Ymmärrä kuinka LinkedInin algoritmi toimii ja tavoita oikeat ihmiset

Sama haaste piinaa jokaista LinkedIn-sisältömarkkinoijaa aika ajoin: miksi julkaisuni ei tavoita yleisöä tai saa reaktioita? Algoritmin ymmärtäminen auttaa julkaisemaan paremmin tavoittavaa sisältöä kanavaan.

Oli tavoitteesi sitten työnantajamielikuvan kehittäminen, rekrytointi, brändin tunnettuuden kasvattaminen, yritysten ajankohtaisten asioiden jakaminen tai verkostoituminen, on hyvä ymmärtää edes hieman Linkedinin algoritmin sielunelämästä.

Kaikki mikä pätee somessa tänään, ei välttämättä toimi enää huomenna

Sosiaalisen mediaan kanavat, suoratoistopalvelut, hakukoneet ja muut käyttämämme tiedonhakuvälineet sekä yhteisöpalvelut kehittävät algoritmejaan jatkuvasti. Erilaiset kikat algoritmin päihittämiseen, kuten tietyn tyyppisen julkaisun käyttäminen tai päivityksen laskelmoitu julkaisukellonaika, että sait orgaanisen julkaisusi rokkaamaan kohderyhmän suosiossa ja tavoiteyleisösi parrasvaloissa, ovat kuin tähdenlentoja. Saattavat toimia tänään, mutta ensi viikolla koko homma on mennyt uusiksi.

Ja vaikka emme voi varmuudella tietää, kuinka minkäkin kanavan algoritmi toimii, voimme analysoida joitain perusasioita niin omasta kuin muiden tekemisestä.

On kuitenkin olemassa asia, joka erottaa LinkedInin muusta verkkomediasta: sen lähes täydellinen orgaaninen kattavuus.

Mikä on LinkedIn-algoritmi?

Linkedin-algoritmi määrittää, miltä käyttäjän syöte voi näyttää tai millaisia ​​viestejä yrityksiltä, ​​ihmisiltä ja aiheista heille tarjotaan. Algoritmi toimii suuressa mittakaavassa ja voi vaikuttaa miljardeihin viesteihin päivässä. Se yrittää tehdä uutissyötteestä houkuttelevamman ja käyttäjäystävällisemmän. LinkedInin algoritmin ja sen toimintatavan tunteminen vuonna 2021 voi tehdä markkinointiponnisteluistasi kannattavaa.

Kuinka LinkedIn-algoritmi toimii?

LinkedIn-algoritmi ei ole sama kuin Facebook-algoritmi, mutta joitakin yhtäläisyyksiä löytyy. LinkedIn on ottanut käyttöön nelivaiheisen prosessin sisällön jakeluun vähentääkseen roskapostin tai sopimattoman sisällön mahdollisuuksia. LinkedInin tarkistusprosessin vaiheiden ymmärtäminen on olennainen osa LinkedInin käyttöä sisältömarkkinointikanavana.

LinkedIn valotti jokin aikaa sitten algoritmin toimintaa ja Socialchamp teki siitä helposti tulkittavan infograafin:

LinkedInin algoritmi tarkastaa ja luokittelee julkaistua sisältöä mm. sosiaalisten reaktioiden avulla. Kuva: SocialChamp

Eli kun julkaiset päivityksen LinkedInissä, kulissien takana tapahtuu seuraavaa. LinkedIn jakaa sisällön kolmeen eri luokkaan: roskaposti (spam), heikkolaatuinen sisältö (low-quality) ja selkeä/OK (clear). Sisältömarkkinoijan näkökulmasta on tavoitteena tietenkin saada julkaisu clear-luokkaan ja välttää roskapostiksi luokittelua. Tarkastettuaan julkaisusi uskottavuuden LinkedIn-algoritmi määrittää myös sen hyödyllisyyden ja merkityksen.

Joka kerta kun julkaiset päivityksen LinkedIniin (vaikka se olisi kuva), botti sijoittaa sisällön välittömästi johonkin kolmesta kategoriasta:

  • roskaposti (spam)
  • heikkolaatuinen (low-quality)
  • selkeä/OK (clear).

Vaikka tavoitteena on tulla luokitelluksi ”selkeä/OK”-kategoriaan, jos sisältösi joutuu ”heikkolaatuinen” -luokkaan, saattaa silti olla toivoa. Julkaisu voi siirtyä tästä testaukseen, jossa robotti lähettää julkaisun yrityssivusi ensisijaiselle yleisölle nähdäkseen, kuinka suosittu sisältö on.

Aluksi julkaisu näytetään pienemmälle ihmisryhmälle. Tässä vaiheessa viestisi on vältettävä käyttäjien ”piilota sisältö” -toimintoa tai merkitse viesti ”Ilmoita roskapostiksi”.

