Tuloksia tuottavaa ja helppokäyttöistä ohjelmallista ostamista
Esittelyssä tekoälyyn pohjautuva ohjelmallisen ostamisen alusta Match2One. Case-esimerkki: Mainontapäivä 2018
Ohjelmallinen ostaminen pähkinänkuoressa
Lyhyesti sanottuna ohjelmallinen ostaminen on pitkälle automatisoitua, huutokauppapohjaista verkkomainontaa. Syvemmän selityksen ohjelmalliseen ostamiseen ja sen perusperiaatteisiin löydät edellisestä blogistani.
Vaivaton, tuloksekas ja läpinäkyvä ohjelmallisen ostaminen alusta Match2One
Pitkään ohjelmallista ostamista käyttäneet ja sen historian tuntevat mainostajat saattoivat kirjoitukseni otsikon lukiessaan pyöritellä päätään ja sanoa mielessään ”Ei tällaista työkalua ole olemassakaan!”.
Rohkenen väittää vastaan ja sen työkalun nimi on Match2One.
Miten Match2One -ohjelmallisen ostamisen työkalu toimii?
Match2One-alustan toiminta perustuu tekoälyyn ja alustan avulla voi kohdentaa mainonnan oikeille kohderyhmille oikea-aikaisesti ilman jatkuvaa kampanjoiden säätämistä. Algoritmien ja koneoppimisen avulla mainokset saavat automaattisesti ja jatkuvasti parempia sijoituksia verkkomedioissa – markkinoiden edullisimpaan hintaan.
Match2Onen tekoäly edellyttää toimiakseen pikselin (koodin pätkä) asentamisen kampanjasivulle tai verkkosivustolle. Mitä nopeammin pikseli asennetaan, sen parempi. Tekoäly alkaa heti pikselin vahvistuksen jälkeen keräämään verkkosivuliikenteestä dataa ja oppimaan minkälaiset verkkosivukävijät kuuluvat liiketoiminnan kohderyhmään.
Match2One tositoimissa: Case Mainontapäivä 2018 -kampanja
Otimme Match2One-työkalun käyttöön yhdessä Mainostajien Liiton kanssa. Käyttöönoton yksi ensimmäisistä pilottikampanjoista oli Mainontapäivä 2018 -tapahtuman mainonta ohjelmallisen ostamisen alustan kautta. Match2Onen yrityksen edustajien mukaan erityisen hyviä tuloksia onkin saatu juuri tapahtumamainonnassa.
Mainontapäivän tapahtumasivulle asetettiin seurantapikseli jo kesän alussa keräämään dataa sivukävijöistä. Tämä auttoi tekoälyä ymmärtämään tavoitellun yleisön määritteitä jo ennen kuin kampanja elokuussa käynnistettiin, mikä taas osaltaan edisti hyvien tulosten saavuttamista.
Mainonnalla voidaan tavoitella uusia asiakkaita, tuoda takaisin sivukävijöitä tai tehdä näiden yhdistelmäkampanja. Tämän lisäksi valitaan optimoinnin tyyppi: CPM, CPC tai CPA.
Mainontapäivän tapauksessa halusimme löytää uusia asiakkaita sekä tuoda takaisin sellaisia sivukävijöitä, jotka eivät olleet ilmoittautuneet tapahtumaan.
Tavallisesti tällaisen kampanjan kanssa valitaan optimoinnin tyypiksi CPA. Mainontapäivän lippujen hinta oli sen verran korkea, että CPA-tavoite olisi noussut suuremmaksi kuin suunniteltu päiväbudjetti, joten päädyimme valitsemaan CPC-tavoitteen.
Mainossisällöissä nostettiin Mainontapäivän esiintyjiä ja koot valikoituivat display-mainonnan yleisesti parhaiten toimivien kokojen perusteella. Bannerit tehtiin giffeinä eli sisälsivät liikkuvia kuva- ja tekstielementtejä.
Koko kampanjan läpiviennin ajan tekoäly muutti mainontaa kustannustehokkaammaksi: keskimääräinen klikkihinta eli CPC laski, näyttöjen kohdentamista tehostettiin potentiaalisille konversion tekijöille ja konversioiden määrä kasvoi.
Yksi parhaimmista asioista alustan raportoinnissa on se, että mainostaja näkee kaikki mainonnan kautta suoraan tai välillisesti tulleet konversiot. Raportoinnista on myös nähtävissä, että minkä verkkosivustojen kautta nämä konversiot ovat tulleet.
Mainontapäivän kampanja tuotti yhteensä 20 konversiota eli tapahtumaan ilmoittautumista. Kampanjan tulokset eivät näin ollen vain kattaneet mainonnan kustannuksia vaan toivat mainostuottoa (ROAS) yli 600 %. Tulosten valossa voidaan todeta, että kampanja oli menestyksekäs ja tuottava.
Match2Onen ominaisuuksia ja asioita, mitkä tekevät siitä kannattavan ohjelmallisen ostamisen työkalun
- kattava inventaari
- tekoäly valitsee laajasta verkostosta parhaat sivut konversioiden saavuttamiseksi eli tyhjäkäyntiä ei tule.
- täysin läpinäkyvä raportointi
- ei minimibudjettia
- koneoppimiseen perustuvat algoritmit
- todennetusti vahvat tulokset
- sisältää välineet mainosten luomiseen, raportointiin ja tulosten analysointiin.
Kiinnostuitko tuloksia tuottavasta ohjelmallisesta ostamisesta? Ota yhteyttä minuun niin kerron lisää.
Tutustu myös tähän: Mainostajien Liiton jäsenenä saat Match2Onen käyttöösi hintatakuulla muiden jäsenetujen mukana.