Kuuki aikojen alussa

Kuuki sai alkunsa 2017 syksyllä, kun perustajat Ulla, Timo ja Tomi jatkoivat yhteistä työmatkaansa yhden suurimman suomalaisen mediatalon markkinointipalveluista oman yrityksen ohjaksiin.

Yrityksen liikeidea ja missio oli kirkkaana mielestä jo alusta alkaen: toteuttaa myyviä markkinoinnin palveluita eri alojen asiakkaille sekä auttaa heidän liiketoimintaansa menestymään. Asiakkaitakin oli muutama kymmen valmiina, joten ihan tyhjältä pöydältä ei tarvinnut aloittaa. Haastavammaksi osuudeksi oman bisneksen käynnistämisessä osoittautui yrityksen nimen keksiminen.

Nimi on osa identiteettiä ja brändiä, joten painoarvoa asialla oli — ja paljon.

Miten Kuukista tuli Kuuki?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja niin oli Kuukillakin useita ”tekonimiä” ennen kuin se lopullinen, oikea sitten viimein keksittiin.

Syyskuussa 2017 Ulla ja Timo osallistuivat Mainontapäivä-tapahtumaan. Yrityksen nimikeskustelu velloi pinnan alla vauhdikkaasti ja muutamiakin ehdotuksia oltiin jo pohdittu vakavasti.

Tapahtumassa oli eräs amerikkalainen futuristi puhumassa tulevaisuuden markkinoinnista ja kuinka data, kerätty tieto, on tulevaisuuden öljyä.

Tiedon keräämiseen verkon digimaailmassa eräs käytetyin työkalu on evästeet eli englanniksi cookies. Tietoa markkinasta ja kohderyhmistä on ehdoton hyödyntää, jotta saadaan onnistuneita sekä tuottavia markkinoinnin ja mainonnan ratkaisuita. Evästeet ja niiden tuottaman datan hyödyntäminen olisi siis myös tulevan yrityksen tekemisen ytimessä.

Ulla googlasi mielijohteesta eväste-sanan englanniksi: cookie.

Evästeen englanninkielinen käännös on foneettisesti eli lausunta tavaltaan aukikirjoitettuna [kuuki].

Miten evästeet cookies lausutaan - Mistä Kuukin nimi tulee

Perustajien kesken pystytettyyn WhatsApp-ryhmään tipahti kuvakaappaus hakutuloksista yrityksen tuleva nimi ympyröitynä.

Idea jäi hautumaan yön yli ja seuraavana aamuna iterointi jatkui:

Mites nimenä cookie > kuuki tai kuukie”, ehdotti Timo edellisen päivän keskusteluista inspiroituneena.

Kuuki soljahti nimenä suosikiksi kaikilla kolmella melkein hetkessä: erilainen, lyhyt ja ytimekäs, suunmukainen ja hauska. Lisäksi nimen taustalla olisi viittaus yrityksen liikeidean ytimeen.

Enää viranomaislähteistä tarkistus, että oliko joku muu jo ottanut tämän omakseen vai oliko nimi vielä vapaa. Se oli.

Tuolloisen ajan trendin mukaisesti Kuukin koko nimeksi tuli Kuuki Marketing Lab. Markkinoinnin laboratorio, jossa ”kokataan” menestysreseptejä.

Kavereiden kesken kuitenkin vain Kuuki.