Google AI Max: Uusi tehopaketti hakusanakampanjoihin
Googlen uusin lisäys Google Adsiin ei ole uusi mainosmuoto, vaan hakusanakampanjoihin kytkettävä ominaisuus.

Googlen uusin lisäys Google Adsiin on täällä. Kyseessä ei kuitenkaan ole uusi mainosmuoto muiden ohelle, vaan hakusanakampanjoihin kytkettävä ominaisuus. Se on lisättävissä niin uusiin hakusanakampanjoihin kuin jo olemassa oleviin.
Beta-vaiheessa oleva tekoälypohjainen ominaisuus tulee Googlen mukaan kaikkien käytettäväksi alkusyksyn 2025 aikana, eli kauaa ei tarvitse odottaa, vaikka ominaisuus ei Google Ads -tililläsi vielä olisikaan hyödynnettävissä.
Mistä sitten oikeasti on kyse?
AI Maxin perusajatus sisältää kolme päätoimintoa: hakutermivastaavuus, elementtien optimointi sekä laskeutumissivujen URL-osoitteen laajennus. Hakutermivastaavuudella Googlen tekoäly opiskelee kampanjalle lisäämiäsi avainsanoja, mainoksia sekä URL-osoitteita. Näillä opeilla mainontaa voidaan näyttää entistä osuvampien hakujen yhteydessä.
Käytännössä nämä tarkoittavat sitä, että mainontasi voi näkyä osana sellaisia hakuja, joita et ole lisännyt kampanjaasi. Lisäksi mainosten otsikoita ja kuvaustekstejä mukautetaan ja räätälöidään sopimaan käyttäjän tekemiin hakuihin, jotta ne osuvat yhteen mahdollisimman hyvin.
Tekoäly tutkii myös verkkosivustoasi ja ohjaa käyttäjiä sopiviin sisältöihin, vaikka niitä ei olisi erikseen mainokselle määritetty.
Siksi AI Maxia käytettäessä on tärkeää, että sivustosi on ajantasainen ja tarjoaa aiheeseen osuvaa sisältöä. Silloin myös mainosten tekstit ja ohjaukset pysyvät oikeansuuntaisina.
Uusi ominaisuus mahdollistaa jatkossa myös aluekohdennuksia käyttäjän kiinnostuksenkohteiden perusteella (location of interest). Näin käyttäjiä saadaan kiinni myös heidän hakujensa perusteella, vaikka he fyysisesti sijaitsisivatkin muualla.
Mainonnalla voidaan siis tavoittaa esimerkiksi kuopiolaisia, jotka hakevat Rovaniemeltä palveluita, kun mainosryhmään kiinnostavaksi sijanniksi on lisätty Rovaniemi.
Raportointi selkeämmäksi – mitä näet jatkossa?
Myös raportointia on parannettu, joten tulosten seuranta on aiempaa helpompaa. Mukana on esimerkiksi uusi näkymä, josta on mahdollista nähdä tekoälyn tekemät yhdistelmät hakutermeistä, otsikoista sekä URL-osoitteista, sekä tarkastella asiakkaan mainospolkua.
Avainsanojen, laskeutumissivujen ja elementtien osalta raportit sisältävät jatkossa AI Max -tulokset (edellyttäen tietenkin, että tämä ominaisuus on otettu käyttöön).
Äkkiseltään kokonaisuus voi kuulostaa jännittävältä ja ehkä vähän epäilyttävältäkin. Ymmärrän! Tuttuja negatiivisia avainsanoja ei kuitenkaan ole unohdettu. Pystyt edelleen sulkemaan kampanjalta pois avainsanoja tai URL-osoitteita, jotta mainonta ei näy epätoivotuissa hauissa.
Kuuki apunasi uuden kokeilussa
Oikea kumppani varmistaa, että AI Max toimii kuten on tarkoitus. Jos tekoäly päättää ryhtyä omiin ratkaisuihinsa, aktiivinen optimointi varmistaa, että mediabudjettia ei valu hukkaan eikä mainonnassa näy jotain sellaista, mitä siellä ei kuuluisi näkyä.
Ota yhteyttä, jos uuden ominaisuuden kokeilu kiinnostaa tai kaipaat apua suunnitelman laatimiseen!
Ota yhteyttä
Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Ulla Ristkari-Ryynänen
CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Eeva Ristkari
Content & Marketing Lead, Partner
+358 400 878 269
eeva.ristkari@kuuki.fi