Amiko Group

Amiko on kotimainen henkilöstövuokraukseen erikoistunut henkilöstöpalveluyritys, joka välittää työntekijöistään. Kovasti kilpaillulla alalla Amiko on Suomen 17. suurin toimija ja liiketoiminta on kasvussa.

Jarno Salmela

“Kuukilla ollaan asiakkaan iholla – hyvällä tavalla.”

Jarno Salmela, Myyntijohtaja Amiko

Lähtötilanne – Tarve monipuoliselle kumppanille ja oikeille teoille

Kuukin ja Amikon yhteistyö starttasi vuonna 2020. Amikolla on iso vaihde silmässä ja paikka kasvaa kilpaillulla henkilöstövuokrauksen alalla. Ensimmäisenä työhön tartuttiin verkkosivu-uudistuksen kanssa, mutta alusta alkaen oli tiedossa, ettei asiakkuus jäisi projektiluontoiseksi rutistukseksi.

– Vuosi sitten hoksasimme, että vaikka kasvua oli tapahtunut mukavasti, markkinointi oli jäänyt retuperälle. Amiko oli vielä varsin tuntematon nimi kilpailijoihinsa verrattuna ja tuoreiden sisältöjen päivittäminen verkkosivuille oli jäänyt vähäiseksi. Tahtotilamme oli löytää kumppaniksi moneen taipuva markkinoinnin ”sekatyömies”, joka myös tekee eikä sorru buukkaamaan pelkkiä suunnittelupalavereja, Amikon myyntijohtaja Jarno Salmela muistelee.

Kriteereinä kumppanin kilpailutuksessa oli hinnan ja työn jäljen lisäksi maantieteellinen sijainti. Kuukia ja Amikoa yhdistää palvelulähtöinen, konstailematon ja suorasukainen tapa toimia. Molemmilla on kasvuvaihde silmässä, mutta samalla halu välttää kasvun tuomaa palvelun jäykistymistä. Vaikka korona ajoi jo kumppanuuden alussa etäpalavereihin ja uusiin käytäntöihin, oli haaveena säännölliset kasvokkaiset kehityspalaverit Lahdessa.

– Jo ensimmäisestä tapaamisesta lähtien meillä oli tunne, että henkilökemiat kuukilaisten kanssa natsaavat. Pääkonttorimme sijaitsee Lahdessa ja myös pääkaupunkiseudulla toimimme kasvavissa määrin. Lähtökohta oli löytää markkinointitoimisto joko Helsingistä tai Lahdesta. Lopulta edes hinta ei ollut tärkein valintaperuste. Luotimme jo alussa fiilikseen, että Kuukin orkesterin kanssa sävelemme soi riitasoinnuitta, Salmela veistelee yhteistyöstä.

Oppi on jatkuvaa, kun oppia jaetaan

Yhteistyö alkoi verkkosivujen uudistamisella, mutta alusta alkaen Kuukin työpöydälle on kuulunut myös digimarkkinointi ja sosiaalisen median sisältöjen jatkuva päivittäminen. Amiko on Kuukille varsin ihanteellinen asiakas: sitoutuneen pitkäjänteinen ja samalla rohkea kokeilemaan uutta.

– Markkinoinnissa olemme ennemmin maratoonari kuin sprintteri. Pyrimme pitkäjänteiseen ja jatkuvaan kehittymiseen eikä se tapahdu laittamalla koko vuoden markkinointibudjettia nettisivuihin. Pidämme kaksi kertaa kuukaudessa tilannekatsauksia ja kuuntelemme avoimesti kuukilaisten ideat sisällöntuotantoon ja markkinoinnin kehittämiseen. Rennon rehellisenä kumppanina Kuuki uskaltaa ehdottaa uutta ja kertoa, kun ollaan menossa metsään, Amikolta talouspäällikkö Tomi Mäkinen selventää.

Jo yhteistyön alkumetreillä syntyi varsin avoin ja välitön keskusteluyhteys Amikon väen kanssa. Parin viikon välein käyty tiimipalaveri on osoittautunut tarpeelliseksi ja hyväksi tavaksi pitää toisiamme kartalla. On toimistoja, jotka odottavat passiivisesti soittoa asiakkailta. Ja sitten on Kuuki.

Läheinen yhteistyö tuottanut tulosta

– Kuuki on tehnyt Amikolle perusteellisen kasvojenkohotuksen. Verkkosivujen uudistuksen ja digimarkkinoinnin käynnistämisen lisäksi Kuukilla on näppinsä pelissä muiden muassa logossamme, brändikirjassa ja sosiaalisen median kanavissa. Meille on tärkeää, miltä näytämme ulospäin ja Kuukin ansiosta olemme vakavasti otettava peluri vuokratyökentällä. Näin kilpaillulla alalla täytyy kokeilla välillä uusiakin temppuja. Ja kun markkinoinnissa kokeillaan, myös tulokset on syynättävä tarkasti, jotta opitaan. Kuukilaisten opastuksella tarkastelemme jatkuvasti nettisivujen kävijädataa ja mainonnan analytiikkaa. Enää ei tarvitse mutuilla, Mäkinen toteaa.

Toimivan kumppanuuden lähtökohta on yhdessä sovitut tekemisen tavoitteet. Kuuki on yhdessä Amikon kanssa sitoutunut liiketoiminnan kasvattamiseen ja jokaisessa palaverissa sovitaan pienempiä tavoitteita lähitulevaisuuteen.

– Amiko on nyt Suomen 17. suurin henkilöstövuokrausfirma. Pitkän tähtäimen tavoitteemme on 100 miljoonan euron vuotuinen liikevaihto ja uskallamme sanoa tavoitteen ääneen. Tuloksia ei tehdä ilman yhteistyötä ja Kuukin merkitys markkinoinnin tukipilarinamme kasvaa. Kuukilla ollaan asiakkaan iholla – hyvällä tavalla. Läheisyys lämmittää ja on tuottanut tuloksia, Salmela kuvaa yhteistyötä.

Nyt kun pohja on luotu, panostetaan digimarkkinointiin ja sisältöihin

– Voisi sanoa, että markkinoinnin infra on nyt rakennettu ja perusta kasvulle luotu. Amikon kanssa meillä on luottamus toistemme tekemiseen. Kun on luottoa ja rohkeutta kokeilla, hyviä asioita tapahtuu, asiakkuudesta vastaava Tomi Kaitarinne linjaa.

Tulevan vuoden markkinointisuunnitelma on tehty ja jatkossa Amikon kanssa panostetaan vahvemmin muun muassa videotuotantoihin sekä käynnistetään ohjelmallinen ostaminen. Kaiken tekemisen tavoitteena on parantaa entisestään Amikon näkyvyyttä, tunnettuutta ja työnantajamielikuvaa. Odotukset laadukkaille markkinointisisällöille ovat korkealla ja asiakas odottaa tuloksia:

– Nyt kun pohjat on luotu, panostamme digimarkkinointiin ja sisällöntuotantoon. Tekeminen on suunnitelmallista ja odotamme markkinoinnin tukevan kasvutavoitteitamme. Kulunut vuosi osoitti, että Kuuki on meille oikea kumppani ja tälle vuodelle panoksia korotetaan budjetinkin osalta, myyntijohtaja Salmela päättää.

Ota yhteyttä

Tomi Kaitarinne

Director – Business & Technology, Founding Partner
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi

Vastaan kokonaisvaltaisesti asiakkaille toteutettavista digikokonaisuuksista. Markkinointi on skaalautuvaa myyntiä!