Hakusanamarkkinoinnin Google Ads -rahat tehokäyttöön – vältä turhat klikkikulut ja brändimainonnan Google-vero 

Generatiivinen tekoäly voi auttaa luomaan kampanjoita ja sisältöjä entistä nopeammin, mutta se ei poista tarvetta ymmärtää ja optimoida Google-mainontaa.

Kirjoittaja
Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Hakusanamainonnalla tavoitat asiakkaasi juuri silloin, kun he etsivät tarjoamaasi palvelua tai tuotetta eli silloin, kun ostopäätös on usein jo lähellä. Ei ihme, että Google-mainonta on säilyttänyt paikkansa yhtenä tehokkaana markkinointikanavana, vaikka generatiivinen tekoäly ja uudet työkalut ovat mullistaneet markkinointia muuten vauhdilla. 

Generatiivinen tekoäly voi auttaa luomaan kampanjoita ja sisältöjä entistä nopeammin, mutta se ei poista tarvetta ymmärtää ja optimoida Google-mainontaa. Päinvastoin! Nyt kun automaatio tekee päätöksiä yhä enemmän puolestamme, on entistä tärkeämpää tietää, milloin maksat mainoksistasi turhaan. 

Google-mainonnassa piilee edelleen ansa, johon moni lankeaa huomaamattaan: brändihakusanoista maksetaan, vaikka kilpailua ei olisi. Tätä ilmiötä on alettu kutsua ”Google-veroksi”, ja se on vältettävissä, kun hallinta pysyy omissa käsissä. 

Google-mainonnan optimointi ja Google-vero oli pääaiheena BrandPilotin järjestämässä webinaarissa. Kyseessä on tilanne, jossa yritys maksaa klikkauksista omilla brändihakusanoillaan, myös silloin, kun kilpailua ei ole lainkaan. 

– Maksetaan turhasta silloin kun kilpailua ei ole, ja se kannattaa tunnistaa, tiivistää digituottajamme Satu Huuhka, joka seurasi webinaaria. 

Mitä Google-vero brändimainonnassa tarkoittaa? 

Googlen huutokauppaan perustuva mainosjärjestelmä nostaa hintoja myös silloin, kun kilpailijoita ei ole. Tämä johtuu automaattisista tarjousstrategioista, joiden tavoitteena on maksimoida mainoksen näkyvyys. Lopputuloksena yritys maksaa helposti ylimääräistä vain näkyäkseen, vaikka ei tarvitsisi. 

– Brändimainontaa kannattaa tehdä jatkossakin, mutta se vaatii aktiivista seurantaa ja jatkuvaa optimointia, Huuhka painottaa. 
Tämä korostuu erityisesti toimialoilla, joissa klikkaushinnat voivat nousta korkeiksi. Suomessa esimerkiksi lakipalveluissa, rahoitusalalla ja tietyissä B2B-palveluissa CPC-hinnat voivat nousta jopa 40–50 euroon per klikkaus. Vaikka nämä hinnat eivät ole arkipäivää kaikilla toimialoilla, ne osoittavat, kuinka tärkeää on varmistaa, että jokainen klikkaus tuo todellista arvoa ja mainonta pysyy hallinnassa. 

Pelkkä automatiikka ei riitä, vaan taustalla on hyvä ymmärtää, miten huutokauppajärjestelmä toimii ja milloin mainonta tuo oikeasti tulosta.  

Maksetun ja orgaanisen yhdistäminen toimii 

Maksetun ja orgaanisen näkyvyyden yhdistämisellä on selkeitä, mitattavia vaikutuksia Brandpilotin mukaan: 

  • yhdistetty strategia voi nostaa klikkausprosenttia jopa 50 prosentilla,  
  • parantaa brändin muistettavuutta 82 prosentilla,  
  • tuoda 40–50 prosenttia enemmän lisäklikkauksia 
  • lisätä konversioiden todennäköisyyttä 70 prosentilla.  
  • Ilman yhdistettyä lähestymistapaa jopa 50–60 prosenttia brändihakusanojen klikkauksista voi valua kilpailijoille. 

– Yhdistetty näkyvyys vahvistaa brändimielikuvaa ja jää paremmin käyttäjän mieleen, Huuhka kertoo. 

Missä kohtaa hakusanamarkkinoinnin tekemistä kannattaa pysähtyä? 

Webinaarissa kerrottiin myös konkreettisia keinoja optimoida mainontaa tehokkaammin. Tässä Sadun nostot: 

Tunnista tehottomuus: jopa 20–30 % brändihakusanoista ei kohtaa kilpailua, mutta niistä maksetaan silti. 

Analysoi kilpailutilanne: hyödynnä Auction Insights -raporttia ja tunnista, milloin olet mainonnassa yksin. 

Kontrolloi automatiikkaa: älä anna algoritmien nostaa budjettia turhaan, harkitse manuaalista tarjoamista tai hintakattoja. 

Tarkastele hakukokonaisuutta: pelkkä maksettu ei riitä! Vahva orgaaninen näkyvyys voi keventää maksettavan mainonnan tarvetta. 

Muista kausivaihtelut: CPC-hinnoissa voi näkyä piikkejä kampanja-aikoina ja sesongeissa, kuten Black Friday. 

Hallinta ratkaisee hakukonemainonnassa 

Google-mainonnassa pelkkä perusosaaminen ei riitä. On tärkeää ymmärtää, miten järjestelmä toimii, ja milloin se toimii sinua vastaan. Vaikka brändihakusanoista saattaisikin ajoittain maksaa turhaan, brändimainonnasta ei kannata luopua. 

–  Oikein toteutettuna brändimainonta suojaa yrityksen liikennettä kilpailijoilta ja vahvistaa näkyvyyttä, kun orgaaninen ja maksettu toimivat yhdessä, Huuhka kiteyttää. 

Kuukilla teemme vuosien kokemuksella kokonaisvaltaista hakukonemainontaa, joka tuottaa tuloksia, kysy lisää! 

Tekstin tuottamisessa on käytetty apuna tekoälyä. 

Kirjoittaja

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner

Eeva Ristkari

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Ulla Ristkari-Ryynänen

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Eeva Ristkari

Eeva Ristkari

Content & Marketing Lead, Partner
+358 400 878 269
eeva.ristkari@kuuki.fi

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Fixus Center: Kokonaisvaltaiselta markkinointitoimistolta asiantuntevaa Google-hakusanamainontaa ja toimivat verkkosivut

SEO:n loppu – vai vain uusi luku tarinassa? 

Kuukin sponsoriurheilija Heta Hirvosen kauden tavoite Trondheimissa – Kuukin järjestämä kumppani­­­tapaaminen on uusi tapa edistää urheilijan ja yritysten yhteistyötä

Fiksu markkinointi­budjetti 2026: vähemmän ilotulitusta, enemmän tuloksia

Ota yhteyttä