Kuvalinkityksistä lisää tehoja hakukonenäkyvyyden kehittämiseen

Kuvalinkkien käyttämisestä hakukonenäkyvyyden kehittämisessä on ollut erilaisia mielipiteitä. Onko kuvalinkityksistä haittaa vai hyötyä? Kuvalinkitysten, kuten kaiken muunkin SEO-tekemisen kanssa, väärinkäyttäminen voi vaikuttaa negatiivisesti sivuston hakukonenäkyvyyteen.
Sopivassa suhteessa ja oikein käytettynä kuvalinkitysten tekeminen sivustolle voi edistää sivuston hakukonenäkyvyyttä. Avainsanojen viljely kuvien vaihtoehtoisiin kuvauksiin (alt-attribuutti) ei kuitenkaan ole suotavaa ja on Googlen ohjeistuksen vastaista.

Hakukoneoptimoinnin asiantuntijayhteisö SEO Powersuite on kirjoittanut laajemmin myös muiden linkitysten SEO-käytön myyteistä ja faktoista artikkelissaan.

Googlen kuvahaku ja kuvien tulkinta kehittyy koko ajan

Aikaisemmin Googlella oli haasteita kuvien tulkitsemisessa ja siksi Google virallisesti ohjeisti, että verkkosivuilla käytettäisiin tekstiä kuvien sijasta näytettäessä tärkeitä nimiä, sisältöä tai linkkejä. Tämän tueksi Google suositteli alt-attribuuttin muutaman kuvaavan avainsanan käyttöä tapauksissa, jossa oli pakko sisällyttää kuvia tekstisisältöön.

Googlen ohjeistus kuvien ja alt-attributin käyttöön osana hakukoneoptimointia.

Tekoäly ja koneoppiminen kuitenkin kehittyy alati. Nyt Google – ja muut hakukoneet siinä samalla, ymmärtävät kuvien sisältöä paljon paremmin kuin ennen. Googlen kuvatulkinnan kehittymisessä esimerkiksi esineiden ja asioiden tulkinta (Object Detection in images) on kehittynyt paljon.

Vinkkejä kuvalinkitysten käyttämiseen osana sivuston hakukoneoptimointia

Kuvalinkityksissä on paljon mahdollisuuksia ja niiden järjestelmällinen sekä oikeaoppinen käyttäminen osana sivuston hakukoneoptimointia voi olla hyvinkin hedelmällistä hakukonenäkyvyyden kehittymiselle.
Vinkkejä ja käytännönohjeita kuvalinkitysten tekemiseen:

1. Alt-tekstien käyttäminen on edelleen suotavaa, vaikka Googlen kuvatunnistus kehittyykin. Sivustolla olevien tyhjien alt-tekstien paikat voi tarkistaa esimerkiksi SEOprofiler – tai WebSite Auditor -työkalun avulla. Jos sivustolla on paljon kuvia, niin kannattaa keskittyä oikeasti tärkeiden kuvien optimointiin ja niiden metatietojen kehittämiseen. Näitä ovat esimerkiksi infograafit, diagrammit, prosessien esittelykuvat tai asiantuntijoiden henkilökuvat.

2. Linkittäminen kuvasta toiseen sivuun tai sivustoon voi olla ajankohtaista, kun

  • kuva toimii viittauksena toiseen artikkeliin tai asiakirjaan
  • kuva on navigaatiolinkin kuvake
  • kuva on infograafi tai kaavio, jota täytyy suurentaa tai katsella erillisellä sivulla.

Muista myös kuvalinkin luomisessa lisätä asiaa koskeva kuvateksti ja vaihtoehtoinen kuvaus (alt-attribuutti).

3. Hyötykuvat ovat loistava mahdollisuus linkitysten rakentamiselle. Muut sivustot voivat käyttää näitä viitaten sivustoosi ja saat sivustolle johtavia linkityksiä. Hyötykuvia voivat olla infograafit, kaaviot, meemit jne.

Huomioi kuitenkin, että kaikki eivät aina tee linkitystä, vaikka lainaisivat kuvaa sivustolta. Kannattaa siis aika ajoin tarkistaa omien kuvien tilanne verkossa. Se onnistuu esim. Chromen selaimella viemällä hiiren osoitin kuvan päälle, klikkaamalla hiiren oikeaa painiketta ja valitsemalla Hae kuvaa (Google).

Tarkista kuvan käyttö verkossa Googlen hakukoneen avulla

Selain aukaisee uuden välilehden Google kuvahaun tuloksiin kuvastasi. Jos näet väärinkäytöksiä kuvastasi, voit olla yhteydessä kuvaa käyttävään tahoon ja pyytää heitä linkittämään sivustollesi.

Googlen kuvahaun käyttäminen omien kuvien käytön tarkistamiseen
Aikaisemmassa juttusarjan kirjoituksessani käsittelin mitä tulisi ottaa huomioon esimerkiksi linkitysten sijoittelussa ja ankkuriteksteissä. Seuraavassa linkityksiä käsittelevässä blogissani kirjoitan nofollow-linkityksistä ja kuinka rel=nofollow-linkitystä voi hyödyntää linkityksissä.

Ulla Ristkari-Ryynänen

Ulla Ristkari-Ryynänen

Markkinoinnin intohimoinen ammattilainen, joka yhdistää perinteisen markkinoinnin keinot digitaalisen maailman vaatimuksiin ja mahdollisuuksiin mm. SoMen, SEM:n ja SEO:n kautta. Kuukin perustajaosakas ja markkinointistrategi.