Muru, tää on markkinointia: Moneypenny mullistaa rekrytointimaailman: Tekoäly työnhaussa ja rekrytoinnissa – CV-pankkien uusi tekoälyaika on täällä 

Teknologia- ja markkinointi Kuukin Muru, tää on markkinointia -podcastissa pohditaan markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen maailmaa monesta eri näkökulmasta.

Kirjoittaja
Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Uuden ajan tekoälypohjainen rekrytointialusta, suomalainen Moneypenny muuttaa koko työnhaun ja rekrytoinnin logiikan. Kyse ei ole vain ohjelmistosta, vaan kokonaisesta toimintamallin muutoksesta, jossa tekoäly toimii aidosti hyödyllisenä assistenttina sekä työnhakijalle että työnantajalle. 

Asiaa käsitellään Content & Marketing Lead Eeva Ristkarin juontamassa “Muru, tää on markkinointia” -podcastin jaksossa, jossa vieraina Senior Digital Developer Teemu ”Peltsi” Peltomaa sekä perustajaosakas ja Director – Business & Technology Tomi Kaitarinne sekä työnlöytöpalvelun, uuden ajan rekrytointialusta Moneypennyn toimitusjohtaja Kai Herranen. 

Moneypennyn synty perustuu käytännön tarpeeseen 

Moneypennyn kehitystyö käynnistyi muutama vuosi sitten generatiivisen tekoälyn murroksen myötä. Kuukin ja Henkilöstöpalvelu Heimon yhteistyönä syntynyt sovellus tarjoaa modernin ratkaisun rekrytoinnin haasteisiin sekä työnhakijoille että rekrytoijille. Ajatus tekoälypohjaisesta rekrytointiassistentista nousi esiin tarpeesta helpottaa manuaalisia ja aikaa vieviä työnhaun prosesseja. 

– Homma lähti liikkeelle silloin, kun tuli tämä generatiivisen tekoälyn murros ja sain oivalluksen, että rekrytointi voisi olla yksi selkeä prosessi, josta voisi tehdä paremman tekoälyn avulla, Tomi Kaitarinne muistelee podcastissa. Projekti lähti liikkeelle, kun Kaitarinne sai mukaan Henkilöstöpalvelu Heimon ja sen jälkeen lähdettiin kehittämään varsinaista sovellusta. 

Teemu Peltomaa kertoo, että alussa suurin haaste oli kääntää oma ajattelu uudenlaiseen logiikkaan. 
– Ei ajatella pelkästään ohjelmistojen lainalaisuuksien kautta, vaan datan jäsentäminen ja sen käsittely vaativat uutta näkökulmaa. 

Rekrytoinnissa tekoäly säästää aikaa ja tuo esiin piilotetut osaajat 

Rekrytointiprosessissa yksi keskeinen hyöty on manuaalisen hakemusten läpikäymisen korvaaminen tekoälyn analyysilla. Moneypenny jäsentää CV:t ja hakemukset ja esittää niiden oleellisen sisällön selkeässä muodossa rekrytoijalle. 

–  Kun hakemuksia tulee 100 kappaletta, niiden käsittely vie noin 50 tuntia. Moneypenny tuo tiedot viidelle riville ja antaa perustelut, miksi hakija voisi sopia tehtävään. Se ei kuitenkaan tee valintoja, vaan ihminen on aina ohjaksissa, toimitusjohtaja Kai Herranen painottaa. 

Tekoälyn avulla on myös mahdollista löytää osaajia, joiden taidot eivät käy ilmi perinteisistä hakusanoista. Herranen antaa esimerkin: 
– Jos haetaan vaikka vasenkätistä metsuria, tekoäly löytää hakemuksen, jossa ei suoraan lue ’vasenkätinen’, mutta henkilö mainitsee käyttävänsä vasenta kättään moottorisahan hallintaan. Se on täysin uusi ulottuvuus osaamisen löytämisessä. 

