Kootut vinkit promptaukseen ja tekoälybotin kouluttamiseen 

Hyvä prompti ei synny kiireessä. Se rakentuu huolellisesti kasaamalla.

Kirjoittaja
Roosa Heinonen

Roosa Heinonen

Copywriter

Tekoäly on – kuten taannoisessa pakinatyylisessä kirjoituksessakin käsittelin – oivallinen renki, mutta huono isäntä. Onko se renkinä ahkera ja hyödyllinen, vai laiskanpuoleinen patisteltava, on paljon isännästä, eli promptaajasta kiinni. Promptaamiseen näet pätee nyrkkisääntö: Shit in, shit out. 

Kaikki tekoälyä käyttäneet lienevät syyllistyneet siihen, että AI kaivetaan apuriksi heikkona hetkenä: väsyneenä, kiireessä tai silloin, kun motivaatio on kadoksissa. Kun näistä lähtökohdista yrittää vain nopeasti sutaista jotain, lopputulos on sen mukainen, käytti apuna tekoälyä tai ei. 

Todellisuudessa hyvä lopputulos vaatii aikaa ja vaivannäköä. Mikä toimii, mikä ei? Miten Chat-GPT toimii, kun teen näin, entä noin? Parhaat tulokset eivät tule nopeasti hetkessä, vaan kehittämällä pitkäjänteisesti. Kouluta siis botteja ja päivitä niiden ohjeistusta esille tulevien ongelmien mukaisesti. 

Omiin tarpeisiin kannattaa myös luoda promptipohjia, joita on helppo käyttää ja täydentää tarpeen mukaan. Miten olisi firmasi tai tiimisi yhteinen promptipohja, jota hyödyntää, kun “tenkkapoo” iskee? 

1. Anna tekoälylle promptatessa selkeä rooli 

Mitä tarkemman roolin AI:lle antaa, sitä helpompi tekoälyn on antaa spesifejä vastauksia. Rooli määrittää sitä, mistä perspektiivistä AI asiaa tarkastelee. Huom! Roolin ei tarvitse olla sama kuin oma roolisi, leikittele ja testaile millaisia lopputuloksia erilaiset näkökulmat saavat aikaan. 

”Olet markkinoinnin ammattilainen” à Olet kokenut digitaalisen markkinoinnin spesialisti strategiseen B2B-markkinointiin keskittyvässä toimistossa. Luot erinomaisesti konvertoivia kampanjoita tekniikan alalla toimiville asiantuntijayrityksille. Kampanjasi tukevat yrityksen liidien hankintaa: ne ohjaavat lukijoita lukemaan lisää yrityksen tuotteista ja palveluista sekä lopulta ottamaan yhteyttä. Kirjoitat selkeää ja asiantuntevaa mainoscopyä. 

2. Tekoäly tykkää selkeästä tehtävänannosta – mieti mitä haluat! 

Kun AI:lle antaa tehtävän, siinäkin kannattaa olla mahdollisimman spesifi. Tärkeää on määritellä, mitä haluat. Näin Chat-GPT voi suorittaa tehtäväsi mahdollisimman onnistuneesti. Jos haluat tietynlaista sisältöä, pyydä sitä. AI ei ole ajatustenlukija. 

Mitä haluat Chat-GPT:n tekevän? ”Auta” à Editoi, opponoi, korjaa kirjoitusvirheet, analysoi, optimoi, ehdota parannuksia… 

”Tee minulle esitelmä” à Tee minulle 10-sivuinen esitelmä, jossa on kansilehti, puhujan ja teeman esittely, kolme pääpointtia, yhteenveto ja yhteystiedot ja lähteet kokoava dia. Esitelmä näytetään IT-alan markkinointitapahtumassa, jonka teema on Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2026. Tapahtuman osallistujakunta koostuu käytännön IT-markkinointia työkseen tekevistä markkinoinnin ammattilaisista kuten markkinointikoordinaattoreista, markkinointisuunnittelijoista ja pienempien yrityksien markkinointipäälliköistä. Käytä tiedonhakuun seuraavia lähteitä. 

