Väylä markkinoinnin tulevaisuuteen

Kuukin työharjoittelija Miki Koskisen näkökulma Mainontapäivä 2018 -tapahtumaan

Kuukityöharjoittelija Miki Koskisen näkökulma Mainontapäivä 2018 -tapahtumaan

Päivä starttasi varhain perjantai aamuna Lahden rautatieasemalta, kun Kuukin porukka lähti junalla kohti Helsinkiä ja Finlandia-taloa. Junamatkalla olikin hyvä ottaa selvää, mistä koko Mainontapäivässä oikeastaan oli kyse. Mittakaava yllätti minut täysin. Paikalla oli paljon alan yhteistyökumppaneita esittelypisteineen, sekä puhujia niin Suomesta kuin maailmaltakin. 

Ilmoittautumisen yhteydessä Finlandia-talon aulassa vieraille jaettiin osallistumispassit, joista ilmeni henkilön nimi ja yritys, jota edustaa. Mainontapäivä alkoi aamiaistarjoilulla Piazza-tilassa, josta siirryimme kuuntelemaan ensimmäisiä puhujia Finlandia-salin puolelle. Kirsi Alm-Siira toimi tapahtuman juontajana. Siis se maikkarin uutisankkuri, joka putosi tuolilta kesken lähetyksen. Näin hän myös esitteli itsensä yleisölle, mikä kertoo hänen rennosta otteestaan juontaa tilaisuuksia ammattitaidolla. Finlandia-salissa nähtiin yhteensä kuusi puhujaa ja yksi paneelikeskustelu. 

Mielenkiintoisia puhujia ja esityksiä

Päivän kaksi ensimmäistä puhujaa olivat ehdottomasti suosikkejani. SingularityU Nordicin toimitusjohtaja Laila Pawlak aloitti vahvasti puhumalla asiakaskokemuksista, yrittäjyydestä ja innovaatioista. Heti perään keksijä, futuristi, säveltäjä ja start-up-yrittäjä Perttu Pölönen saapui kertomaan disruptiosta ja miten se on vaikuttanut maailmaan. Mielenkiintoinen ilmiö, joka yksinkertaisuudessaan on sitä, kun jokin uusi innovaatio tai teknologia on syrjäyttänyt vanhat toimijat markkinoilta. 

Aamun kolmannen puhujan jälkeen Piazzan puolella tarjoiltiin lounasta ja ohjelma jatkui Piazzan lavalla. Lavalla nähtiin muun muassa Pecha Kucha -esityksiä, joissa ideana on esitellä oma aihe 20 kuvaa käyttäen ja jokaiselle kuvan aiheelle on 20 sekuntia aikaa. Näin saatiin aikaan lyhyitä ja kiinnostavia esityksiä. 

Iltapäivällä Finlandia-salissa puhuttiin vielä paneelikeskustelun muodossa mobiililaitteiden tärkeydestä markkinoinnissa ja verkko-ostamisessa, kyberturvallisuudesta sekä markkinoinnin vastuullisuudesta. Varmasti koko päivän mieleenpainuvin puhuja oli kitara mukanaan lavalle asteleva Jurgis Didžiulis, joka vei yleisön tulevaisuuden tunnematkalle yhdistäen teknologiaa, interaktiivisuutta ja musiikkia. En ole varma, oliko hän edes tietoinen suomalaisten tavallisesti pidättyvästä luonteenpiirteestä vai oliko hän vain hyvin rohkea, yrittäessään ottaa yleisön mukaan esitykseensä laulamaan, liikkumaan ja kertomaan tuntemattomalle vierustoverille ”I love you”. Alun vaivaantuneiden katseiden jälkeen yleisö alkoi lämmetä ja esitys päättyikin lavalle Jurgis keskellä ja koko yleisö tiiviisti hänen ympärillään laulaen sekä taputtaen. Tämän esityksen muistan varmasti vielä pitkään! 

Vuoden brändinrakentaja

Tapahtuma päättyi Vuoden brändinrakentaja -palkinnon jakoon ja kuohuvien skoolaukseen voittajalle. Tänä vuonna tittelin pokkasi OP Ryhmä. 

Päivästä jäi todella lämmin fiilis ja sain paljon uusia ideoita sekä oivalluksia omaan tekemiseen. 

 

Jutun kirjoitti Miki Koskinen. Miki opiskelee Lahden ammattikorkeakoulussa palveluliiketoiminnan tradenomiksi. Miki on Kuukissa työyhteisöjaksolla oppimassa digitaalisesta markkinoinnista ja myynnistä sekä verkkosivujen suunnittelusta. 

Ota yhteyttä