Karuselli­mainosmuoto LinkedIn-mainontaan

LinkedIn-mainostajaa hemmotellaan, kun käytettäviin mainosmuotoihin tuli saataville karuselli.

LinkedInin mainostajan työkalu kehittyy huomattavasti muiden somen valtavirran kanavien mainostyökaluja hitaammin.

Viime vuoden alussa koko LinkedInin käyttöliittymä uudistui ja se toi mukanaan muutamia pieniä, mutta erittäin tervetulleita ominaisuuksia mainonnan puolelle, kuten tehtyjen mainosten muokkaaminen.

Reilu vuosi sitten suomalaisille LinkedIn-mainostajille avautui myös Lead Form Gen -liidilomake käyttöön. Voit lukea liidilomakkeesta lisää aikaisemmasta blogikirjoituksestani.
Syksyllä 2017 saimme taas lisää tehoa mainonnan kohdistukseen, kun LinkedIn avasi sähköpostikohdennuksen mainostajien käyttöön.

Nyt jälleen kesän kynnyksellä LinkedIn-mainostajaa hemmotellaan, kun käytettäviin mainosmuotoihin tuli saataville karuselli. Niille, jotka Facebookia ovat käyttäneet mainontaan tai sisältömarkkinointiin, tämä mainosmuoto on jo vanha tuttu monen vuoden takaa.

LinkedIn-karusellimainoksen ominaisuudet ja edut

Karusellimainos (carousel ad) on sarja kuvakortteja, joka näkyy LinkedIn-käyttäjän uutissyötteessä. Mainoksen kohtaava käyttäjä voi selailla mainoskortteja klikkaamalla. Kuvakorttien avulla voit esimerkiksi kertoa tarinan, esitellä tarjouksia tai tarjota näkemyksiä yleisöllesi – ihan mitä ikinä keksitkään!
Olen itse kokenut karusellimainokset Facebookin puolella tehokkaiksi esimerkiksi

  • tapahtumamainonnassa (taktinen ja aktivoiva mainonta)
  • tuotetarjousten esittelyssä (taktinen markkinointi)
  • yrityksen eri toiminnan osa-alueiden tai palveluiden esiintuomisessa (brändimainonta).

Miten teen LinkedIn-karusellimainoksen?

Lyhykäisyydessään LinkedIn-kampanja, jossa käytetään karusellimainosmuotoa, tehdään näin:

  1. Valitse kampanjasi tavoite. Voit luoda karusellimainoksen kahdessa eri kampanjamuodossa:
    a) Liikenne sivustolle tai muuhun kohteeseen (Send people to your website or content)
    b)Liidihankinta (Collect leads using LinkedIn Lead Gen Form)
  2. Kampanjan luonnin jälkeen klikataan Luo sponsoroitu sisältö (Create Sponsored Content) -painiketta ja riippuen kampanjatavoitteesta siirrytään mainoksen luomiseen.
  3. Mainoksen luonnin jälkeen siirrytään normaaliin tapaan kohdennuksen valintaan, josta eteenpäin jälleen kampanjan aikataulun ja budjetin säätämiseen.
  4. Kampanja on julkaisuvalmis.

Kanavan oma ohjeistus on suhteellisen kaiken kattavaa jokaisessa kampanjan luomisen vaiheessa, mutta suosittelen lukemaan etukäteen myös LinkedInin oman vaihe-vaiheelta-ohjeistuksen karusellimainosten luomiseen mainostajan työkalussa (ohjeistus englanniksi).

LinkedIn-kampanjan luominen karusellimainoksella.

Karusellimainosten testaaminen ja sisältöjen optimointi

Kuten kaikessa mainonnassa on hyvä etenkin uuden mainosmuodon kanssa tehdä testailuja, jotta löytää ne parhaat käytännöt ja toimivimmat sisällöt. Karusellimainosten luomisen oppimisen jälkeen voi olla hyvä testata erilaisia tapoja järjestää karusellikortit, säästää korttien kokonaismäärää, järjestystä ja muuttaa yksittäisten korttien otsikkokuvauksia.

Tulosten seuraaminen ja niihin reagoiminen on myös tärkeää. Karusellimainoksissa voi nähdä yksittäisen kortin tehokkuuden esimerkiksi näyttökerroista ja klikkiprosentista sekä optimoida koko karusellimainoksen sisältöä se mukaisesti.

Liidihankinnan kampanjassa voi seurata saatujen liidien määrää LinkedIn Lead Gen -lomakkeella tai asentaa LinkedIn-pikselin sivuille ja tarkastella tuloksia LinkedIn-tulosseurannan avulla.

Huomioi myös nämä karusellimainonnassa:

  • videoformaatti ei ole käytettävissä karusellimainoksissa
  • karusellimainoksiin tulee automaattisesti CTA-painike, kun niitä luodaan Liidihankinta-kampanjassa (Liikenne-kampanjassa tätä ominaisuutta ei ole).

Voit tutustua syvemmin LinkedInin karusellimainokseen ja sen ominaisuuksiin sekä käyttöön LinkedInin Marketing Solutions -ohjekeskuksessa englannin kielellä. Ohjekeskuksesta löydät myös vinkit tehokkaisiin karusellimainoksiin.

Jos olet vielä aloittelija LinkedIn-mainonnan parissa niin kannattaa myös vilkaista LinkedIn-ohjekeskuksen englanninkieliset vinkit kampanjan luomiseen tai voit ottaa minuun yhteyttä niin sparraan sinua LinkedIn-mainonnassa!

Ota yhteyttä