Muru, tää on markkinointia: Kuvitukset ja visualisoinnit – tekoälyn rooli ja mahdollisuudet 

Teknologia- ja markkinointi Kuukin Muru, tää on markkinointia -podcastissa pohditaan markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen maailmaa monesta eri näkökulmasta.

Missä vaiheissa tekoäly on jo arkipäivää visuaalisessa suunnittelussa ja missä kohtaa se tarvitaan vielä ihmistä? Entä mitä aitous tarkoittaa markkinoinnin kuvamaailmassa tällä hetkellä?

Kirjoittaja
Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Tekoäly on astunut vahvasti myös visuaalisen markkinoinnin tontille ja tullut osaksi työn arkea myös kuva- ja videopuolella. Kuukin Muru, tää on markkinointia -podcastin neljännessä jaksossa sukelletaan tekoälyn käyttöön kuvituksissa, liikkuvassa kuvassa ja visuaalisessa suunnittelussa. Juontajana Content & Marketing Lead Eeva Ristkari ja keskustelemassa mukana Creative Director Jaakko Seppälä ja Production Director Matti Laakso. 

Tekoäly auttaa aikasyöpöissä tuotannon työvaiheissa 

Tekoälyratkaisujen kirjo kasvaa huimaa vauhtia. Vaikka laadukkaita kuvia ja videoita voi generoida promptien avulla, todellisuudessa AI toimii tuotannossa useimmiten yhtenä työkaluna muiden joukossa, erityisesti tuotannon aikasyöpöissä vaiheissa. 

– Esimerkiksi kuvien maskaaminen, taustanpoisto tai automaattinen litterointi, jotka ennen vaativat manuaalista työtä, hoituvat nyt tekoälyn avulla nopeasti, Matti Laakso kuvailee podcastissa. 

Graafisessa suunnittelussa tekoäly on jo sulautunut monien tuttujen ohjelmistojen sisälle. Usein jopa niin huomaamattomasti, ettei sen käyttöä edes aina tiedosta. 

 – Photoshopin valintatyökalu on erinomainen esimerkki siitä, miten tekoäly helpottaa työvaiheita, vaikka emme ajattele käyttävämme AI:ta, Jaakko Seppälä sanoo. 

Kuvitus, video ja aitous 

Tekoälykuvien laatu paranee jatkuvasti. Monessa tilanteessa AI voi tarjota vaihtoehdon silloin, kun aidon kuvan ottaminen ei ole realistista.  Esimerkiksi konseptikuvituksissa, fantasiakuvissa tai visuaalisissa prototyypeissä tekoälykuvista on paljon apua. 

Silti molemmat asiantuntijat suhtautuvat kriittisesti täysin tekoälyllä tehtyjen kuvien käyttöön. 

– Aito kuva on edelleen ykkönen, etenkin silloin kun halutaan rakentaa luottamusta, Jaakko tiivistää. 

Visuaalinen aitous ei ole vain esteettinen kysymys. Se liittyy myös brändin viestintään ja kohderyhmän odotuksiin. Erityisesti liikkuvassa kuvassa AI-tuotanto voi yhä herättää epäluottamusta tai näyttää ”muoviselta”.  

Ja vaikka tekoäly tekee jo näyttäviä lopputuloksia, prosessi voi olla yllättävän työläs.  

Se vaatii testaamista, säätöä ja usein useiden eri tekoälytyökalujen moottorien yhdistämistä, jotta lopputuloksesta tulee toivottu. 

Tekoäly ei syrjäytä ihmistä, se muuttaa tekijöiden työnkuvaa 

Sekä Laakso että Seppälä ovat yhtä mieltä siitä, että tekoäly muuttaa työtämme, mutta ei vie sitä pois. Se poistaa rutiineja, helpottaa ideointia ja nopeuttaa tuotantoa, mutta ei yksinään osaa tulkita asiakastarpeita tai ymmärtää kontekstia. 

– Niin kauan kuin meillä ei ole yleistä tekoälyä, joka osaa lukea asiakkaan ajatukset ja tehdä täydellisen lopputuotteen yhdellä napinpainalluksella, tarvitaan ihminen ohjaamaan prosessia, Laakso kiteyttää. 

Entä se aitous? 

Jakson lopussa keskustelu kääntyy visuaalisen aitouden käsitteeseen. Onko käsintehty aitoa? Vai onko aitous tunne, joka syntyy, kun sisältö resonoi katsojan kanssa riippumatta siitä, miten se on tuotettu? 

– Meidän pitää ehkä hyväksyä, että aitous ei enää tarkoita vain tuotantotapaa. Aitous voi olla myös tarinaa, tunnetta tai viestin rehellisyyttä, Seppälä pohtii. 

Kaikki Kuukin podcastit löydät täältä.  

Tekstin tuottamisessa on käytetty apuna tekoälyä

Kirjoittaja

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Eeva Ristkari

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Jaakko Seppälä

Jaakko Seppälä

Creative Director, Partner
+358 50 412 4065
jaakko.seppala@kuuki.fi

Matti Laakso

Matti Laakso

Production Director, Partner
+358 40 525 5927
matti.laakso@kuuki.fi

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Muru, tää on markkinointia: Onko SEO kuollut? Tarvitaanko verkkosivuja enää? – Tekoälyn aikakausi markkinoinnissa

Muru, tää on markkinointia: Rakenna ja vahvista brändiä tai kuihdu pois

Muru, tää on markkinointia: Tekoäly sitä ja tätä, mutta miten sitä voi hyödyntää liiketoiminnassa?

Muru, tää on markkinointia -podcastin toinen tuotantokausi starttaa

Ota yhteyttä