Fiksu markkinointi­budjetti 2026: vähemmän ilotulitusta, enemmän tuloksia

Markkinointi ei ole vain brändin rakentamista, vaan ennen kaikkea myynnin moottori. Lue, miten budjetoit markkinoinnin vuodelle 2026!

Kirjoittaja
Ulla Ristkari-Ryynänen

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner

Vuosi 2025 on jo yli puolenvälin, ja ensi vuoden budjetointi on alkamassa tai käynnissä. Vaikka talouden näkymät ovat edelleen epävarmat ja geopoliittiset jännitteet värittävät markkinoita, se ei tarkoita, että markkinointibudjetti kannattaisi ajaa alas.

Markkinointi ei ole vain brändin rakentamista, vaan ennen kaikkea myynnin moottori. Mutta miten varmistetaan, että budjetti ei valu hukkaan, vaan tuo oikeita tuloksia?

Tavoitteet ensin – älä ammu pimeään

Kun puhutaan markkinointibudjetista, ensimmäinen askel on selkeiden tavoitteiden määrittely. Mitä halutaan saavuttaa? Tunnettuutta, lisää liidejä, uusia asiakkaita vai nykyisten asiakassuhteiden vahvistamista? Tavoitteiden asettaminen on kuin kartta matkalle, ilman sitä saatat eksyä keskelle digiviidakkoa.

Yksi hyvä periaate tavoitteiden luomisessa on SMART-tavoitteet eli tavoitteiden tulee olla:

  • Selkeät
  • Mitattavat
  • Haastavat
  • Realistiset
  • Aikataulutetut.

Kilpailu huomiosta on todella kovaa, ja selkeä suunta ja oikein asetetut tavoitteet auttavat kohdistamaan markkinoinnin resurssit oikein.

Tällä tapaa varmistat myös, että markkinoinnin tekeminen ei ole pelkästään hienoja valoja ja värejä taivaalla, joista maksettiin iso nippu seteleitä. Jätetään siis ilotulitteet uudenvuoden ja kaupunkijuhlien iltaan ja käytä markkinoinnin eurot tuloksia tuottavaan tekemiseen, joka kasvattaa myyntiä.

Järki käteen datan kanssa

Data on markkinoinnin – ja myynnin – paras ystävä, kun sitä osaa käyttää oikein. Datan analysointi auttaa ymmärtämään, missä asiakkaasi ovat, miten he käyttäytyvät ja mikä heitä kiinnostaa. Monella pk-yrityksellä on jo käytössään GA4 ja CRM-integraatiot, mutta niiden tuottamaa tietoa ei silti hyödynnetä täysimääräisesti. Varmista viimeistään nyt, että yritykselläsi on työkalut, jotka integroivat ja analysoivat dataa tehokkaasti. Se on menestyksekkään markkinointibudjetin perusta. Jos datan keruusi ei ole vielä kunnossa, budjetoi siihen viimeistään nyt.

Monikanavaisuus on välttämätöntä, ei enää valinnaista

Tänä päivänä ei riitä, että markkinoit yhdessä kanavassa. Olipa kyse LinkedInistä, Google-mainoksista, printtimainonnasta tai lyhytvideoista, eri asiakkaat löytyvät eri kanavista. B2B-sektorilla messut ja asiakastapahtumat ovat edelleen vahvassa roolissa, mutta digikanavien merkitys liidien lämmittämisessä ja myynnin tukemisessa on kasvanut.

Tunnista yrityksellesi sopivimmat kanavat ja varmista, että markkinointi tavoittaa oikean yleisön kaikissa liiketoimintasi kannalta tärkeissä paikoissa.

Automaatio ja tekoäly avuksi – pelkkä ihmistyö ei enää riitä

Monet yritykset laahaavat perässä markkinoinnin automaatiossa. Generatiivinen tekoäly on jo arkipäivää markkinoinnin suunnittelussa ja sisällöntuotannossa, mutta parhaat tulokset saadaan, kun teknologiaa käytetään strategisesti eikä vain kokeilun vuoksi.

Sisältö on edelleen markkinoinnin kuningas, mutta tekoälyn avulla voit vahvistaa asemaasi. Investoi työkaluihin, jotka auttavat markkinoinnin mittaamisessa ja optimoinnissa reaaliajassa ja valitse järjestelmät, joista on todellista hyötyä asiantuntijoiden työarjessa.

