Me hakukoneoptimoinnin asiantuntijat elämme nyt mielenkiintoisia aikoja. SEOn maailmassa olemme isojen murrosten kynnyksellä. Kuten olen kyllästymiseen asti toistanut, on hakukoneoptimointi tietynlaista poliisi- ja rosvoleikkiä. Optimoinnin tekijät pyrkivät tunnistamaan tekijöitä, jotka eniten vaikuttavat hakukoneiden tulosten järjestykseen. Viime vuosina ei ole tapahtunut radikaaleja muutoksia. Vaikka melko kattavia päivityksiä on tapahtunut hakukoneiden algoritmeihin, on kyse ollut enemmän tekemisen painopisteiden muutoksista. Esimerkkeinä sivuston nopeuden tärkeys, aktiivisen sisällöntuotannon merkitys ja niin edelleen.

Hakukonekäyttäytyminen tulee muuttumaan

Tekemisen painopisteiden muutos on vienyt (ja hyvä niin) optimointia osaksi sisällöntuotantoa ja yhä vähemmän on viime aikoina ollut tarjolla erilaisia kikkakolmosia, joilla oltaisiin saatu tuloksia ”yhdessä yössä”. Erilaiset tekoälyyn perustuvat henkilökohtaiset assistentit (Alexa, Siri jne.) tulevat kuitenkin muuttamaan hakukäyttäytymistämme tulevina vuosina enemmän kuin uskommekaan. Kieli, jolla etsimme tietoa hakukoneista, tulee muuttumaan. Kun hakutermit määritellään kirjoittamisen (hidasta tehdä, jolloin ydintermit käytössä) sijaan puheena (elävämpää ja kuvailevampaa kieltä) muuttuu luonnollisesti näiden kirjoitusasu.
Toisaalta esimerkiksi Googlen hakutulossivu elää isoa murrosta. Hakutulossivuille on tullut erilaisia ”pikavastauksia”, joilla Google ja muut hakukoneet pyrkivät antamaan nopeita vastauksia etsittyihin asioihin. Näitä kutsutaan ”Zero position” -tuloksiksi. Tyypillisiä esimerkkejä näistä ovat kartat, Q&A:t / UKK:t, erilaiset ohjeet ja termien määritelmät.

Jotta saamme omat sivumme mukaan näihin 0-tuloksiin, voimme edesauttaa hakukoneita paremmin ymmärtämään sivustomme sisältöä, niin sanottujen Rich Snippet -katkelmien ja jäsenneltyjen tietojen avulla. Yksinkertaistettuna on kyse siitä, että kerromme hakukoneiden boteille esimerkiksi, että tällainen tieto X pitää sisällään tuotteen Y hinnan. Tekninen osuus tästä vaatisi ainakin yhden erillisen blogikirjoituksen, mutta jos tarvitset tästä lisätietoa, niin ota ihmeessä yhteyttä (ainakin ennen kuin saan kirjoitettua ko. blogin). Autamme mielellämme!

AMP-projekti auttaa netin käyttöä mobiilissa

Näitä suurempia muutoksia odottaessa tai niihin valmistautuessa, on syytä tarkastella tämän hetken painopisteitä. Yksi suurimmista asioista viime aikoina on sivustojen nopeuden korostuminen. Tämä juontaa juurensa myös hyvin luonnollisesti mobiilikäyttäjien määrän kasvusta. Suomessa saamme nauttia maailman nopeimmista mobiiliyhteyksistä, mutta meillekin on tuttua ärsytyksen tunne, kun sivu ei aukea tai aukeaa pirun hitaasti. Varsinkin tilanteissa, joissa pitäisi tiettömän tien varrella tarkastaa yksittäinen tieto.

Mobiilikäyttäjien kasvun myötä on perustettu AMP-projekti, jonka tarkoituksena on tehdä internetistä mukavampi käyttää mobiilisti. AMP tulee sanoista Accelerated Mobile Pages. Hieman mutkat suoraksi vedettynä AMP-sivut ovat riisuttuja ja turboahdettuja verkkosivuja, jotka latautuvat nopeasti eri laitteilla ja yhteyksillä. Esimerkiksi olen nähnyt konkreettisesti, että Google on alkanut suosimaan AMP-sivuja verrattuna ”normaaleihin” verkkosivuihin.

Olen erinäisissä yhteyksissä korostanut noin vuoden verran AMP-sivujen tärkeyttä tulevaisuudessa. Aika ajoin olen kuitenkin törmännyt epäilyksiin, että AMP-sivut ovat kikkailua hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Julkaisimme viime syksynä eräälle asiakkaallemme AMP-version sivustosta. Heidän alallaan on muutamia hyvin kilpailtuja avainsanoja, joiden parissa menestyminen on vaatinut erityisen paljon työtä.

Sivuston orgaaninen hakukoneliikenne kasvoi lähes 50 prosenttia noin kuukauden sisällä AMP-sivuston julkaisusta.
Sivuston orgaaninen hakukoneliikenne kasvoi lähes 50 prosenttia noin kuukauden sisällä AMP-sivuston julkaisusta.

Lukujen lisäksi hakukoneoptimoijan egoa lämmitti parin hyvin kilpaillun avainsanan osalta sivuston hyppääminen kärkipaikoille. Pidetään silti mielessä, että hakukoneoptimoinnissa on yleensä melko lyhytjänteistä seurata ainoastaan tiettyjen avainsanojen menestymistä.