Viime viikolla Google täytti 20 vuotta. Ehdin kasvaa teini-ikäiseksi ennen kuin Google tuli ja muutti sen, miten haemme ja ennen kaikkea löydämme tietoa verkosta. Enää ei tarvita Hämeenlinnan kirjaston ylläpitämää Makupalat-linkkisivua. Myös Yahoo!, Altavista tai AskJeeves ovat monelle jo unohtuneita käsitteitä.
Kotimaisten kielten keskus, Kotus lisäsi googlettamisen (ja myös sanat guuglata, kuukkeloida!) vuonna 2006 Suomen sanakirjaan, samana vuonna kuin Google perusti Suomeen toimipisteen. Vuodesta 2012 on voinut tehdä Google-äänihakuja. Google tarjoaa parhaan käyttökokemuksen, siksi se on edelleen länsimaissa käytetyin hakukone. Nyt jo niin suuri, että sitä on vaikea syrjäyttää.
Netin tietomäärä on käsittämätön
Kalifornialaisella pörssiyhtiöllä on kasvava valta siihen mitä löydämme verkosta, ja sen jatkuvasti lisääntyvästä tieto- ja datamäärästä. Tietoliikenne- ja elektroniikkateollisuusjätti Ciscon ennusteen mukaan vuonna 2021 netissä liikkuu joka kuukausi niin paljon videoita, että niiden katsomiseen menisi enemmän kuin 5 miljoonaa vuotta.
Tavuissa puhutaan tsettatavuista.
Vuonna 2016 tietoa IP-osoitteiden välillä liikkui hieman enemmän kuin yhden tsettatavun verran dataa. Ja yksi tsettatavu on 4 919 131 752 989 213 noin 200-sivuista kirjaa. Internetissä on lähes kaksi miljardia verkkosivua. Eli enemmän kuin ihmismieli pystyy käsittämään.
Hakukonemarkkinointi auttaa löytymään
Googlen ydintoiminnan, hakukoneen bisnesideaa voisi verrata yksinkertaisimmillaan opastekylttiin tien laidassa. Selitän.
Ajat jossain päin Suomea ja kahvihammasta alkaa kolottaa. Kun neljännen kerran käy niin, että ohitat tienristeykseen sijoitetun kyltin ”Kahvila ->”, menetät hermosi ja kaivat Google Mapsin esiin.
Maps kertoo lähimmät kahvilat arvosteluiden ja kuvien kera ja opastaa perille.
Kyse on löydettävyydestä. Liiketoiminnallasi, olipa toimiala mikä tahansa, ei ole asiakkaita, jos kukaan ei tiedä sen olemassaolosta. Digitaalisessa maailmassa Google on onnistunut määrittämään paikan, josta aina etsimme. Ja yleensä myös löydämme.
Hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi auttavat Googlen kaltaisia toimijoita löytämään asioita ja tietoa verkon valtavasta massasta. Joka sekunti tehdään noin 70 000 Google-hakua. Ajatuksen tasolla sama asia kuin, että jokainen lappeenrantalainen tekisi haun joka sekunti.
Internetyhtiöiden markkinaosuuksia tutkivan Net Marketsharen mukaan kaikista hakupalveluista lähes 80 prosenttia tehdään Googlella. Pelkästään tätä blogikirjoitusta varten googlasin 67 kertaa.
Esimerkiksi hakusanalla digitaalinen markkinointi Google antaa yli 850 000 hakutulosta. Pelkkiä tulossivuja on 14. Alapa siinä sitten surffailla.
Kuuki auttaa löytymään oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
Ilmaisia, helppokäyttöisiä ja käyttäjäystävällisiä. Vertaansa vailla olevia analytiikkatyökaluja ja käytettävyyttä. Google Analytics, Search Console ja Google Ads pystyvät kertomaan paljon, mutta jokaisen aika on rajallista, siksi kannattaa luottaa asiantuntijoihin hakukonenäkyvyydessä ja sen kehittämisessä. Dataa riittää, se on käynyt selväksi.
Sen analysoimiseen tarvitset digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoita – kuten Kuukia. Yritysten panostukset digitaaliseen markkinointiin ovat Suomessa vain kasvaneet, ja kilpailu kiristyy. Digimaailman markkinoinnin osaaminen on yrityksen menestymisen edellytys – ja tämä EI tarkoita jokaisessa kanavassa mukana olemista.
Googlen tuotteita ovat eniten rahaa tuovan hakukoneen ohella itseään ajavat autot, Youtube, kääntäjä, Android-käyttöjärjestelmä, Chromecast, Google Earth…
Kuukissa tehdään töitä sen eteen, että jokainen Kuukin asiakas olisi löydettävissä ja heidän palveluillaan olisi asiakkaita. Älä ole se kahvilayrittäjä, jonka ohi ajetaan. Ole se, joka saa viisi tähteä Googlen arvosteluissa.
Tähdet sinun tosin on ansaittava palvelullasi.
Ota rohkeasti yhteyttä, me emme nosta sinua kenen tahansa näytöllä hakukoneen tuloksissa kärkipaikoille – vain heidän, joiden tarvitsee löytää sinut.