CV-pankkien uusi käyttölogiikka, tietoturva ja läpinäkyvyys prioriteettina 

Moneypenny mahdollistaa hakijakannan tehokkaan hyödyntämisen. Vanhoista CV-tietokannoista voidaan etsiä osaajia uudella tavalla. 

– Voit hakea 15 000 osaajan CV:n kannasta suoraan kysymyksellä: vasenkätinen asiakaspalvelija, joka puhuu norjaa ja on vapaa ensi perjantaina. Tekoäly löytää ehdokkaat sekunneissa, Herranen kuvaa. 

Kaitarinne muistuttaa, että kyse ei ole pelkästä käyttöliittymästä, vaan arkkitehtuurista, joka on rakennettu alusta asti tekoälyn varaan: 
– Moneypennyn ytimessä on vektorikanta ja generatiivinen analyysi, ei vain päälle liimattu hakukenttä. 

Moneypenny toimii suljetussa, GDPR-yhteensopivassa ympäristössä. Tekoäly ei tee lopullisia päätöksiä, vaan avustaa. Loppukäyttäjä voi aina tarkistaa, mihin tekoälyn analyysi perustuu. 

– Yhteenveto perustuu hakijan omiin tietoihin ja ne näkyvät aina kokonaisuudessaan, sanoo Peltomaa. 

Käyttöönotto on yksinkertainen ja nopea, rekrytointikokemus muuttuu myös työnhakijan näkökulmasta 

Moneypenny ei vaadi raskasta järjestelmäintegraatiota. Sovelluksen käyttö on suunniteltu intuitiiviseksi ja koulutusprosessi kevyeksi. 

– Jos järjestelmä vaatii massiivisen koulutuksen, suunnittelija on epäonnistunut, Herranen toteaa ykskantaan podcastissa. 

Seuraavia kehitysaskeleita on muun muassa videovastausten litterointi. 

– Tuleva sukupolvi ei enää kirjoita hakemuksia. Meidän on tarjottava mahdollisuus esimerkiksi videolla hakemiseen, Herranen toteaa. 

Moneypenny mahdollistaa parempaa ja nopeampaa viestintää hakijoille. Rekrytointiprosessi ei ole enää pitkä ja hiljainen. 

– Jos sadasta hakijasta 99 saa kohteliaan ja henkilökohtaisen viestin, se parantaa koko työnantajamielikuvaa, toteaa Herranen. 

Moneypenny kiinnostaa nyt päättäjiä ja asiantuntijoita 

Palvelun kysyntä on kovassa kasvussa. Herranen kertoo, että myyntiprosessit ovat poikkeuksellisen nopeita. 
– Kun asiakkaalle on esitelty järjestelmä, he pyytävät tarjouksen jo samassa palaverissa. Se on lyhin myyntiprosessi, jonka olen urallani nähnyt! 

Kuuntele koko podcast, kaikki Kuukin podcastit löydät täältä! 

Tekstin tuottamisessa on käytetty apuna tekoälyä. 

Kirjoittaja

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Eeva Ristkari

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Tomi Kaitarinne

Tomi Kaitarinne

Director – Business & Technology, Founding Partner
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi

Teemu Peltomaa

Teemu Peltomaa

Senior Digital Developer
+358 40 756 5855
teemu.peltomaa@kuuki.fi

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Muru, tää on markkinointia: Ilo irti kumppanimarkkinoinnista, markkinointiraha kunnolla käyttöön 

Muru, tää on markkinointia: Kuvitukset ja visualisoinnit – tekoälyn rooli ja mahdollisuudet 

Muru, tää on markkinointia: Onko SEO kuollut? Tarvitaanko verkkosivuja enää? – Tekoälyn aikakausi markkinoinnissa

Muru, tää on markkinointia: Rakenna ja vahvista brändiä tai kuihdu pois

Ota yhteyttä