Markkinoinnin uusimpia juttuja on FOOH (fake out of home) eli täysin digitaalinen lavastettu ulkomainonta. FOOH-mainokset tulevat varmasti näkymään yhä enemmän sekä somen uutisvirroissa että muilla digitaalisilla alustoilla. Erityisesti FOOH-mainontaa tehdään TikTokia ja Instagramin Reelsiä varten.
Erilaisten tekoälytyökalujen ansiosta vaikuttavia videoita ja erikoistehosteita on mahdollista ottaa osaksi myös maltillisten budjettien mainoskampanjoita. Ideana on tehdä visuaalisesti niin vaikuttavaa sisältöä, että se leviää maksetun näkyvyyden lisäksi myös orgaanisesti ja muodostuu parhaimmillaan viraaliseksi sisällöksi. Oikeastaan FOOH ei ole varsinaisesti mitään uutta, sillä elokuvissa vaikuttavia erikoistehosteita on nähty enenevässä määrin jo kasarin Tähtien sota -elokuvien ajoista lähtien.
Lyhenteistä sen verran, että OOH (out-of-home) tarkoittaa ulkomainontaa kuten julistemainontaa ja katuvarsimainontaa. DOOH (digital out-of-home), digitaalinen ulkomainonta, on ulkomainontaa digitaalisilla näytöillä, tutuimpina suuret mainosnäytöt ja kauppakeskusten mainostaulut.
FOOH-toteutuksiin liittyy läheisesti myös CGI (computer-generated imagery) eli tietokoneella luotu grafiikka. Joskus FOOH-ratkaisuihin voi viitata myös kirjainyhdistelmä CGOOH (computer-generated imagery (CGI) in out-of-home (OOH)).
FOOH (fake out of home ads) tarkoittaa lavastettua ulkomainontaa.
Esimerkkejä kansainvälisistä FOOH-kampanjoista
Olet saattanut törmätä jo FOOH-mainoksiin somakanavissasi, ja helpoin tapa käsittää FOOH-konsepti tapahtuukin esimerkkien kautta:
Barbie-elokuvan Dubain maamerkkiä hyödyntänyt FOOH ylitti uutiskynnyksen
Marimekko juhlisti Unikko-kuosia FOOH-toteutuksella
Kosmetiikka-alan viraalinen FOOH-toteutus hyödynsi Lontoon metroa
Vinkit onnistuneeseen FOOH-kampanjaan
Hyvä FOOH-kampanja vaatii kuitenkin aina pohjakseen myös erinomaisen idean ja kokonaiskonseptoinnin; pelkän tuotteen vieminen Eduskuntatalon portaille ei tee onnistunutta FOOH-kampanjaa.
– Suunnittelu on äärimmäisen olennaista. Vaikka lopputulos näyttääkin yksinkertaiselta, pienilläkin valinnoilla voi olla työmäärään merkittävä vaikutus. Nyrkkisääntönä voisi melkein pitää, että materiaalia on aina helpompi lisätä alkuperäisen videon päälle kuin poistaa sitä, Kuukin Senior Digital Developer Jukka Leppänen kuvailee.
Onnistuneessa FOOH-kampanjassa
- hyödynnät tarinallisuuden elementtejä
- pidät yleisön ja brändin keskiössä
- vangitset huomion ensisekunneilta
- kohdennat mainokset oikein.
FOOH-kampanjoinnin etuja on sen suoriutumisen tarkka mitattavuus. Toisaalta FOOH asettaa brändin rakentajat uuden vaikean kysymyksen eteen: jos teemme feikkiä sisältöä someen, miten säilytämme luottamuksen brändiimme? Vaarana on myös, että tosielämän OOH-kokemukset heikkenevät, kun fyysisessä maailmassa ei pystyä samanlaisiin sirkustemppuihin kuin FOOH-maailmassa. Näitäkin on hyvä pohtia ennen ensimmäistä FOOH-kampanjaa.
Kiinnostaako vaikuttava FOOH-mainonta tai tarvitsetko lisäpotkua DOOH-markkinointiin? Olemme valmiita rakentamaan visuaalisesti vaikuttavan kokonaisuuden!