Kuten tiedämme, digitalisaatio ja sen monet muodot ovat olleet bisneskehittämisen ytimessä viimeiset vuodet. Koodin ja teknologioiden avulla on mahdollista kehittää isoin hyppäyksin olemassa olevaa toimintaa tai luoda jopa täysin uutta liiketoimintaa.

Tämän huomaa palveluntarjoajana siitä, kun ennen liiketoimintajohdon siunattua projektin, sen toteutus heitettiin ”IT-osaston” vastuulle ja tänä päivänä yhä useammin teemme yhteistyötä suoraan ylimmän tai osa-alueesta vastaavan johdon kanssa.

Kysyntävetoisena alana tämä on myös muodostanut teknologiaosaajista toimijoita, jotka ratkaisevat ongelmia mihin tavantallaajilla ei ole kyvykkyyttä. Tämä asettaa sovelluskehittäjät erityisasemaan haasteiden ratkaisijoina. Kun tähän lisätään loputon määrä avuntarvitsijoita, edellä mainittujen osaajien huomiosta taistelee yhä useampi taho. Suomeksi siis kiirettä tiedossa teknologiaosaajilla – jos se nyt vielä tuli yllätyksenä.

Kuuluuko digitalisaatio vain erityisosaajille?

Mitä teknisempiin asioihin mennään ja tekemiseen yhdistetään tiukat aikataulut, niin kovin usein edellä mainittujen henkilöiden viestinnästä saattaa monille muodostua arrogantti ja etäinen kuva. Tämä asia tuli mieleeni, kun törmäsin asiakkaamme, startup-yritys Hemmakodin perustajan Marika Pendolinin päivitykseen LinkedInissä:

Hemmakoti on tänä syksynä avautuva kodintöiden välittämiseen liittyvä alustapalvelu, jossa Kuuki on ollut mukana sekä alustan toteuttamisen että markkinointiviestinnän suunnittelun osalta.

On sinällään inhimillistä, että huomatessasi osaavasi monimutkaisia asioita, joita harvat osaavat, se kasvattaa itseluottamusta ja itsevarmuutta. Mutta tässä on yksi alamme kompastuskivistä. Itsevarmuus voi helposti jossain kohtaa näyttäytyä ylimielisyytenä muita kohtaan. Varsinkin, jos kommunikointi on tiuskivaa, muita alentavaa ja niin edelleen.

Tähän kun lisätään ohjelmistoliiketoimintaan usein liian pitkälle menevä sopimusbisnes, on soppa valmis. Jos asiakas joutuu joka kerta suunsa avatessaan miettimään, että kuinka suoraan osaamistani haukutaan tai maksaako tämä jotain – kuulin juuri tarinan, jossa myyjä suostui reklamaation jälkeen ottamaan pois laskulta rivin omasta osallistumisestaan palaveriin – ymmärrän hyvin koodia tarvitsevien varauksellisen asenteen tekemiseen.

Matkalla liiketoiminnan tulevaisuuteen tarvitaan kaikkia

Vanha totuus uuden tekemisestä ja siihen liittyvästä luovuudesta on kuitenkin se, että uudet ideat (innovaatiot konsulttikielellä) harvoin syntyvät tyhjästä tai jonkun yhden asian synnyttäminä. Paperilla helpoin tapa luoda uutta on törmäyttää avoimin mielin erilaisia tahoja ja parhaillaan näiden tahojen osaamisen synteesinä luodaan uutta. Usein tämä uusi on jotain mikä on ollut erillään olemassa jo aikaisemmin, mutta varsinainen oivallus on yhdistää eri asiat joksikin uudeksi. (Ja jos itse ei ole ollut mukana tuossa, niin tiukka pohdinta siitä, että miksi en itse tuota keksinyt).

Emme varmasti ole vielä maalissa asian kanssa, mutta Marika Pendolinin LinkedIn-julkaisu on hyvä esimerkki siitä mihin pyrimme Kuukilla. Siihen että yhteistyön toimintaympäristö on sellainen, jossa kaikki osallistujat voivat tulla paikalle ilman minkäänlaisia naamioita tai hattuja. Miksi asiakkaan (tai meidän) pitäisi joutua esittämään jotain mitä ei ole sen takia, että ei menettäisi kasvojaan palaverissa? Tai että soitto toimittajalle maksaa?

Hyvä kommunikaatio ei kuitenkaan luonnollisesti pelasta sitä, että asiat eivät toimi kunnolla. Myös tämä palikka tarvitaan. Siihen pääseminen vaati avointa ja toisia kunnioittavaa toimintaympäristöä, jossa eri toimijoilla on yhteinen maali.

Lähdetäänkö matkalle?

Jos haluat pallotella kehitysajatuksia teknologiaosaajiemme kanssa, ota yhteyttä. Olemme Kuuki Tech Labilla niin modernisoineet perinteisten alojen liiketoimintaa (esim. räätälöidyt sovellukset, toiminnanohjaus, lisätyn todellisuuden tuote-esittelyt) kuin luoneet täysin uusia alustoja uudelle liiketoiminnalle (kuten esim. edellä mainittu Hemmakoti). Keskustelujen pohjalta saat ilman ennakkositoumuksia suunnitelman ja budjetin idean toteuttamiselle oli sitten kyseessä MVP (tuotteen tai palvelun versio, jonka voi päästää markkinoille, vaikka se ei ole täysin valmis.) tai tuotantoon suunniteltu ratkaisu. Jos ei muuta, niin tästä keskustelusta saat varmasti suuntaa ja ideoita siihen, että millä teknologioilla ideasi saadaan konkreettiseksi palveluksi, miten se lanseerataan ja minkälaisia investointeja tämä vaatii.

Kuuki Marketing Lab Oy lanseerasi huhtikuussa 2021 uuden liiketoimintapalvelun Kuuki Techin.

Tutustu Kuuki Technology Labiin »

ja ota yhteyttä!

Tomi Kaitarinne

Director – Business & Technology
+358 50 345 3874
tomi.kaitarinne@kuuki.fi