Hyvä nyrkkisääntö on, että sisältösi välttyy tältä lisätestaukselta, tai pääsee takaisin ns. hyvän sisällön maineeseen, kun muistat julkaista vain olennaista ja kohderyhmälle relevanttia sisältöä, et spämmmää etkä julkaisu loukkaavaa tai vahingoittavaa sisältöä.

LinkedIn julkaisun voi ilmoittaa epäasialliseksi tai roskapostiksi.

Julkaisusi saama ensimmäinen sitoutuminen päättää, onko se tarpeeksi hyvä läpäisemään algoritmin roskapostisuodattimen. Varmista, että käyttäjät eivät piilota viestiäsi uutissyötteestään tai merkitse sitä roskapostiksi. Tämän tehdäksesi voit pohtia julkaisustasi seuraavia kysymyksiä:

  • Julkaisetko liikaa sisältöä?
  • Onko tämä viesti loukkaava ketään henkilöä tai yhteisöä kohtaan?
  • Ovatko verkostosi ihmiset kiinnostuneita tästä viestistä?
  • Miksi julkaisen tämän sisällön; onko se tarpeellista?
  • Liittyykö asia toimialaasi tai verkostosi ammattiin?

LinkedIniä käytetään enemmän ammattimaiseen verkostoitumiseen Facebookiin tai Instagramiin verrattuna. Ihmiset jakavat työelämäänsä liittyviä asioita LinkedInissä enemmän.

Sisällön alkuarviointien jälkeen algoritmi pisteyttää sen. Sisältöä pisteytetään sen mukaan millä tavoin käyttäjät toimivat tai sitoutuvat (engagement) siihen nähtyään sen. Esimerkiksi reaktiosta julkaisuun saa yhden pisteen, kommentista kaksi pistettä, jaosta kolme ja niin edelleen. Julkaisun pistemäärä ratkaisee sen tulevaisuuden tai kohtalon. Se joko alennetaan, koska se on heikkolaatuinen, tai se näytetään useammille ihmisille, koska se on korkealaatuinen.

Jos saat hyvin sitoutumisia viestiisi, algoritmi lopuksi alkaa näyttää sisältöäasi ”LinkedInin aidoille ihmisille”. Tämä joukko sitten lukee jokaisen viestin ja joko päättää lähettää sisältösi useammille ihmisille tai päättää sen matkan. Nämä käyttäjät jakavat sisältöä myös verkostosi ulkopuolisille ihmisille, jos sisältö toimii hyvin. Se näkyy kanavan trendaavassa sisällössä (trending content), uutissyötteen ajankohtaisessa sisällössä ja niin edelleen.

Kuinka LinkedIn tietää, mikä on käyttäjälle merkityksellistä sisältöä?

Vastaus on yksinkertainen. LinkedIn näyttää meille sisältöä viimeaikaisten toimintojemme, kuten kommentteihimme, seuraamiemme henkilöiden, hakujemme jne., perusteella.

Algoritmi toimii tällä tavoin molempiin suuntiin ja myös LinkedInin, niin kuin monen muunkin yhteisökanavan, perimmäisenä tahtotilana on tarjota käyttäjilleen laadukasta ja merkityksellistä sisältöä.

Seuraavassa blogissani kerron vinkkejä LinkedIn-julkaisuiden tekemiseen ja kuinka saat eniten irti kanavasta sisältömarkkinoijan näkökulmasta. Ennakkoon kannattaa vilkaista tämän artikkelin yhteydestä löytyvä infoboksi, jossa 10 vinkkiä LinkedIn-julkaisuiden tekemiseen.

TOP 10 vinkkiä LinkedIn-julkaisuihin

  • Vältä ärsyttävää tai loukkaavaa sisältöä.
  • Älä julkaise sisältöä liian usein.
  • Paras julkaisutiheys yrityssivulla ~ 3–4 julkaisua / vko (toimiala ja kohderyhmä vaikuttaa)
  • Lopeta epäolennaisen sisällön julkaiseminen. Keskity omaan kohdyleisöön ja käyttäjämarkkinarakoon.
  • Käytä 3–5 avainsanatunnistetta / hashtagia julkaisussa
  • Lisää ulkoiset linkit suoraan julkaisuun (ei kommenttina)
  • Videosisällöt toimivat nyt todella hyvin!
  • Viestin optimaalinen pituus 1 470 merkkiä, alle 10 emojia (jos niitä haluat välttämättä käyttää)
  • Älä kommentoi itse ensimmäisenä
  • Älä muokkaa julkaisua ensimmäisen tunnin aikana
Ota yhteyttä