Muru, tää on markkinointia: Ilo irti kumppanimarkkinoinnista, markkinointiraha kunnolla käyttöön 

Muru, tää on markkinointia -podcastissa pohditaan markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen maailmaa monesta eri näkökulmasta.

Kirjoittaja
Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Kumppanimarkkinointi on parhaimmillaan strateginen markkinoinnin yhteistyö, joka tuottaa konkreettisia tuloksia sekä vendoreille  (valmistajille) että kumppaneille. Kuukin tuoreessa Muru, tää on markkinointia -podcastjaksossa sukellettiin syvälle kumppanimarkkinoinnin maailmaan, kun asiantuntijavieraina keskustelivat Director – Business & Operations Tiina ”Tellu” Tervonen ja Key Account Manager Maaria Ritari. Juontajana podcastissa on Kuukin Content & Marketing Lead Eeva Ristkari. 

Mitä kumppanimarkkinointi on? 

Kumppanimarkkinoinnissa valmistaja eli vendor ja jälleenmyyjä eli kumppani tekevät yhteistyötä, jossa tavoitteena on markkinoida valmistajan tuotteita loppukäyttäjille. Yhteistyö voi sisältää monenlaisia toimenpiteitä, kuten kampanjoita, tapahtumia, webinaareja, sisältömarkkinointia tai telemarkkinointia. Tyypillisesti vendor rahoittaa tai tukee kumppanin markkinointitoimia, ja tämä vaatii tarkkaa prosessinhallintaa ja dokumentaatiota. 

– Meidän tehtävämme on varmistaa, että budjetit käytetään oikein ja tulokset raportoidaan läpinäkyvästi, Tervonen sanoo. 

Kumppanimarkkinointi on yhteispeliä 

Kumppanimarkkinointi onnistuu, kun kaikki osapuolet – vendor, kumppani ja markkinointitoimisto – ovat mukana suunnittelussa alusta alkaen. Tällöin voidaan aidosti vaikuttaa asiakkaan ostopolkuun ja valita oikeat taktiikat tavoitteiden mukaan. 

– Hyvä kumppanuus syntyy siitä, että markkinointi ja myynti ovat aidosti samalla puolella pöytää, Ritari muistuttaa. 

Kuukin asiantuntijat toimivat kumppanimarkkinoinnissa paitsi suunnittelijana ja toteuttajana, myös tärkeänä viestinvälittäjänä. Kun valmistajan viesti yhdistetään kumppanin palvelulupaukseen, syntyy sisältöjä, jotka resonoivat asiakkaan tarpeiden kanssa. 

Kumppanimarkkinoinnissa on selviä trendejä ja toiveita 

Yksi selkeä trendi on tapahtumien paluu. Covid19-pandemian jälkeen kasvokkaiset kohtaamiset ovat tehneet vahvan paluun. Nyt panostetaan entistä enemmän laadukkaisiin ja pienempiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin. Samalla telemarkkinointi on löytänyt uuden roolinsa ostoprosessin loppupäässä. 

– Tällä hetkellä liidien generointi on monessa kampanjassa ykköstavoite, Ritari sanoo. 

Asiantuntijoiden ikuisena haaveena on, että jonakin päivänä kumppanimarkkinointia päästäisiin suunnittelemaan entistä pidemmälle aikavälille esimerkiksi vuosibudjetin kautta. 

– Kvartaalitalous asettaa rajoja, mutta meillä on kyky nähdä kokonaisuus pidemmälle, Tervonen toteaa. 

Kumppanimarkkinointi vaatii kumppanin 

Kumppanimarkkinointi on erityinen osa-alue, joka vaatii osaamista, järjestelmällisyyttä ja kokemusta. Kuukilla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus ICT-alan kumppanimarkkinoinnista, ja tiimi tuntee niin vendoreiden vaatimukset kuin kumppaneiden tarpeet. 

– Me ymmärrämme teknologian, mutta puhumme suomea. Meidän tehtävämme on sanoittaa, konkretisoida ja toteuttaa markkinointia, joka vie kohti asetettuja tavoitteita, Tervonen kiteyttää. 

Kaikki Kuukin podcastit löydät täältä. 

Tekstin tuottamisessa on käytetty apuna tekoälyä. 

Kirjoittaja

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Eeva Ristkari

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Tiina Tervonen

Tiina Tervonen

Director – Business & Operations
+358 400 297 007
tiina.tervonen@kuuki.fi

Maaria Ritari

Maaria Ritari

Key Account Manager
+358 40 521 7968
maaria.ritari@kuuki.fi

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Muru, tää on markkinointia: Kuvitukset ja visualisoinnit – tekoälyn rooli ja mahdollisuudet 

Muru, tää on markkinointia: Onko SEO kuollut? Tarvitaanko verkkosivuja enää? – Tekoälyn aikakausi markkinoinnissa

Muru, tää on markkinointia: Rakenna ja vahvista brändiä tai kuihdu pois

Muru, tää on markkinointia: Tekoäly sitä ja tätä, mutta miten sitä voi hyödyntää liiketoiminnassa?

Ota yhteyttä