Verkkosivutrendit – 2019

Vuonna 2019 verkkosivustosuunnittelussa panostetaan käyttökokemukseen.

Verkkosivustot kehittyvät ja mukautuvat jatkuvasti uusien tekniikoiden myötä. Sivusto, joka näyttää nyt tyylikkäältä ja modernilta, saattaa olla tekniikaltaan vanhentunut jo muutamassa kuukaudessa. Siksi onkin tärkeää tunnistaa ohimenevät ”hypet” ja rakentaa verkkosivusto pohjalle, joka kestää aikaa ja tuottaa tuloksia myynnille.

Vuonna 2019 verkkosivustosuunnittelussa panostetaan käyttökokemukseen. Ei riitä, että verkkosivustosi on visuaalinen taideteos kauniilla väreillä ja videotaustalla. Sen pitää olla myös nopea, helppokäyttöinen  ja mobiili edellä rakennettu.

Nopeus

Kaunis sivusto saattaa hivellä silmää, mutta jos sen lataaminen kestää pitkään, olet todennäköisesti jo menettänyt mahdollisuutesi myyntiin. Nykypäivänä keskiverto Internetin käyttäjä ei jaksa odottaa sivuston latautumista kuin pari sekuntia. Jos siis haluat vakuuttaa potentiaalisen asiakkaasi verkossa, sivustosi tulisi latautua alle kolmessa sekunnissa.

Lisäksi Google päivitti algoritminsa heinäkuussa 2018 priorisoimaan nopeasti latautuvia verkkosivustoja. Todennäköisesti muut hakukoneet seuraavat perässä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että suuret kuvat tai taustavideot häviäisivät moderneilta verkkosivustoilta. Suunnitteluprosessissa täytyy vain jatkossa kiinnittää yhä enemmän huomiota sivuston nopeaan latautumiseen.

AMP-Sivut

AMP-sivuista on puhuttu jo pari vuotta. Googlen priorisoidessa sivustojen nopeutta hauissaan, AMP-sivut ovat jälleen tapetilla. Yksinkertaisesti sanottuna AMP-sivujen avulla saamme rakennettua verkkosivustosta kevytmallin, joka latautuu salamannopeasti yhteydestä riippumatta ja tarjoaa näin käyttäjälle erinomaisen käyttökokemuksen.

AMP-sivun tunnistaa Google-haussa salama-ikonista

Business-mielessä AMP-sivu on kokeilemisen arvoinen. Parhaassa tapauksessa se tuo lisää asiakkaita hakukoneiden kautta ja sitä kautta lisää tuloja yrityksellesi. Ja onhan kyseessä projekti, jossa Google on itsekin mukana, joten tuskin AMP-sivuista ainakaan haittaa on.

Yksinkertaisuus on kaunista

Vähemmän on enemmän. Tämä pätee verkkosivusuunnittelussa myös vuonna 2019. Mitä vähemmän sivustollasi on tavaraa, sitä vähemmän asiakkaasi on ajateltava. Yksinkertainen ja hyvin suunniteltu verkkosivusto ohjaa sivukävijää oikeaan suuntaan sekä antaa kävijän keskittyä oikeaan asiaan ilman, että sivuston muut elementit häiritsevät.

Yksinkertaista suunnittelua tullaan todennäköisesti ”rikkomaan” kirkkailla väreillä, rohkealla typografialla, erilaisilla muodoilla ja interaktiivisilla taustoilla, kuten taustavideoilla.

Verkkosivustoilla tullaan jatkossakin näkemään pelkistettyä ”flat-design” -tyyliä. On hyvä muistaa, että pelkistetty ei automaattisesti tarkoita tylsää. Yhdistelemällä värikkäitä elementtejä, ikoneita ja kuvia kauniiseen typografiaan, saadaan rakennettua käyttökokemukseltaan erinomaisia verkkosivustoja.

Lisäksi minimalistinen, pelkistetty tyyli mahdollistaa nopeat latausajat, mikä parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä. Myös kirkkaat värit, selkeät elementit ja avoin tila auttavat kävijää keskittymään sivustosi tärkeimpiin asioihin.

Mobile First

Nopeus ei ole ainoa tekijä, millä Google mittaa sivustojen laatua. Mobile First -tekniikasta on riittänyt asiaa jo muutaman vuoden ajan. Mobiilihaut ohittivatkin työpöytähaut jo vuonna 2015 ja tämän mukaisesti Google on muuttanut indeksointiaan priorisoimaan sivustoja, jotka ovat mobiiliystävällisiä. 

”Ihmiset ovat yhä riippuvaisempia älypuhelimistaan, jotta he voivat tehdä viime hetken ostoksia ja päätöksiä.”

Selkeä etusivu, yksinkertainen navigointi, saumattomat yhteystietomuodot ja käytettävyys ovat keskeisiä tekijöitä, jotka parantavat asiakkaasi käyttökokemusta ja vähentävät suoria poistumisia sivustolta. Samalla parannat näkyvyyttäsi Googlen hakutuloksissa.

Mobile First

Näin ollen on melko loogista, että verkkosivusuunnittelussa tullaan tulevaisuudessa huomioimaan mobiililaitteet ensin.

Chatbotit

Chatbotit nähdään usein perinteisenä chattina sivustolla. Tämän lisäksi chattia voidaan ajatella keskustelevana käyttöliittymänä, joka tuntee sivuston sisällön kuin omat taskunsa.

Sen sijaan, että sivustoa käytettäisiin linkkejä painellen, tarjoaa chatbot mahdollisuuden ”chattailyyn” aivan kuten iltaisin kaveriporukan Whatsapp-keskusteluissa. Ja mikä parasta, botille voidaan opettaa jopa vitsi tai kaksi. Siinäpä vasta käyttökokemusta kerrakseen.

Ota yhteyttä