Digipalvelulaki astui voimaan – esteettömyys saattaa olla pakollista sinunkin bisneksessäsi

Vuoden 2025 kesäkuussa astui voimaan digipalvelulaki, jonka myötä saavutettavuusvaatimukset koskevat aiempaa laajempaa joukkoa verkkopalveluiden tarjoajia, kuten verkkokauppoja.

Vuoden 2025 kesäkuussa astui voimaan digipalvelulaki, jonka myötä saavutettavuusvaatimukset koskevat aiempaa laajempaa joukkoa verkkopalveluiden tarjoajia, kuten verkkokauppoja. Traficomin arvion mukaan Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden voi olla vaikeaa käyttää verkkopalveluita etenkin, jos niiden saavutettavuuteen ei ole kiinnitetty huomiota. Monelle digiympäristön esteettömyys ei ole mukavuusasia vaan netissä asioimisen edellytys.

Keitä digipalvelulaki koskettaa?

Vaikka lain vaatimuksiin yltäminen voi tuntua aluksi taakalta, kannattaa se kääntää positiiviseksi. On tärkeää yhdenvertaisuuden toteutumisen kannalta, että mahdollisimman moni ihminen pääsee käyttämään monipuolisesti digipalveluita. Lisäksi lain vaatimuksien täyttäminen saattaa myös mahdollistaa palveluidesi käyttämisen sellaisille ryhmille, jotka eivät aiemmin siihen pystyneet.

Kaiken kaikkiaan digipalvelulaki on keino kehittää verkkopalveluja selkeämmiksi, toimivammiksi ja yhdenvertaisemmiksi.

Laki koskee:

  • Julkishallintoa ja viranomaisia
  • Julkisoikeudellisia laitoksia
  • Pankki- ja vakuutuspalveluita
  • Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen palveluita
  • Verkkokauppoja
  • Sähkökirjoja
  • Audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut, kuten Yle Areena ja Netflix
  • Viestintäpalvelut, esimerkiksi pikaviestinpalvelut, kuten WhatsApp

Laki ei koske mikroyrittäjiä. Lue mikroyrityksen määritelmä täältä.

Mitä vaatimuksia digipalvelulaki asettaa?

Mitä konkreettisia vaikutuksia voimaan astuneella digipalvelulailla sitten on verkkopalveluihin? Digipalvelulaki noudattaa WCAG eli Web Content Accessibility Guidelines -standardin määrittämää ohjeistusta. Digipalveluiden täytyy vastata WCAG 2.1 -ohjeistuksen A- ja AA-tasojen kriteereitä. Yritysten on myös hyvä valmistautua uusien WCAG 2.2 vaatimusten implementointiin vuoden 2025 jälkeen.

WCAG 2.1 -kriteerien mukaan sivuston tulee olla:

Havaittava (Perceivable)

Käyttäjien on voitava havaita sisältö jollakin tavalla (esimerkiksi näön, kuulon tai avustavan teknologian kautta). Käytännössä:

  • Tarjoa tekstivastineet kuville (alt-tekstit)
  • Käytä riittävää kontrastia tekstin ja taustan välillä
  • Mahdollista sisällön kuuntelu tai katselu eri tavoin

Hallittava (Operable)


Käyttäjien on voitava navigoida helposti käyttöliittymässä. Käytännössä:

  • Kaikki toiminnot on voitava suorittaa näppäimistöllä
  • Tarjoa riittävästi aikaa toimintoihin
  • Vältä sisällön vilkkumista (esimerkiksi alle 3 Hz)

Ymmärrettävä (Understandable)


Sisällön ja käyttöliittymän tulee olla loogisia ja ennakoitavia. Käytännössä:

  • Käytä selkeää ja yksinkertaista kieltä
  • Lomakkeet ja virheilmoitukset selkeitä ja auttavat käyttäjää korjaamaan virheitä
  • Toimintojen tulee käyttäytyä ennakoidusti

Lujatekoinen (Robust)


Sisällön tulee toimia eri laitteilla, selaimilla ja apuvälineillä. Käytännössä:

  • Hyödynnä semanttista HTML-koodia
  • Varmista yhteensopivuus ruudunlukijoiden ja muiden apuvälineiden kanssa

Lisäksi digipalvelulaki edellyttää seuraavia asioita

  • Saavutettavuusselosteen laatiminen

Verkkopalvelulla pitää olla seloste, jossa kuvataan saavutettavuuden tila, mahdolliset puutteet ja ohjeet vaihtoehtoisiin tapoihin pyytää sisältöä, jos puutteita esiintyy.

  • Palautejärjestelmä ja vasteaika

Digipalvelussa tulee olla selkeä palautekanava saavutettavuusongelmista ja vastaukset tulee antaa 14 vuorokauden sisällä.

  • Myös mobiilisovellusten tulee noudattaa saavutettavuusvelvoitteita

Digipalvelulaki kattaa myös mobiilisovellusten saavutettavuuden.

Kuinka organisaatiosi voi valmistautua?

Mitäs, jos saavutettavuuskriteerit ovat retuperällä ja jotain pitäisi tehdä? Suosittelemme ottamaan huomioon ainakin seuraavat askeleet:

  • Auditointi ja arviointi: Kaikki lähtee nykytilan tunnistamisesta. Riippumaton saavutettavuustestaus on hyvä paikka aloittaa. Kuuki tarjoaa myös saavutettavuusselvitykset, kysy lisää!
  • Sisällöntuotanto ja mahdollinen koulutus: Varmista, että tuotetut tekstit, kuvat, videot, kieliversiot ja vastaavat täyttävät kriteerit.
  • Tekninen toteutus: Web-kehittäjät integroivat muun muassa alt-tekstit, yhtenäiset heading-rakenteet, näppäimistönavigoinnin ja kontrastien tarkastamisen. Tämä on osa myös Kuukin verkkosivupalveluita.
  • Prosessien jatkuvuus: Saavutettavuutta tuskin saa pakettiin kertaheitolla – se tulee huomioida koko verkkopalvelun elinkaaressa ja aina, kun verkkosivustoa uudistetaan.

Jos haluat saavutettavuusauditoinnin tai tarvitset tukea saavutettavien sisältöjen ja WCAG-vaatimukset täyttävän verkkosivuston luomisessa, Kuukin asiantuntijat voivat auttaa! Ota yhteyttä meihin ja varmista säännöstön noudattaminen!


Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Tomi Kaitarinne

Director – Business & Technology, Founding Partner
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi

Tomi Kaitarinne

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Kohderyhmä on markkinoinnin moottori ja sen polttoaine tulee datasta

Verkkosivujen tietoturva ei ole vain IT:n asia, se on myös brändin turva

AI-optimointi on SEO-optimoinnin uusi serkku – mitä siitä pitää tietää? 3+1 vinkkiä!

Googlen ekosysteemi ja Consent Mode – varmista Google Adsin datankeruusi

Ota yhteyttä