Lähtötilanne: Herkkutilan tarvitsi kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen
– Halusimme tehdä kertaheitolla jotain merkittävästi kaupan hyllyiltä erottuvaa ja valtavirrasta poikkeavaa perinteisen keltaisen sävymaailman rinnalla – ja Kuukilta löytyi heti hyviä ideoita tähän, kertoo Herkkutilan toinen omistaja Jouni Backman.
–Markkinointikumppanin valintaamme vaikutti myös se, että halusimme vähän pienemmän toimijan emmekä isoa ketjutaloa, koska meille yrittäjyys on ymmärrettävästi lähellä sydäntä, täydentää toinen omistajista Teijo Ritosalo
Kuuki teki bränditarinan, pakkausuudistukset ja toteuttaa digitaalista markkinointia
Kuuki toteutti Herkkutilalle yhtenäisen bränditarinan ja -ilmeen yhdessä tuotteiden pakkausuudistuksen kanssa. Tuotepakkaukset saivat erottuvan ja raikkaan violetin kuosin.
Ensin uudistuivat pakkaukset ja yritystarina sai tuuletusta. Uudistuksen yhteydessä tehdyn lanseeraussuunnitelman mukaisesti Kuuki alkoi huhtikuun loppupuolelle tuottaa sisältöä Herkkutilan verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan (Facebook ja Instagram) tekemänsä sisältökalenterin mukaisesti. Herkkutilan digitaalista näkyvyyttä tehostettiin digin puolella myös ohjelmallisen ostamisen kautta.
Nyt Kuuki hoitaa Herkkutilan sosiaalisen median säännöllisen sisällöntuotannon kahdessa kanavassa, tuottaa ja vie sisältöjä verkkosivuille sekä hoitaa digitaalista mainontaa. Myös offline-puolella yhteistyö jatkuu, kun kuukausittaisissa työpajoissa tulosten tarkastelun lisäksi suunnitellaan ulko- ja myymälämainontaa yhdessä.
Vaikuttajamarkkinointi on myös otettu Herkkutilan markkinointimixiin kuluvan vuoden aikana ja esimerkiksi Kaviaarista arkeen -ruokablogistin maukkaita reseptejä on saatavilla nimenomaan Herkkutilan tuotteisiin räätälöidysti.
Kuluneen syksyn aikana Herkkutilan ulkomainontaa nähtiin Tampereella ja Kuopiossa. Kuuki hoiti kampanjan hallinnoinnin ja toteutti ulkomainonnan materiaalit busseihin ja jättitauluihin.
Brändiuudistuksen ja somekanavien tulokset
Brändiuudistukseen kuuluvan pakkausuudistuksen myötä Herkkutilan juustotuotteet erottuvat kaupanhyllyiltä edukseen, brändin tunnettuus on kasvanut ja säännöllisellä tekemisellä se alkaa pikkuhiljaa näkyä myös kysynnässä kuluttajapuolella. Menekki on kasvanut pakkausuudistuksen jälkeen.
–Erityisesti kauppiasvetoisten myymälöiden kautta on tullut myös uusia tilauksia kuluttajien pyyntöihin perustuen, Jouni kertoo.
Säännöllinen sisällöntuotanto sosiaalisen median kanavissa on nostanut Herkkutilan tunnettuutta ja aktivoinut ihmisiä valitsemaan juustohyllyiltä violetin pakkauksen.
Yhteistyön eteneminen
Marraskuun alussa Herkkutilan tuotevalikoimaan tulivat antipastit ja majoneesit.
–Oli luonnollinen valinta jatkaa hyvin sujunutta ja hedelmällistä kumppanuutta Kuukin kanssa myös syksyn uutuustuotteiden lanseerauksessa, sanoo Teijo.
Pidemmän yhteistyön myötä markkinoinnin ja mainonnan tekeminen on molemmin puolin kustannustehokkaampaa ja tuloksekkaampaa.
–Digin puolella on oltava läsnä ja vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Toistoa on tehtävä, että pääsee kuluttajapuolelle oikeasti vaikuttamaan valintoihin sekä jäämään ihmisten mieliin, pohtii Jouni.
Kumppanuudessa molemminpuolinen ymmärrys toisen liiketoiminnassa kasvaa pikkuhiljaa ja yhteistyö tehostuu sen myötä.
–Strateginen markkinointiviestinnän kumppanuus on syventynyt kuluvan vuoden aikana ja yhdessä Kuukin kanssa suunnittelemme ensi vuoden mainonnan ja markkinointiviestinnän kanavavalintoja sekä sisältöjä tukemaan liiketoiminnallisia tavoitteitamme, summaa Jouni Backman.
Vuoden 2020 aikana on suunnitelmissa uusia Herkkutilan verkkosivut ja kasvattaa brändin tunnettuutta sekä myyntiä entisestään.