YouTube markkinoinnissa – videopalvelu, hakukone ja vaikuttajakanava samassa paketissa
Videoalusta tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän viihdettä, hakua ja vaikuttamista, ja se on merkittävä ympäristö myös markkinoinnissa

YouTube täytti tänä vuonna 20 vuotta. Ensimmäinen video, Me at the zoo, julkaistiin 24. huhtikuuta 2005. Se on edelleen katsottavissa.
Videolla yksi YouTuben perustajista, Jawed Karim, kertoo norsujen kärsistä San Diegon eläintarhassa. Yksinkertainen, mutta historiallinen hetki – ja samalla lähtölaukaus yhdelle maailman merkittävimmistä digitaalisista alustoista.
YouTuben 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sukellamme siihen, miksi YouTube on edelleen yksi vaikuttavimmista kanavista sisältömarkkinoinnissa. YouTube on ainutlaatuinen osa Googlen ekosysteemiä ja siinä yhdistyvät hakukone, brändialusta ja vaikuttajamarkkinointi.
Miksi käyttää YouTubea markkinoinnissa?
YouTubea käyttää yli 2,7 miljardia ihmistä kuukausittain. Se on maailman toiseksi suurin hakukone heti Googlen jälkeen. Päivittäin YouTube-videoita katsotaan yli miljardi tuntia ja sinne ladataan yli 20 miljoonaa videota päivässä. Suomessa YouTube on ollut vuosikausia toiseksi suosituin verkkosivu heti Googlen jälkeen.
YouTuben kautta haetaan trendejä, tietoa, viihdettä ja ostoinspiraatiota. Se on paikka, jossa ihmiset viihtyvät, oppivat ja tekevät päätöksiä. Se on myös musiikin kuuntelussa yksi käytetyimpiä alustoja.
Suurin käyttäjäryhmä: 25–34-vuotiaat ja jopa 54 prosenttia käyttäjistä on miehiä.
YouTube on erityisen tehokas kanava, kun halutaan tavoittaa ”hankalat miehet” -ryhmä, jota ei aina tavoiteta muista somekanavista.
YouTube mainosalustana
YouTubessa on monipuoliset mainosformaatit:
- Skippable ja non-skippable -videomainokset
- Bumper-mainokset (max. 6 sekuntia)
- Shorts-mainokset (vertikaaliformaatti)
- Shopping-mainokset ja mainokset hakutuloksissa
Mainonta ei vaadi suurta budjettia. Kohdentaminen onnistuu Googlen display-verkoston työkaluilla: kiinnostuksen kohteet, demografia, asiakaslistat ja remarketing ovat kaikki käytettävissä.
Millaista sisältöä yrityksen kannattaa tehdä YouTubeen?
- Ohje- ja opastusvideot – Näytä, miten tuotteesi toimii
- Tuote-esittelyt – Vaikuttajasisällöt, unboxingit ja käyttödemonstraatiot
- Asiakastarinoita – Referenssit ja haastattelut
- Yritystarina ja behind the scenes – Rakenna brändiin luottamusta
- Shorts-videot ja kampanjasisällöt – Kevyttä ja helposti jaettavaa sisältöä
YouTubessa myös aitous palkitaan. Liian silotellut mainokset voivat jäädä etäisiksi. Sen sijaan henkilökohtainen ja inhimillinen ote toimii paremmin.
Hakukonenäkyvyys ja videot
Koska YouTube on hakukone, videon otsikko ja kuvausteksti kannattaa miettiä huolella. Käytä hakusanoja, jotka vastaavat käyttäjien kysymyksiin:
- miten [tehdä jokin asia] esim. miten vaihdan auton öljyt
- [tuotteen nimi] käyttökokemus esim. Castrol EDGE 5W-30 -autoöljystä – miten eroaa halvemmista öljyistä?
- [ongelma] ratkaisu esim. auton öljyvalo palaa? 3 yleisintä syytä ja miten reagoida
Lisäksi YouTube-videot löytyvät helposti myös Googlen haussa – etenkin jos videosisältö vastaa hakutarkoitukseen ja sisältää ajankohtaisia, relevantteja avainsanoja.
YouTube on 20 vuodessa kasvanut maailmanlaajuiseksi sisällön ja kaupankäynnin keskukseksi. Videoalusta tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän viihdettä, hakua ja vaikuttamista, ja se on merkittävä ympäristö myös markkinoinnissa.
Oletko valmis hyödyntämään YouTubea osana markkinointistrategiaasi? Autamme mielellämme kohdentamaan videomarkkinointisi potentiaalisille asiakkaille!
Tämän jutun kirjoittamisessa on käytetty tekoälyä.
Ota yhteyttä
Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Ulla Ristkari-Ryynänen
CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Tomi Kaitarinne
Director – Business & Technology, Founding Partner
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi