

Kirjoittaja on Kärkimedian brändijohtaja Kati Mélart. Mélartilla on vankka kokemus markkinoinnista ja myynnistä kotimaisessa mediakentässä. Hän on työskennellyt niin painetun kuin digitaalisen uutismedian parissa.

Vuonna 1995 perustettu myynti- ja markkinointiorganisaatio Kärkimedia tavoittaa 3,8 miljoonaa suomalaista viikossa. Kärkimedian lehtiperhe kattaa 32 alueensa johtavaa sanomalehtimediaa, sekä painettuina että digitaalisina.

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Ota yhteyttä