3. Tarkasti määritelty konteksti on polttoainetta hyvälle lopputulokselle 

Edelleen: mitä spesifimpi voit olla, sitä parempia tuloksia saat. Kohderyhmä, tausta, tavoitteet. Näin saat tarkempia ehdotuksia, jotka perustuvat täsmällisempään tilanteeseen, käytössä oleviin resursseihisi sekä tavoitteisiisi. Jos kysyt 

”Ehdota miten jakaisit 5000 € mediabudjetin eri alustoille” à Kerro taustaa yrityksen toimialasta, tavoitteista, asiakaskunnasta, myynnin haasteista, kilpailijoista jne. Enemmän on enemmän. Voit vielä kehottaa Chat-GPT:tä pohtimaan asiaa ja poimimaan antamasi tiedon joukosta päätöksenteon kannalta olennaiset asiat. 

4. Myös tekoälylle promptatessa “rajat ovat rakkautta” 

Ilmaise aina ääneen mahdolliset spesifit rajoitukset, jotka koskevat lopputulosta. Tekstin sävy, pituus, lopputuloksen formaatti, teemat ja termit, joita pitäisi välttää. Jos mahdollista, anna selkeä esikuva/tyylivihje. Voit syöttää Chat-GPT:lle myös omia tekstejäsi/aiempia saman yrityksen tekstejä ja kehottaa kopioimaan niiden tyylin. 

”Kirjoita maksimissaan 500 sanan mittainen blogiteksti. Vältä epämääräisiä ympäristötermejä kuten ”ekologinen” ja ”ympäristöystävällinen”. Vältä bullet-listoja. 

Huom! Chat-GPT:n haasteena on edelleen se, että se ei puhu suomea ”natiivisti” vaan ”ajattelee englanniksi” ja kääntää vastauksen käyttöliittymän kielelle. Siksi kielessä voi olla käännöskukkasia, hassuja rakenteita ja kankeuksia. Chat-GPT itse neuvoo seuraavasti: 

  • Mainitse promptissa “suomalainen sävy” tai “luonteva suomi”. 
  • Kehota ottamaan suomalaisen sisällöntuottajan rooli. 
  • Kerro että kohderyhmä on suomalaiset yrityspäättäjät / pk-yritysten markkinointivastaavat. Pyydä käyttämään tyyliä, joka puhuttelee heitä luontevasti. 
  • Tarvittaessa voit sanoa suoraan: älä käytä englannista lainattuja ilmaisuja kuten “unlock”, “empower”, “transform”. Kirjoita luontevalla suomella. 

5. Määrittele formaatti, niin saat, mitä tarvitset 

Anna Chat-GPT:lle tarkat ohjeet sisällön formaatista. Myös kohderyhmä voi vaikuttaa formaattiin: markkinoinnin ammattilaisille suunnattu markkinoinnin tuloksia purkava esitys sisältää eri asioita kuin yrityksen hallitukselle suunnattu. 

”Lisää tekstin alkuun myös maksimissaan 160 merkin metakuvaus ja maksimissaan 60 merkin metaotsikko. Sisällytä blogitekstiin konkreettisia esimerkkejä. Lisää tekstiin väliotsikoita luettavuutta helpottamaan. Kirjoita loppuun lyhyt tiivistelmä tekstistä.” 

Vinkkejä toimivaan tekoälypromptiin on poimittu AI Masterilta

Tarvitko vinkkejä markkinointiin tai oikean ihmisen näkökulmaa? Vaikka AI on jo monessa kyvykäs, on asiantuntijoiden kesken sparrailu aina arvokasta. Jos tarvitset tukea yrityksesi markkinointiin tai vaikkapa budjetointiin, ota yhteyttä! 

Kirjoittaja

Roosa Heinonen

Copywriter

Roosa Heinonen

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Ulla Ristkari-Ryynänen

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner
+358 400 878 269
eeva.ristkari@kuuki.fi

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Ajatusviiva on vain syntipukki – miksi tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä?

Muru, tää on markkinointia: Moneypenny mullistaa rekrytointimaailman: Tekoäly työnhaussa ja rekrytoinnissa – CV-pankkien uusi tekoälyaika on täällä 

Muru, tää on markkinointia: Kuvitukset ja visualisoinnit – tekoälyn rooli ja mahdollisuudet 

Muru, tää on markkinointia: Onko SEO kuollut? Tarvitaanko verkkosivuja enää? – Tekoälyn aikakausi markkinoinnissa

Ota yhteyttä