Hakukonejätti Google julkaisi viime viikolla sosiologien aarreaitan, vuoden 2020 trendaavat kyselyt. Trendaavimpien hakukyselyiden julkaisu oli jo 14. kerta.

Suosituimmat haut ovat vuodesta toiseen samoja, siksi Google tiedottaa näyttävästi trendaavista hauista. Kyseessä eivät siis ole hakukoneesta eniten haetut asiat, vaan eniten hakumääräänsää kasvattaneet asiat. Viime vuoden trendaavista hauista voit lukea aiemmasta blogikirjoituksestani.

Koronavirus näkyi luonnollisesti trendaavissa kyselyissä

Suomen trendaavien kyselyiden lista ei tänä vuonna tarjoa suuria yllätyksiä. Mukana on koronavirus, Yhdysvaltojen presidentinvaalit, Black Lives Matter, Vastaamo ja julkisuuden henkilöissä Vain elämää -kauden osallistujat sekä tästä maailmasta tuonpuoleiseen siirtyneet julkkikset. Ja yhä enemmän halutaan tietää miten laihtua. Kaikki vuoden 2020 trendaavat haut voit käydä katsomassa Google Trends Hakujen vuosi 2020 -sivuilta.

YLEn aamu-TV:n haastattelussa Googlen Suomen markkinointipäällikkö Yacine Samb totesi, että nykyään emme vain käy netissä vaan olemme jatkuvasti online.

Tutkijoiden, järjestelmäkehittäjien ja tilastotieteilijöiden ylläpitämä Internet Live Stats -sivuston mukaan jopa viidennes päivän aikana tehdyistä Google-hauista on uusia. Google-hallitsee hakukonemarkkinoita prosenttiosuudellaan markkinoista. Google käsittelee keskimäärin yli 40 000 hakukyselyä sekunnissa, mikä tarkoittaa yli 3,5 miljardia hakua päivässä.

Oletettavaa onkin, että Google tuntee sinut paremmin kuin kukaan ihminen.

Koronavirus näkyi hakukyselyissä monella tavalla.
Kuvateksti: Koronavirus näkyi hakukyselyissä monella tavalla. Tutkimusten mukaan O-veriryhmän ihmiset eivät sairastu vakavaan koronaan yhtä helposti kuin muut.

Joitakin trendaavia hakuja voi jo ennakoida

Palataanpa kuitenkin trendeihin ja niiden ennakointiin tulevan vuoden osalta. Tässä olisi monelle sisällöntuottajalle ja markkinoijalle iskun paikka, jos bisnekseesi ja brändiisi sopii kannattaa rohkeasti yrittää ennakoida tulevia trendejä ja ottaa sisältöihin mukaan trendaavia sisältöjä. Näkökulmat ja yrityksen omaan viestintään sopiva tapa kertoa asioista ovat avainasemassa.

Suuria ennustajan lahjoja ei tarvita tulevaan vuoteen Suomen osalta, että uskaltaa sanoa kuntavaalien näkyvän varmasti Googlen trendaavimpien hakujen joukossa.

Rokoteturvallisuus ja suuret urheilutapahtumat

Rokoteturvallisuus on luultavasti yksi voimakkaasti tapetilla oleva asia ensi vuonna, kun koronavirusta vastaan rokottaminen alkaa Suomessa. Luultavasti myös sikainfluenssa  -rokote noussee jälleen hakuihin. Sanottakoon nyt tässäkin, että Pandemrix-rokote ja nyt pisimmällä kehityksessä olevat koronavirusrokotteet ovat täysin erilaisia. Helsingin Sanomat kirjoitti koronarokotteesta juuri laajasti, kannattaa tutustua!

Epäilisin myös, että listoilta löytyvät olympialaiset – mikäli ne päästään järjestämään – samoin jalkapallon EM-kisat ja Huuhkajat noussevat listoille. Eli, jos yrityksesi sponsoroi tai on mukana tukemassa urheilijaa tai joukkueen yhtä jäsentä kohti tulevia arvokisoja, ota asia rohkeasti esiin yrityksesi blogissa. Hyvällä onnella juuri kyseinen yllättäjä on kuin vuoden 2019 Marko ”Mörkö” Anttila!

Tarjoamme Kuukissa myös hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon koulutuksia, voit tutustua kaikkiin koulutuksiimme täällä!