Lopulta markkinoinnin automaation ja muunkin markkinointiviestinnän, sisältömarkkinoinnin sekä liidien hankinnan osalta, laadukas sisältö on kaiken keskiössä. Muista siis myös se, ettei määrä korvaa laatua.

Yksi asiakkaalle oikeaa arvoa tuottava sisältö on arvokkaampi kuin sata ChatGPT:llä tuotettua “seuraavan tason” -höttöteksti.

Markkinoinnin automaatiotyökalujen kanssa tulee olla tarkkana: mikään työkalu tai järjestelmä ei itsessään ole Viisasten kivi, vaan oikeasti liidejä tuottavan ja kasvua vauhdittavan liidikoneen käyttöönottoon ja hallintaan tulee panostaa aikaa eli ihmisten työtä.

Budjetoinnista ei kannata tehdä liian vaikeaa

Budjetoinnin ei tarvitse olla pelottavaa matematiikkaa. B2B-markkinoinnissa kannattaa käyttää selkeää laskukaavaa, joka perustuu yrityksen tavoitteisiin. Vuonna 2025 mainonnan kustannukset ovat nousseet, joten realistinen budjetointi vuodelle 2026 on entistä tärkeämpää.

Tiedä esimerkiksi, kuinka monta liidiä tarvitset ja kuinka monta myyntineuvottelua tarvitaan yhden kaupan saamiseksi. Ota tähän avuksi markkinointitoimisto, joka tietää mainonnan ajantasaiset benchmark-luvut eri kanavissa, jotta pystyt arvioimaan panostusten suuruuden budjettiin.

Kumppani tietää myös sen, paljonko olisi aidosti välttämätöntä vähintään laittaa mainontaan ja markkinointiin euroja tai työtunteja, että se alkaa tuottaa tuloksia.

Esimerkkinä asiakkaamme kansainväliseltä niche-toimialalta: oikein ajoitetulla 10 000 euron markkinointibudjetilla saatiin aikaan useiden miljoonien eurojen arvoisia kauppoja, kun kohderyhmäsuunnittelu, kanavavalinnat ja liidien laatu ovat olleet kohdallaan.

Markkinoinnin kuuluu olla kasvunajuri, ei pakollinen paha

Markkinointibudjetti ei ole vain kuluerä, vaan investointi yrityksen kasvuun. Me Kuukilla uskomme, että vaikka talous voi rajoittaa resursseja, markkinointi on se voima, joka pitää yrityksen pyörät pyörimässä. Joka euro, jonka sijoitat markkinointiin, pitäisi lopulta tulla takaisin – ei ilotulituksina taivaalla, vaan oikeina tuloksina kassassa.

Kun markkinointibudjetointi tehdään fiksusti, se tuo kestävää kasvua ja konkreettisia tuloksia. Syksyllä 2025 on erityisen tärkeää suunnitella budjetti niin, että se kestää myös mahdolliset markkinahäiriöt ja tukee myyntiä vuoden 2026 alussa. Me olemme täällä auttamassa varmistamaan, että markkinointisi tuottaa tulosta, oli talousnäkymä mikä tahansa.

Me Kuukilla tiedämme, mitä myyntiä edistävä markkinointi maksaa ja autamme budjetoimaan markkinointisi edistämään liiketoiminnan vuoden 2026 tavoitteita!

Lue myös viime vuoden artikkeli markkinointibudjetin laatimisesta: näin budjetoit markkinointisi myynnin moottoriksi!

Jutun kirjoittamisessa on käytetty apuna tekoälyä.

Kirjoittaja

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner

Ulla Ristkari-Ryynänen

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Ulla Ristkari-Ryynänen

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner
+358 400 878 269
eeva.ristkari@kuuki.fi

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Fixus Center: Kokonaisvaltaiselta markkinointitoimistolta asiantuntevaa Google-hakusanamainontaa ja toimivat verkkosivut

SEO:n loppu – vai vain uusi luku tarinassa? 

Hakusanamarkkinoinnin Google Ads -rahat tehokäyttöön – vältä turhat klikkikulut ja brändimainonnan Google-vero 

Kuukin sponsoriurheilija Heta Hirvosen kauden tavoite Trondheimissa – Kuukin järjestämä kumppani­­­tapaaminen on uusi tapa edistää urheilijan ja yritysten yhteistyötä

Ota yhteyttä